Avatar billede Lars Praktikant
30. marts 2024 - 08:21 Der er 14 kommentarer

USB siger kode 43

Hej,
Har en Kingston 16Gb USB som ikke kan læses. Jeg kan se den i enhedshåndtering, men der står den som ukendt(adresseindstilling mislykkedes)
Den er ligeglad med hvilken computer jeg prøver den på og der hjælper heller ikke at skifte port.
Der ligger nogle ret vigtige filer på den som jeg desværre ikke har en nylig backup af
Hvad gør jeg

Mvh Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2024 - 08:27 #1
https://www.easeus.com/resource/code-43-usb.html
De vil gerne, at du henter deres program til det, MEN læs lige teksten igennem, det kan være, at du kan reparere det selv uden videre hjælp.
Avatar billede Lars Praktikant
30. marts 2024 - 08:50 #2
Hej Claes,

Det er prøvet, den finder  desværre ikke drevet
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2024 - 10:41 #3
Du har så en udfordring med at finde gammel backup og reetablere data siden...
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2024 - 11:11 #4
Hvis du sammenligner usb pind med en anden der virker er der så forskel på hvordan stik ser ud. Jeg tænker måske problem er en fysisk fejl siden ingen af de computere du kobler på ikke finder drevet.
Avatar billede Lars Praktikant
30. marts 2024 - 11:22 #5
De finder den i enhedshåndtering, men den siger kode 43 og alle de kendte tricks er prøvet
Avatar billede poko1 Ekspert
30. marts 2024 - 11:36 #6
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2024 - 13:57 #7
Hvis du skal bruge link i #6, så kopier hele teksten fra https til og med feature.

Det er en speciel ting på eksperten, at link med komma i knækker.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2024 - 14:42 #8
Hvilken status har den i diskhåndyetingen? Står fil system som raw skal du formodentligt forsøge at gendanne data på den.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2024 - 14:42 #9
Diskhåndtering skulle der stå
Avatar billede Lars Praktikant
30. marts 2024 - 18:22 #10
220661,
Den vises ikke i diskhåndtering, kun i enhedshåndtering
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2024 - 19:24 #11
Og den kan heller ikke ses i kommando prompt hvor man vælger diskpart og skriver list disk?
Jeg kan måske frygte der er sket uoprettelig skade på den hvis den ikke er synlig i diskpart.  Et Recovery program kan sikkert heller ikke se den.
Avatar billede Lars Praktikant
30. marts 2024 - 19:49 #12
Nej den kan ikke ses heller der

Har købt easeUS som heller ikke kan finde den. 800+ kr. ud af vinduet
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2024 - 15:54 #13
#12 Øv. Ja det var en ærgerlig udgift til ingen verdens nytte.
26. april 2024 - 02:00 #14
Hvis en USB-pind ikke kan ses i diskhåndtering, så er det en fysisk fejl og diverse software-løsninger vil ikke give noget resultat.
Alle former for flash-hukommelser (USB-pinde, SDkort, SSD diske mv) oplever hele tiden fejllæsninger, som der så rettes og kompenseres for af den interne firmware i enheden. Men på et tidspunkt bliver fejlene for omfattende (eller der opstår en eller anden situation som firmwaren ikke kan håndtere) og enheden stopper med at virke. I nogle tilfælde så kan det selvfølgelig også være komponenter, der fejler - men meget ofte er skyldes det dårlige chipset, hvor der kommer for mange celler med fejl.

Hvis USB-pinden indeholder et regulært print, skal man have afloddet hukommelseschipsne, som så læses direkte, hvorefter de rå data afkodes og samles til egentlige filer. Hvis den indeholder en keramisk indstøbt enhed (i stil med et microSD kort), så skal man have fat i nogle små forbindelsespunkter, der sidder under lakken og via en adapter læse de rå data før de kan afkodes og forhåbentlig blive til filer igen.
https://pad-dataservice.dk/datarecovery-knaekket-defekt-usb-pind/

USB-pinde og andre flash-hukommelser er jo super stabile ifht fysisk påvirkning, men de er mindst lige så udsatte som andre lagermedier overfor interne fejl og der er ofte ikke noget forvarsel, før de dør. Så man bør altid have en backup-løsning https://pad-dataservice.dk/undgaa-datatab-backup-backup-backup/

Desuden bør USB-pinde, SSD mv. ikke anvendes som langtidsbackup, da de er afhængige af, om enheden jævnligt er i brug. De flytter løbende rundt på data mellem hukommelsescellerne og holder derved dataene “friske”. Hvis en flash-enhed ligger ubrugt i en skuffe, vil der ske en “afladning” af de enkelte hukommelsesceller, og der kan i visse tilfælde opstå datatab allerede efter 6-12 måneder. Så de kan ikke anbefales til langtids-backup med mindre, de jævnligt/ konstant er tilsluttet computeren.