Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
12. april 2024 - 18:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvem synger italienske "Funiculi Funicula" i den danske film "Madklubben" ?

Hvem er det, som synger den italienske "Funiculi Funicula"
i den danske film "Madklubben" ? (En Komedie) ...

Venlig Hilsen Fra Jørn
Avatar billede Erik K Ekspert
12. april 2024 - 18:16 #1
Mille Dinesen
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
12. april 2024 - 18:30 #2
Nåh ! + Tak ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
12. april 2024 - 20:37 #3
Mille Dinesen er da god til at synge på italiensk - Og, endda flerstemmig ,,,,
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 11:03 #4
Halli Hallo -  Erik k !
- Er det virkelig Mille Dinesen, som synger Funicili Funicala i Madklubben ?
- Eller er det for sjov ?
*
Jeg så, i slutningen af filmen - i går, at på rulleteksten -
Filmen lånt på Filmstriben ...
*
Der stod : "Funiculi Funicula - Fantaty Classicial Colection and Uplight Music".
*

Og, Ja : Mille Dinesen kan jo godt være med i det orkester - Hun er bare ikke nævnt i filmens slut-rulletekster.

Funiculi Funicula fra Jørn !
Avatar billede Erik K Ekspert
13. april 2024 - 12:54 #5
Hej Jørn,
jeg er kommet lidt i tvivl efter jeg svarede, så jeg må nok blive dig svar skyldig lige nu.
Det er lidt pudsigt, at Funiculi Funicula handler om en speciel form for tog. Det er ikke lige det man først tænker på, når man hører melodien.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 13:20 #6
Kan være "lipsync" hvis det ser ud til hun synger.  Kender metoden fra The Greatest Showman hvor Lauren Allred synger og skuespiller mimer til.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 13:31 #7
Erik K = Et tog ? - Ja dekører i en bus i Italien, medens de synger sangen.
*
Jeg har læst at Dario Kampotto, der også synger den, fortæller at sangen blev skrevet til en undvigelse af en svævebane i Italien.
*
Men Tak ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 13:33 #8
Tak 220661 = "lipsync" ?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 13:35 #9
Jeg har kigget på bibliotekets udvalg - Der er, virkelig mange,
der synger Funiculi-Funicula !

Det kan jo også "bare" være alle skuespillerne, der er med i bussen.
*
Jeg blev bare nysgerrig ....
*
Men Tak ....
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 13:39 #10
#8 betyder at mime
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 14:49 #11
Når ja - Naturligvis ....
Det gør de sikkert ....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 15:13 #12
Det er jo nok det, skuespillerne gør : Mimer ....
De gør det "bare" så overbevisende ....
At jeg troede det var den selv, der sang ....
Men nu har jeg kigget ....
Tak til jer begge ...
Avatar billede Erik K Ekspert
13. april 2024 - 16:42 #13
Angående speciel form for tog:
Funiculare bruges til transport op ad stejle skråninger/bjerge. Ofte til persontransport, men også til godstransport.
Funiculare er latinsk og betyder tov. De første blev trukket op ved hjælp af tov.
I 1880 blev den første kabelbane på Vesuv-bjerget , fejret med sangen "Funiculì, Funiculà."
Der har dog eksisteret den slags langt tidligere i bl.a. Alperne.