Avatar billede pjatmail Mester
30. marts 2024 - 07:22 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

"print PDF" knap i excel

Hej
Er det muligt at lave en knap eller det der ligner, hvor man med et enkelt tryk fremstiller en PDF fil?
Og hvis, ja, så hvordan ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2024 - 08:35 #1
hvis Ctrl+P er for meget så
https://www.excelcampus.com/vba/macro-buttons/
du skal jo stadig vælge pdf-printer, placering og filnavn, samt det område, der skal udskrives.
Avatar billede pjatmail Mester
30. marts 2024 - 09:43 #2
:-)
Jeg forstår godt din tanke - det var også kun fordi jeg syntes det kunne være sjovt at få lavet. Men du har helt ret :-)
Indimellem får jeg vist nogle vilde ideer der er lidt over stregen af den sunde fornuft ;-)
Avatar billede MaxZpaD Professor
02. april 2024 - 09:31 #3
Hej pjatmail

Placér denne VBA-kode i kodemodulet for "Denne_projektmappe" og kobl den til en knap i dine ark:

Sub sub_save_pdf()
    With ActiveSheet
        .ExportAsFixedFormat _
        Type:=xlTypePDF, _
        Filename:=Me.Path & "\" & .Name & ".pdf", _
        Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, _
        IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False
    End With
End Sub

PDF-filen gemmes med det navn, som står på arkets fane (f.eks. "Ark1").

Hvis du gerne vil have PDF-filen åbnet direkte efter, den er gemt, skal du sætte OpenAfterPublish:=True

Hvis du ikke ønsker hele arkets indhold i PDF-filen, skal du først definere et udskriftsområde under menupunktet Sidelayout -> Sideopsætning
Avatar billede pjatmail Mester
02. april 2024 - 14:59 #4
Det ser spændende ud - jeg har dog ikke nogen anelse om hvor/hvad kodemodulet findes. og ligeledes ved jeg endnu ikke hvordan jeg laver en knap.
Men jeg gør et forsøg :-)
Avatar billede pjatmail Mester
02. april 2024 - 15:55 #5
Jeg tror jeg er på rette vej! Er der noget i den kode du har skrevet som jeg skal ændre navnet på? måske "filename"
Avatar billede pjatmail Mester
02. april 2024 - 16:13 #6
Kan nogen der ses noget ud af vedhæftede billede?
https://1drv.ms/i/s!AvIcTkApQLCagtdEu_butTdVXYorFw?e=D11HEU
Avatar billede MaxZpaD Professor
02. april 2024 - 16:17 #7
Forklaring til: Filename:=Me.Path & "\" & .Name & ".pdf"

Når VBA-koden ligger i kodemodulet "Denne_projektmappe", så er Me = projektmappen (filen) selv.

Hvis du har placeret koden i et andet kodemodul, kan du benytte:
Filename:=ThisWorkbook.Path & "\" & .Name & ".pdf"
Avatar billede MaxZpaD Professor
02. april 2024 - 16:22 #8
ThisWorkbook.Path er stien til den filmappe, hvori din Excel-fil ligger. Det kan f.eks. være "C:\Users\xyz\OneDrive - Mit firma\Documents\Excel\Udvikling"

Herefter tilføjes en back-slash ("\"), så navnet på det aktive ark (.Name) og til slut ".pdf", så Windows kan forstå, det er en PDF-fil.

Fx "C:\Users\xyz\OneDrive - Mit firma\Documents\Excel\Udvikling\Ark1.pdf"
Avatar billede pjatmail Mester
02. april 2024 - 16:40 #9
Okay......måske forstår jeg!
Hvis jeg skal ændre stien som du beskriver så betyder det vel egentligt også at jeg ikke kan sende arket ud til kolleger eller venner - da stien til regnearkets placering vil være forskellig for hver enkelt?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. april 2024 - 16:45 #10
Filename er der, hvor filen gemmes. Det du sender ud er pdf-filen, som kun hedder fx 'Ark1.pdf'
(undskyld at jeg lige bryder ind her)
Avatar billede pjatmail Mester
02. april 2024 - 16:48 #11
Du er velkommen :-)
Jeg må se videre på det i morgen, men fornemmer at opgaven er for ny og anderledes til mit brug (evner) - Men faktisk sjovt at prøve :-)
Avatar billede MaxZpaD Professor
02. april 2024 - 17:02 #12
#10 - claes57 - Helt fint med mig at du bryder ind/bidrager til løsningen :-)

#9 - pjatmail - Selv hvis du deler Excel-filen med andre, vil ThisWorkbook.Path stadig virke korrekt, fordi de har jo gemt den på deres egen pc, og så vil det være dén filsti, der "hentes frem" af VBA-koden :-)
Avatar billede pjatmail Mester
02. april 2024 - 18:23 #13
Meget er prøvet og jeg får besked om at der er en syntaksfejl og der er en linje der markeres gul som på vedhæftede https://1drv.ms/i/s!AvIcTkApQLCagtdHpzyJigOTcLOtRw?e=k5JifE
Avatar billede store-morten Ekspert
02. april 2024 - 19:12 #14
Man kan ikke se hele din kode i #13

Men prøv denne lille rettelse:
Sub save_pdf()
    With ActiveSheet
        .ExportAsFixedFormat _
        Type:=xlTypePDF, _
        Filename:=Me.Path & "\" & .Name, _
        Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, _
        IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False
    End With
End Sub
Avatar billede pjatmail Mester
02. april 2024 - 19:40 #15
#14
Her er den manglende del af koden
Ark1.pdf, _

Jeg har prøvet med din ændring og nu får jeg denne besked:
Makroen "knap test 1.xlsm`!Denne_projektmappe.sub_save.pdf´ kan ikke køres. Makroen er måske ikke tilgængelig i denne projektmappe, eller alle makroer er deaktiveret.

Disse indstillinger har jeg lavet, men ved ikke om det er rigtigt.
https://1drv.ms/i/s!AvIcTkApQLCagtdKEsatNNqCqwtkUA?e=U6VMAB
Avatar billede store-morten Ekspert
02. april 2024 - 20:12 #16
Avatar billede pjatmail Mester
04. april 2024 - 15:26 #17
#16
Der var en rigtig god løsning. Tak for den 👍