Avatar billede hilbertbay Praktikant
02. april 2024 - 08:59 Der er 3 kommentarer

Kan man installere et program på extern Ssd Hd

Et enkelt spørgsmål, har et softwareprogram som jeg gerne vil benytte både hjemme og på andre faste pc hos f.eks. Kunder.

Kan man installere det på en extern SSD HD eller installerer de nye softwareprogrammer filer på “master” computeren, sin der skal bruges for at starte programmet op fra en extern HD?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2024 - 09:14 #1
Det afhænger lidt af programmet, men som udgangspunkt nej.

Foruden filerne du installerer på disken, vil programmet formentlig også være afhængig af specifikke "delte filer" i Windows installationen - disse er ikke nødvendigvis til stede begge steder.
Men værst af alt er der jo flere sektioner i registreringsdatabasen der fortæller, hvordan programmet skal fungere, er sat op, o.s.v. - disse vil kun findes på den PC hvor programmet oprindeligt blev installeret.

Endelig oprettes der typisk også brugerspecifikke filer der ligger i brugerens profil på PC´en - og disse vil jo heller ikke følge med.

Men der findes altså programmer der i bund og grund bare er en samling filer der skal køres fra installations-biblioteket - installation "on the go". Disse kan godt køre fra eks. en USB-stick.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2024 - 09:46 #2
Programmet man bruger på den måde skal være "portebale" hvilket oversat betyder flytbart.
Det vil sige at alle filer der får programmet til at virke skal være i .exe filen og aktiveres på dette tidspunkt.
Normalt har programmer man installerer en destination hvor selve programmet er installeret, men også nødvendige systemfiler der kan ligge i system mapper i Windows. og til sidst også i registeret som styrer hvor programmet ligger og hvor programmet skal lede efter de system filer og tjenester der skal køre for at programmet kan starte op.
Så jeg tænker der ikke er en brugbar metode man kan køre programmer på man vil flytte med en ekstern disk. Der vil komme til at mangle elementer for at det vil virke.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. april 2024 - 11:41 #3
Her er en måde at installere på usb, og de tilhørende programmer, som placerer deres data på samme medie.
https://portableapps.com/
Det virker godt på hurtige usb-dimser - men husk sikkerhedskopi til andre enheder.