Avatar billede goglov Seniormester
13. april 2024 - 21:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

iPad: Hvordan retter man ord

Hvordan retter/fjerner man ord der er lært ved et uheld i funktionen:
Der blev ikke fundet nogen erstatning - lær
Avatar billede INK Ekspert
14. april 2024 - 15:57 #1
I bunden af dette link finder du en anvisning på at rette

https://support.apple.com/da-dk/104995
Avatar billede goglov Seniormester
14. april 2024 - 20:44 #2
Tak til INK for linket. Det er meget oplysende.
Derfra kunne man tro at mit problem ligger i “Indstil genveje til ord eller udtryk”
Men det gør det ikke fordi, i mit tilfælde, er der kun indskrevet et ord her.
Mit problem omfatter mange ord jeg gerne vil rette.
Der må derfor være en anden måde at rette ord på.
Et eks. I Windows er det muligt at fjerne ord fra en ordbog man ellers opdatere.
Avatar billede INK Ekspert
15. april 2024 - 12:10 #3
Her er en anden mulighed. Det er tilsyneladende en nulstilling af hele ordbogen og ikke en redigering:
Nulstil din personlige ordbog
Gå til Indstillinger  > Generelt > Overfør eller nulstil iPhone.
Tryk på Nulstil, og tryk derefter på Nulstil tastaturordbog.
Alle specielle ord og genveje slettes, og tastaturordbogen går tilbage til standardindholdet.
Avatar billede INK Ekspert
15. april 2024 - 12:12 #4
Avatar billede goglov Seniormester
15. april 2024 - 20:41 #5
Der er åbenbart forskel på iPhone og iPad
Det nærmeste jeg kan komme det er: Indstillinger  > Generelt > Overfør eller nulstil iPad/Her efter handler det om at gøre klar til ny iPad.
Generelt >ordbog/ her er en masse ordbøger men ingen mulighed for at rette i dem.
Der er også mange ord jeg igennem tiden har tilføjet, og som gerne må bevares.
Er der overhovedet noget at gøre?
Avatar billede INK Ekspert
16. april 2024 - 11:05 #6
Når jeg går i generelt > overfør eller nulstil > nulstil, så får jeg mulighed for at slette tastatur ordbog. (Det er på en iPad med iOS 17.4.1
Avatar billede goglov Seniormester
16. april 2024 - 20:02 #7
Formuleringen: generelt > overfør eller nulstil > nulstil tastaturordbog.
Viser at der er en tastaturordbog ligesom i Windows.
Men kender du en måde at redigere den?
Jeg tør ikke klikke ok på grund af alle de selvvalgte ord jeg så vil miste. Samlet igennem et langt liv 😇
Min iPad bruger også iOS 17.4.1
Avatar billede INK Ekspert
17. april 2024 - 07:55 #8
Ifølge dette link, kan du rette i tastatur ordbogen

https://support.apple.com/da-dk/104995

Hvis dette ikke virker, så har jeg ikke flere forslag ;-)
Avatar billede INK Ekspert
17. april 2024 - 07:57 #9
Jo, et sidste forslag. Hvis du ikke kan bruge disse links eller selv google dig til en løsning, så ring til Apple - de hjælper gerne.
Avatar billede goglov Seniormester
19. april 2024 - 18:18 #10
Ink burde tilkendes løsningen med ring til Apple

iPad:
Man kan IKKE rette i ordbogen på iPad.
Den lære stavemåden af de antal gange du staver det samme ord
uanset om det er forkert stavet eller ikke.
Nødløsning:
Generelt/Erstat tekst
Først indskrives det forkert stavede ord og så det korrekt stavede ord.
Små bogstaver rettes til store hvis det korrekt stavede ord er med stort
Kilde: Apple support

Fortryder du umiddelbart en rettelse
Feks. Forkert stavet vrøvl: jowist “Husk stavemåde” ved at gå tilbage til “Husk ikke stavemåde”.