Avatar billede kurtba Ekspert
26. marts 2024 - 23:02 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Fremhæve stempel på frimærker

I en facebook gruppe er der en, som meget gerne vil finde datoen på et stempel på et finsk brev.
Er der nogen som ved billedbehandling kan lave noget, således at man forhåbentlig kan fremhæve stemplet og derved finde datoen.
Billedet kan ses her:
https://ibb.co/h8HYgcF
Avatar billede Erik K Ekspert
26. marts 2024 - 23:50 #1
Jeg kan ikke få fremhævet stemplet tilstrækkeligt til at dato kan tydes, men det er der måske andre , der kan.
Teksten er trykt med kyriliske bogstaver som bl.a. bliver brugt i Rusland og siden 1917 har man brugt latinske bogstaver i det offentlige Finland.
Så hvis det er sendt fra Finland, må det være fra før den tid, hvor Finland var russisk styret.
Avatar billede ebea Ekspert
27. marts 2024 - 08:19 #2
Næsten umuligt at få det helt eksakt frem (men jeg prøver lidt endnu).

Men ud fra frimærket, er det et russisk postkort, med 2 frimærker, a værdi 10 kop
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2024 - 10:22 #3
Ja skriften er i hvert) fald ikke skrevet med latinske bogstaver (dem der bruges i mange lande inkl. Danmark) men med kyrilliske bogstaver, der bl.a. anvendes i Rusland, Hviderusland, Serbien og Bulgarien.......
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2024 - 12:06 #4
Det skulle være et brev sendt under russisk censur under 1. Verdenskrig. 1917 eller 1918. Det er noget med, at for special samlere kan det være meget værdifuldt, hvis man kan finde stemplede breve fra et bestemt posthus på bestemte datoer, idet der er dage, hvor man ved at posthuset var åbent, men der findes ikke umiddelbart nogle breve fra de dage.
Har ikke selv nogen forstand på dette specifikke område.
Avatar billede ebea Ekspert
27. marts 2024 - 15:16 #5
#4 - Det tætteste jeg kan komme på, at validere stemplet, er:

1 16 18  Altså dateret 16 januar 1918, og stemplet i den finske grænseby, Tornio.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2024 - 16:46 #6
Lyder spændende. Kan du evt sende mig det reviderede billede, hvor du læser datoen.
Bynavnet er vist Torneå.
Sidste kendte forsendelse fra stedet er 9. Dec 1917, men posthuset lukkede først den 28. Jan 1918, så derfor er der nogen, som gerne vil finde forsendelser efter 091217.
Datoen skal stå mellem de 2 vandrette linjer i midten af stemplet.
De finske stempler brugte på daværende tidspunkt romertal for måned, men ikke ved selve datoen.
Avatar billede ebea Ekspert
27. marts 2024 - 17:24 #7
#6 - Der er link herunder, til 2 billeder. Men for at kunne læse datoerne mere nøjagtigt, end billederne viser, skal man have et lysbord (hvor udprintede billeder placeres), og så kan man variere lidt på lyset, såm man nu kan se med.
Det er hvad jeg har gjort.

At bynavnet skulle hedde Torneå, er ikke korrekt.

Tornio er en by, som spillede en vigtig rolle i WWI, som forbindelse mellem Øst og Vest. Og det er egentlig hvad frimærkerne fortæller.
De viste mærker, har hvad jeg kunne "grave" mig frem til, været i brug mellem 1910 - 1919.

https://www.dropbox.com/scl/fi/xn90kaxrs138fs80246ki/Finsk-1.jpg?rlkey=ku31gpwh83sfmkpo540qmmkml&dl=0

https://www.dropbox.com/scl/fi/4tuhfm6l5r94eej9i1eil/Finsk-3.jpg?rlkey=k7ncy8d6if0jsxoh8ih361dpo&dl=0

