Avatar billede ferretsdk Mester
26. marts 2024 - 11:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

GPU til mini Pc?

Ved ikke om jeg bare er komplet idiot men kan bare ikke finde grafikkort til mini pc´ere så som Zotac zbox.

Jeg kan se proshop har masser af barebones mini pc´ere men hvad faan hjælper det hvis man ikke kan købe hardwaren til dem?
hvilket er derfor jeg må gå ud fra det bare er mig der et blind....

Så kan nogen fortælle mig hvor man kan købe en GPU til mini pc, eller om de bliver kaldt for noget andet en GPU/grafikkort eftersom jeg ikke kan finde noget som helt under det.....
Avatar billede INK Ekspert
26. marts 2024 - 13:14 #1
Hvis nogen skal kunne hjælpe dig, må vi vide hvilken model og nuværende bestykning. Der findes en del modeller og ikke alle har separat grafikkort.
Avatar billede INK Ekspert
26. marts 2024 - 13:14 #2
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. marts 2024 - 14:32 #3
#1 - Helt enig. Der savnes absolut mere detaljerede oplysninger i spørgsmålet.
Avatar billede ferretsdk Mester
26. marts 2024 - 15:29 #4
Ved ikke om det betyder noget hvilken model jeg har, jeg undre mig over jeg ikke kan finde et eneste kort til en mini PC uanset model ;)

Men den jeg har er en Zotac zbox Magnus EN1060.
Avatar billede ferretsdk Mester
26. marts 2024 - 15:39 #5
Jeg har fundet lidt selv, hvis man søger på MXM kommer der nogle kort frem, men ikke nogen i DK, er der andre navne/forkortelser?

Undre mig stadigvæk over proshop har mange barebones mini pc´ere til salg så det må da være muligt at finde hardware til dem.....også her i DK?
Avatar billede INK Ekspert
26. marts 2024 - 16:36 #6
Hvis du søger på Proshop får du eksempelvis disse. Du skal selvfølgelig kontrollere, at de passer til dit bundkort.

https://www.proshop.dk/Grafikkort/ZOTAC?_gl=1*15k4n34*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjw5ImwBhBtEiwAFHDZx_KcJMxcrVYtEHfYZDen7kXpDqgCgLdnPRR4GxXHURWVgbhC9mJXExoC4nEQAvD_BwE
Avatar billede ferretsdk Mester
26. marts 2024 - 17:17 #7
@INJ
Problemet er at de alle sammen er til normale stationære computere ikke til en mini PC, prøv at søge på MXM grafikkort, de er helt anderledes i forhold til et normalt kort.

Men kan stadigvæk ikke finde et eneste til salg i DK, så det virker vildt underligt at proshop sælger barebones uden at man kan bruge dem til noget som helst?
Har sendt en mail til proshop omkring det, som jeg venter svar på....
Avatar billede ferretsdk Mester
26. marts 2024 - 20:25 #8
Tror jeg selv fandt løsningen, det hedder åbenbart MXM hvilket er navnet på den slot man sætter GPUen i på f.eks. en bærbar samt mini PC´ere, lige som PCI express på almindelige computere, så går ud fra M står for MXM på et gtx 1060M kort....så fik lært lidt nyt i dag :)

Men hvis nogle tilfældigvis finder ud af hvor i al verden man kan købe MXM kort i DK må i gerne smide en besked af, for har kun kunne finder dem i udlandet hvilket stadigvæk ikke giver meget mening når der bliver solgt mini pc´ere i DK uden GPU hos f.eks. proshop......

Smider lige en løsning for at lukke spørgsmålet og leder videre efter en sted hvor de faktisk bliver solgt......
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. marts 2024 - 21:03 #9
Husk lige én ting: finder du et kort i f.eks. USA så kan der blive problemer  pga. tolden, hvis prisen overstiger et forholdsvis lavt beløb da USA ikke er et EU land.
Jeg mener af man godt kan importere varer uden problemer fra Norge og Island.

https://toldst.dk/borger/internethandel/internethandel-uden-for-eu
Avatar billede ferretsdk Mester
26. marts 2024 - 21:13 #10
Ja jeg tror ikke det kan betale sig at købe et kort i udlandet, der er en del i til salg i kina som jeg har handlet med en hel del gange men priserne ligger på omkring 1.200,- hviket betyder +told/moms....
så tror jeg dropper min zbox og bygger en micro atx pc i stedet for, det giver også mere mening i det langt løb da det er lettere at udskiftet enkelte ting.