Avatar billede Hobudugi Juniormester
30. marts 2024 - 13:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opstart problem med

Hej
Har arvet en stationær. HP Compaq.  Der mangler selvfølgelig en adgangskode.
Engang kunne man trykke F7 eller F8 og komme ind i fejlsikret tilstand. og lifle lidt med cmd.
Det ignorerer den. Det er muligt at få adgang til Bios med tryk på ESC,  X
Disken kan godt detekteres i bios, men ikke detekteres ved opstart. Meddelelse: Ingen boot eller ingen disk.
Har prøvet at afmontere disken (1TB WD) og sætte den som sekundær i min anden PC. Kan godt se den, men ikke læse den.
Har lavet en opstartsdisk via usb stick og en ekstern hardisk via usb. Kommer ind i opstartsinstallationen, men den fanger kun 64 bit. En enkelt gang fik jeg opstart ved 32 bit men så mangler der en enhedsdriver!
Kan man lave en komplet installation(Kopi) af min eksisterende windows 10 og lagre med opstartsinstallation på ekstern harddisk? Eller..?
Avatar billede INK Ekspert
30. marts 2024 - 14:05 #1
Hvis der ikke er filer, der skal reddes, så ville jeg foretage en komplet ny installation. Under installationen ville jeg slette alle partitioner på harddisken, og lade Windows foretage ny partitionering. Man har tidligere kunnet downloade Microsoft Media Creation tool, der kunne installere uden ny licens, hvis maskinen tidligere har kørt Windows 7 eller 10. Den kunne jeg ikke lige finde, og måske er den gratis installation udgået? Men man kunne jo købe en ny licens eksempelvis her:
https://www.productkeys.dk/produktkategori/software/operativsystem/page/2?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8J6wBhDXARIsAPo7QA8SMkpkZh8pFcjFjczLFfvsVXRJjhLn36TiaXF-GN9JGgVttgHzpLgaAolVEALw_wcB
Avatar billede kurtba Ekspert
30. marts 2024 - 22:34 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2024 - 15:49 #3
Gratis opgradering fra Windows i og 8 er ikke muligt længere. Stoppede for et halvt år siden.
Så skal 10 bruges til support stopper så skal man købe en licens. Vil anbefale at bruge ssd som systemdisk. Tror måske din disk er defekt siden du ikke kan tilgå den. Man kunne prøve at tilgå fra en Linux live cd. Den er ligeglad med den Windows der lkgger.
Avatar billede Hobudugi Juniormester
01. april 2024 - 12:17 #4
Takker for svar.

Jeg har prøvet Creation tool. Det starter fint, men kan ikke reparere eller opgradere nuværende windows. En generel mangel i Microsoft support er en plan B hvis installationsmediet støder på en fejl eller en mangel.

Jeg skulle gerne prøve at redde en del billeder der ligger på disken, så formatering og og nyinstallation er ikke lige det første jeg hopper på.
Jeg nørkler lidt videre og lader høre fra mig, hvis der sker et mirakel.
Avatar billede INK Ekspert
01. april 2024 - 12:32 #5
Hvis du har en anden pc til rådighed, så kunne du pille harddisken ud og tilslutte med en SATA/USB adaptor. Du kan så redde billeder og evn. andre filer.