Der er en artikel her (flere findes på Nettet), som fortæller lidt mere, omkring byen:
https://censor.jiv.dk/
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2024 - 19:11 #8
ebea - mange tak.
Jeg prøvede lige med lidt forskelligt lys bagved, men det blev jeg ikke klogere af, så man skal nok ramme den rigtige lysstyrke.
Men jeg vil sende billederne til ham, så kan han selv eksperimentere.
Ang. Torneå - Tornio, så er førstnævnte åbenbart den danske og svenske betegnelse for byen, mens finnerne selv siger Tornio.
Jeg kan i øvrigt se, at en som skulle være god med photoshop skyder på 24. jan, men det er uvist, hvordan han er nået frem til det. Der er også nogen, som mener at kunne se et 7 tal, men samtidig ikke vil udelukke, at det også kan være et 2 tal.
Jeg har set et andet stempel fra Finland fra den pgl. periode, og der står datoen som
d m å  altså f.eks. 16 1 18, hvis man skulle følge dit forslag. Så det passer jo ikke sammen med det, du nåede frem til. Men 18 står dog det rigtige sted.
Den hjemmeside du henviser til, ejes i øvrigt af ham, som sidder og roder med problemet :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2024 - 19:23 #9
Glemte at tilføje, at jeg synes godt, at man nu kan se direkte på billedet uden lysborg osv, at der står I (romertal) og 18, da det man kan se af det sidste tal, umiddelbart slet ikke kan passe med 7.
Avatar billede ebea Ekspert
27. marts 2024 - 19:52 #10
#9 - omkring datoen, er jeg sikker på tallene, med undtagelse af sidste tal (8 som måske kan være 6).
Men datoen 18 Januar, er jeg sikker på

Årstal 17, er det ikke 😏
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2024 - 22:25 #11
Øh 18. januar? Du skrev 16. januar 1918?
Jeg synes stadig, at jeg ser romertal 1 og derefter 18, men kan ikke se selve datoen, som står foran romertallet.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2024 - 22:35 #12
Kan nu se, at man i den anden gruppe hælder mest til, at der står
24 1 18  altså 24. jan 1918.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2024 - 23:07 #13
Her er den sidste forklaring til, hvorfor man er nu, hvor man er, samt jeg lægger et link til det billede, som der henvises til.
"Jeg har tegnet nogle gule streger på skanningen dels toppen og bunden af de to 1-taller - de andre dato tal skal følge disse linjer
Derudover har jeg markeret indercirklen i stemplet OG konturerne af et 2-tal - som især er synlig på det negative JPG.
det tal i datolinjen som mangler skal altså være i den grønne cirkel
brevet er ankomststemplet Stockholm 28 jan
og annuleringsstemplet som vi kigger på er fra før censor har kigget på brevet - transittiden Torneå - Stockholm er normalt mindst 2 dage
Otto har kigget på den igennem Photoshop og sagt at han mente at kunne se konturerne af et 4-tal, og datoen 24 januar virker særdeles sandsynlig.
7 tallet har jeg også selv ment at kunne se - men det er nok halsen på 2-taller og øverste bjælke i broen"
Citat slut.
Her link til billedet:
https://ibb.co/FYgmDwV
Avatar billede ebea Ekspert
28. marts 2024 - 07:43 #14
#11 - ja, jeg fik blandet lidt tal sammen (skulle være 16 J. ) 😊

Jeg vil kigge på billedet, lidt senere.
Avatar billede ebea Ekspert
28. marts 2024 - 10:18 #15
Jeg har lavet en tegning af stemplet, som det så ud på postkontoret i Tornio, i dette år (1916), som jeg nu er helt sikker på, er det korrekte årstal, og måned er 1. Stempel tegningen er nøjagtig som stemplet de brugte dengang (bortset fra Fonten, som jeg ikke kan finde).

Så må dem som "leger med" på facebook, komme med deres gæt på eksakt dato.

https://www.dropbox.com/scl/fi/iuv7b2druyi4h4yocytze/finsk-tegning.png?rlkey=b2yu310vm208064mvy2wlppmv&dl=0