Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 20:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan installerer med Linux Mint (Elller anden Linux) fra en USB nøgle ?

Jeg har ingen CD afspiller på Computeren. Desværre -

Jeg har prøvet at downloade en Linux Mint version til USB -
Men jeg kan ikke finde ud af, at boote den, som man ser Linux,
som man evt. kan installere.
*
Hvordan gør man så det ?
*
På den gamle computer med CD afspiller - Var det nemt nok -
At afspille Linux af forskellig art og evt. installere Linux eller andre ...
F.eks. Ubuntu.

Med venlig hilsen og god Lørdag aften
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2024 - 21:15 #1
Hvis du ønsker at have en CD afspiller - du mener sikkert et optisk drev CD/DVD brænder, så kan en sådan købes ganske billigt. Den koblet til pc´en via et USB-kabel.
Jeg anvender selv en sådan brænder til min bærbare.

https://www.av-cables.dk/ekstern-dvd-drev/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw2uiwBhCXARIsACMvIU27a0fZ5KfUeGF_jUcxJbGM5FuphWMttn-izkpLU-aZ0oI2NX8LX2IaApT6EALw_wcB

Der er også mange andre forhandlere.

Vedr. installationen af Linux Mint, kan jeg desværre ikke hjælp, men det er der helt sikkert andre her på eksperten der kan.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. april 2024 - 21:19 #2
Tak ErikHg - Jeg kigger på det i morgen - Men Tak
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. april 2024 - 22:23 #3
Brug programmet RUFUS til at lave en bootbar USB nøgle - og tjek i BIOS at usb booter før din harddisk, Gerne en hurtig usb nøgle i et usb3 stik - men selv USB2 er bedre end cd/DVD drev.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
14. april 2024 - 00:54 #6
Det går helt galt da jeg prøver fra en iPad

Sæt Google oversæt til dansk. Guiden er til openSUSE
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 06:38 #7
Hvad har en CD og Linux med hinanden at gøre?
Hvis du vil have en CD, så gør som ErikHg skriver i #1.
Hvis du af anden grund vil have Linux Mint, kan du hente den ned på en USB.
Hvis du vil installere den, skal du bare slukke computeren, boote up i bios og i boot menuen, vælge, at boote på den USB med Linux.
Men hvis du ikke har brug for Linux, så lad den ligge på USB, så kan du køre den derfra. https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/burn.html
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 07:30 #8
Tror at Jørn er vant til Linux og at det er meningen at den skal på rigtigt.
Så #3 er en fin løsning til at gøre det. .Iso filen ned og opret medie.
Jørn der er jo i dag 2 forskellige versioner af den. Der er den gamle på Ubunto base og en på Debian. Umiddelbart ikke den store forskel synligt set.
Til at oprette mediet kan du også bruge et program der hedder Balena Echter, der har den simpleste brugerflade jeg har set. Den kan også oprette mediet for dig.
https://etcher.balena.io/
Nå mediet er oprettet så skal du boote på det. Er din boot menu aktiv ved et tryk på en F taste skal du trykke på denne med det samme når computeren starter op. Det er forskelligt fra bios hvad denne taste er. Ser mange gange det er F12 dog.
Håber du kommer igennem.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. april 2024 - 10:24 #9
Tak til jer alle - Jo - Jeg har prøvet Linux før - I sin tid Ubuntu -
Både som dobbelt boot : Ubuntu og Windows.
Eller Linux Mint - Enkelt eller dobbelt boot.
*
Det har jeg brugt i flere år - på ældre PC.
*
Og de PC er er væk - Gamle - i stykker.
*
Nu har jeg en bærbar - Uden CD/DvD afspiller.
*
Derfor mit spørgsmål ....

Jeg kigger på jeres svar - senere - men Tak ...
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2024 - 12:13 #10
Hvis du nu fortalte hvilken bærbar dt drejer sig om? Kunne det jo være at løsningen var lige for! Du burde kunne vælge at Boote op i Bootmanager. Eks. tryk på en af          F-tasterne Det kan være forskelligt fra Pc til PC på den jeg sidder ved nu skal jeg trykke på F-8 under opstarten hvor jeg så kan vælge at installere fra USB!
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. april 2024 - 16:33 #11
Tak til alle - Jeg er ikke kommet så langt, endnu. med projektet - Har også børnebørn på besøg, og vi spiller, bl.a dyrespil og sorteper.
Poko1 - min bærbare er : " Lenovo - Ideapad 320-15 IKB"
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2024 - 17:03 #12
Det burde så være F-12 Underopstarten.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 17:06 #13
Ja det er mange gange f12. Alle mine computere er det.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. april 2024 - 17:33 #14
Tak - jeg prøver senere - Men : T@K til alle ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. april 2024 - 09:29 #15
Tak til ALLE - Mange gode forslag -