Avatar billede summer Mester
25. marts 2024 - 11:51 Der er 15 kommentarer

Windows 11

Min Menulinie i Stifinder er i udu. Hvis jeg f.eks. taster "Vis"  eller "Sorter", så kommer kun en hvid boks nedenunder og ikke muligheder for at ændre noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2024 - 12:13 #1
har du forsøgt at genstarte din pc gennem start knappen?
Avatar billede summer Mester
25. marts 2024 - 13:37 #2
Det har ikke ændret noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2024 - 14:02 #3
nej men når du lukker din pc ned starter den op på det samme som du brugte sidst.
En genstart betyder at alt skal boote fra start af og også din stifinder/explorer.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2024 - 14:04 #4
glem lige sidste indlæg. læste din besked forkert.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2024 - 18:03 #5
åbn kommandoprompt som administrator

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow

kør linje 1 - hvis den melder fejl, så kører du 2-4 også
kør linje 5 (den tager noget tid - du må ikke afbryde) herefter lukker du pænt ned, og genstarter windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2024 - 23:45 #6
#5 Det er et godt bud på en løsning
Avatar billede poko1 Ekspert
26. marts 2024 - 08:53 #7
Ja #5 er en rigtig god ide!
Men i dag bruger man Power Shell (Administrator)
Og hvis du endnu ikke er kommet igang Og du er fuldt opdateret så
Tryk på WindowsTasten + x.  og vælg Terminal (Administrator)
Som er lig med:
”Windows PowerShell Administrator”
Marker Alle nedenstående. Og sæt dem ind!

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00

Hvis den ikke genstarter efter shutdown.exe
Så tryk på enter!
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2024 - 09:31 #8
#7 Ja det er rigtigt. Så først nu at der blev skrevet kommandoprompt.
Min favorit har dog altid været Windows Powershell da den kom frem. Bruger den også i Windows 11 i dag.
Avatar billede summer Mester
26. marts 2024 - 10:31 #9
#5 Kunne ikke kopiere dine forslag
#7 Kopierede dine forslag og PC'en genstartede flot (Ingen fejl blev fundet)
Alle mine Stifinder menuer er ikke ændret - desværre (blanke bokse under menu)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2024 - 10:42 #10
Måske løsningen så er at lave en reparations installation også kaldet in place upgrade hvor filer og programmer bevares.
Jeg sidder lige nu kun og kan bruge en arm på tastaturet så det er lidt bøvlet. Jeg er dog sikker på at poko1 guider dig videre herfra.
Avatar billede summer Mester
26. marts 2024 - 10:44 #11
#10 Det prøver jeg
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2024 - 10:51 #12
husk at have backup da det er en installation du laver.
Selvom det kun er Windows filer der skiftes ud så bør/skal du have backup.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. marts 2024 - 11:32 #13
Hvis du laver en in place inst så husk at sige ja til at beholde alt!
Det kræver jo at du har et installations medie? og du får her en fil med navnet Windows Old. Som du senere kan slette hvis maskinen er ok!
Gøres med Cleanmgr!
Avatar billede summer Mester
26. marts 2024 - 13:41 #14
Det er underligt. På Menulinien længst til venstre "Ny" kan jeg ser en masse undermenuer, f.eks. Word m.m. næsten usynlige men dog brugbare. Hvor imod Menuen Sorter og Vis er undermenuen helt blank
Avatar billede poko1 Ekspert
26. marts 2024 - 14:20 #15
Har du prøvet at lave en ny Stifinder? Gå ind i Windows mappen kør ned til Explorer højreklik på den vælg flere indstillinger og oprette genvej? Der kan ikke oprettes genvej her vil du oprette en genvej til skrivebordet i stedet? JA!!!