Avatar billede trekkies Juniormester
29. marts 2024 - 09:46 Der er 10 kommentarer

Ekstern harddisk

Hej alle sammen
Jeg har en ekstern harddisk hvor der ene ben til stikkontakten er knækket så jeg ikke kan bruge harddisken mere.
Der er en del familie billeder der på, som vi gerne vil have.
Jeg har ledt efter et nyt stik til adapteren.
Men den gammel adapter har input på: 0,65 A max 51-80 vs og output på 12 v 2 A

Jeg har kigget på denne adapter:
https://www.mytrendyphone.dk/shop/goobay-eco-friendly-lader-57382p.html

Men er ikke helt sikker på om den passer til min gammel harddisk.

Vil helst ikke have at den gammel harddisk brænder sammen ved den forkerte spænding.

Hvad siger I eller har I et bedre bud?
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. marts 2024 - 11:19 #1
Jeg kan dårligt forstille mig at den kan brænde samme. Der står 12 Volt hvilket angiver spændningen.
Jeg er bare ikke rigtig med på hvilket ben du mener. Er der tale om en 2,5" HDD eller en 3,5" HDD ?.

Hvis du tager et billede både af harddisk og af adapteren, vil det være lettere at bedømme det.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2024 - 11:27 #2
Jeg har selv en dock jeg kan sætte disk i.
Ved køb af sådan en skal man dog vide om den eksterne er sata eller den gamle ide standard med 40 pin stik. Dock der kan begge formater findes dog også. Der findes også sata/ide adapter hvor begge typer er supportet. Jeg tror den forsyning du har fundet er for svag.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2024 - 11:29 #3
#1 Forsyningen giver 12 volt og jeg er rimelig sikker på det er en 3.5" disk.
Avatar billede puren Ekspert
29. marts 2024 - 13:11 #4
det du skal kigge efter er output så en adpator skal give 12V og 2 A

den du linker til giver godt nok 12V men kun 0,6 (600mA) så den kan ikke

https://www.batteribyen.dk/5v-15v-universal-stromforsyning er et bud
Avatar billede thov Forsker
29. marts 2024 - 13:29 #5
Du prøver med psu'en fra din router.
Den har et 5,5mm rundt stik som bærer 12V og en passende strømstyrke.
Jeg har ikke udskiftet router psu i mange år, for den samme kan
bruges igen og igen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. marts 2024 - 13:44 #6
Avatar billede puren Ekspert
29. marts 2024 - 13:46 #7
har du set energikurve og strøm effektivitet så nye og gamle strømforsynninger??

det vidleste jeg har set er 7 watts forskæld, og ja det er måske ikke så vildt mange penge men det er forskællen på om jeg skal havde frikadeller eller oksesteg med rødvin til aftensmad
Avatar billede puren Ekspert
29. marts 2024 - 13:46 #8
til #5
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2024 - 14:34 #9
Jeg har en Harddisk Docking station med sådan et stik som ses til venstre er det sådant et stik?
https://ibb.co/W3sgKxB
Avatar billede thov Forsker
29. marts 2024 - 15:36 #10
#7
Energikurver ?
Det måtte jeg lige teste.
En 4 år gammel 12V PSU vs. en ny fra december 2023.
Gammel strømforsyning trak 0,005 KWh mindre end den nye, så vi skal
vel tilbage til forrige årtusind, for at mærke forskel.