Avatar billede pjatmail Mester
28. marts 2024 - 13:51 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hent et navn fra et ark til et andet.

Hej.
Er det muligt, i et flettet felt, at skrive et navn (fornavn efternavn) på ét regneark og derefter automatisk få skrevet samme navn på andre ark i samme projektmappe?
Har prøvet med sædvanlige fremgangsmåde med tal, men der står blot 0 istedet for navnene!
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2024 - 15:19 #1
jeg har et eksempel som:
=INDIREKTE(ADRESSE(B67;1;4;;A67)) & " " & INDIREKTE(ADRESSE(B67;2;4;;A67))

i dette ark er B67 nummer på den række, jeg skal hente data fra
for de to felter er 1 og 2 (efter B67) den kolonne, der skal hentes.
A67 er stadig i dette ark, og indeholder navnet på det ark, hvor data skal hentes fra.
i mit tilfælde giver det Mercedes A250 e 1,3 AMG Line aut. 5d Polarhvid
da biltypen står i kolonne 1, og modeldata i kolonne 2
Avatar billede pjatmail Mester
28. marts 2024 - 15:37 #2
Det kan godt være jeg har rodet mig ud i for meget :-)
Jeg har en projekt mappe med 4 ark.!
på ark 1 har jeg flettet række18 A:C - i dette felt skal brugerne skrive deres navn!
på de følgende 3 ark på samme placering altså række 18 A:C, var det så tanken at navnet automatisk skulle fremkomme!
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2024 - 16:34 #3
som sådanne er det kun et felt, der skal kopieres.
så det er i ark 2, ark 3 og ark 4 skal du have en og samme formel
=INDIREKTE(ADRESSE(18;1;4;;"ark 1"))
i række 18 a:c feltet
(det vil måske være lettere, hvis 'ark 1' hedder noget uden mellemrum, så omdøb det gerne)
Avatar billede pjatmail Mester
28. marts 2024 - 20:07 #4
Hmm jeg har prøvet hvad du skriver og det eneste der sker er at den formel jeg har skrevet står i feltet hvor jeg satte det ind i ark 2 (2.kvartal).
Og altså ingen overførsel af indholdet fra ark 1 (1.kvartal)
PS. Har prøvet at omdøbe ark1 fra 1.kvartal til blot kvartal - for at fjerne punktummet - det hjalp heller ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2024 - 09:16 #5
den burde virke (ok hos mig - også med navnene "1.kvartal" og flettede celler)
=INDIREKTE(ADRESSE(18;1;4;;"1.kvartal"))
husk, når du indsætter en formel, at det skal ske i feltet lige over selve arket, og det skal starte med et lighedstegn, så klik i den flettede celle i 2.kvartal, og derefter i formelfeltet og skriv/kopier og tryk Enter til sidst.
Avatar billede pjatmail Mester
29. marts 2024 - 11:42 #6
Det er lidt mærkeligt. jeg plejer at kunne følge vejledninger men det fungerer ikke for mig.
Vil du ulejlige dig med at se arket via dette onedrive link?
https://1drv.ms/x/s!AvIcTkApQLCagtcdTVquw1h_V2AiMA?e=XdMp7j
Eller kan jeg på nogen anden måde uploade et eksemplar?
Avatar billede Stig Seniormester
29. marts 2024 - 11:42 #7
Medmindre jeg misforstår noget, virker det som noget af en overkomplicering, at anvende funktioner.

Ved reference til flettet celle, kan du nøjes med at referere til den flettede celles "start-felt" - det vil sige A18 i dit tilfælde.

På de andre ark indsættes blot:
=Ark 1's navn!$A$18

Arkets navn skal ikke stå i citationstegn men vær obs på at der skal være udråbstegn ! i forlængelse af ark 1's navn.
Avatar billede pjatmail Mester
29. marts 2024 - 11:53 #8
Dét kan jeg heller ikke få til at virke. Har nu ændret det til dit forslag Stig.
Avatar billede Stig Seniormester
29. marts 2024 - 11:57 #9
Hvad melder den af fejlbesked, og har du udfyldt et navn i Ark 1?
Avatar billede pjatmail Mester
29. marts 2024 - 12:02 #10
Hvis du vil kan du se dokumentet i linket herover. Der kommer ikke nogen egentlig fejl besked. Men formlen står bare ned i feltet (og jeg har indsat det i den rigtige formel rubrik øverst)
Avatar billede Stig Seniormester
29. marts 2024 - 12:05 #11
Jeg kan desværre ikke tilgå linket. Det kører bare i tomgang for mig.

Står formlen i feltet, som om det var tekst?
I så fald kan det skyldes at feltet er formateret som tekst. Prøve at skifte formateringen til "generel"
Avatar billede pjatmail Mester
29. marts 2024 - 12:11 #12
Bingo. Der var løsningen - det var indstillingen i feltet der stod til "speciel"
Mange tak for hjælpen.
Avatar billede pjatmail Mester
30. marts 2024 - 08:03 #13
claes57, Jeg har igen testet din løsning efter jeg formaterede feltet til det rigtige. Og derefter virkede din løsning også.
Tak for hjælpen.