Avatar billede mort1 Ekspert
05. april 2024 - 16:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Genvej til oprettelse af ny mappe er forsvundet

Jeg har hidtil, via højreklik menuen (Windows 11) kunne oprette f.eks.. en ny mappe på min pc, men nu mangler jeg pludselig den mulighed (Det menupunkt  der i Windows 10 hedder "NY") Tror den hedder det samme i Windows 11, jeg husker det ikke, jeg brugte den bare.
Er der et bud på, hvordan jeg får den mulighed tilbage?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2024 - 17:20 #1
'Ny' er et stykke nede på højreklik-listen, og i den er en undermenu (når musen er over) og der er ny mappe/dokument osv.
Virker på skrivebord og med stifinder, men menuerne er ikke helt ens.
Avatar billede hjolsen Ekspert
05. april 2024 - 17:56 #2
Prøv at holde "Shift "  når du højre klikker !
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2024 - 10:20 #3
Husk at melde tilbage på dine oprettede spørgsmål. Du har i flere tråde fået svar og mulige løsninger hvor du ikke melder tilbage
https://www.computerworld.dk/eksperten/profil/146698
Avatar billede mort1 Ekspert
06. april 2024 - 12:51 #4
#1 og #2 Tak for jeres input, desværre løser de ikke mit problem-
Jeg har sammenlignet med min hustrus Win. 10 maskine - På vedhæftede billede kan I se hvordan det ser ud når jeg højreklikker - de to til højre er fra min hustrus Win. 10 maskine og de to til venstre er fra min Win. 11 maskine.
https://ibb.co/yy84wGv
Jeg har for nylig slettet et program, som kunne farvelægge mine mapper, måske sletningen af det program kan være årsagen?
Jeg kan desværre ikke selv se det vedhæftede billede, men har tidligere fået tilbagemeldinger om at andre kan se hvad jeg vedhæfter - hvilket jo er det vigtigste, så det håber jeg stadig er tilfældet

#3 Jeg har tilsyneladende ikke så god tid som du har - Arbejde tager vist for meget af den  fritid, jeg skulle bruge ved computeren :-), men jeg skal kigge på, om jeg har fået løsninger på åbne spørgsmål - men går ud fra at uløste spørgsmål kan få lov til at stå åbne.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2024 - 16:58 #5
Du skal sikkert i registeret for at få ny mappe til at virke.
Er video her en løsning?
https://www.youtube.com/watch?v=ON-zAnulAjg
Avatar billede mort1 Ekspert
07. april 2024 - 13:38 #6
#5 - Fin video, men desværre ikke løsningen, idet det er valgmuligheden "NY" jeg mangler, allerede ved højreklik, altså det der ligger lige før det videoen viser.
Jeg vedhæfter et nyt billede, i håb om bedre at kunne anskueliggøre problemet.
https://ibb.co/647P8sD
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2024 - 16:11 #7
Avatar billede mort1 Ekspert
07. april 2024 - 18:31 #8
#7 - Det ser rigtigt ud, det er vist her jeg skal i gang - Det bliver dog først senere på ugen
Avatar billede kurtba Ekspert
07. april 2024 - 19:46 #9
Du skal vælge punktet Vis flere indstillinger. Derunder ligger Ny mappe i windows 11.
Hvis du gerne vil have den gamle højreklik menu fra win 10 tilbage, kan du gøre følgende:
Åbn registreringsdatabasen ved at trykke Windows-tast + R, skrive “regedit” og trykke på enter.
I mapperne til venstre navigerer du nu frem til HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\CLASSES\CLSID\.
Så opretter du her en ny nøgle der hedder {86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2} ved at højre klikke og vælge Ny -> Nøgle.
Under den nøgle du lige har oprettet opretter du nu en ny nøgle der hedder InprocServer32.
Under den nye nøgle InprocServer32 er der en standardnøgle der hedder (Standard). Den åbner du og sætter værdien til blank (før var værdien (value not set)).
Luk og gem registreringsdatabasen og genstart.
Så skulle den klassiske højreklik menu gerne være vendt tilbage. Hvis du vil fortryde kan du altid slette nøglen InprocServer32 fra registreringsdatabasen igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2024 - 20:03 #10
#9  Det bar den allerførste ting jeg ændrede på min test windows 11. Jeg fatter ikke at Microsoft ikke har lavet en indstilling for dette. Den nye højreklik er skod. I langt de fleste tilfælde skal man udvide boksen
Avatar billede mort1 Ekspert
26. april 2024 - 11:11 #11
#7 Jeg brugte dit løsningsforslag, så nu virker det igen - Undrer mig dog stadig, at funktionen blot er forsvundet.
#9 Funktionen "Ny mappe" ligger ikke under "Flere indstillinger" - Jeg prøvede ikke dit andet forslag, som du kan se valgte jeg forslaget fra #7.