Avatar billede Mainbrain Juniormester
19. april 2024 - 09:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

PDF udskrift tager MEGET lang tid

Hej
Ang. pdf udprint.
Jeg står flere gange og skal udprinte halvstore bannere/plakater/plancer fra pdf filer.
Det er filer jeg får tilsendt fra flere forskellig personer, så derfor er opsætningen af selve filen sikkert anderledes fra gang til gang.
Selve problemet ligger i at til tider tager det MEGET lang tid om at sende udskrift til plotteren?!
Det er ikke fil størrelsen den er gal med, for en fil på 60mb kan starte udprintning på måske 2-3 minutter imens at med en fil på fx 13mb kan der gå langt over 45 minutter inden udskrift starter?
Der lader ikke til at forskel på om jeg udskriver over net eller usb.
Nogen der har et bud på hvad forskellen er på de to pdf filer som gør at den ene tager sindssygt lang tid inden udskrift starter? Det må være noget med opsætning af pdf filen?
Kan jeg ændre noget i Adobe Acrobat Pro for at få udskrifts til at starte hurtigere? (uden at ændre på udskrifts kvaliteten)

Hurtige facts:
Windows 11 pro - tilknyttet et domæne
Canon pro-4100
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. april 2024 - 10:14 #1
Pdf filer kan være lagret forskelligt.
Vektorgrafik - lille filstørrelse, hurtigere udskrift. Skrift og illustrationer kan markeres (highlightes) og evt. kopieres.
Pixelgrafik - en såkaldt "dum" pdf, en ren billedfil. En Adobe pdf er jpg-komprimeret og kan fylde meget lidt på disken, men når printersoftwaren pakker den ud, fylder den voldsomt i hukommelsen - hele plakaten i fuld billedopløsning.
Jeg håber, det giver mening.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. april 2024 - 10:36 #2
Rettelse:
*Adobe pdf - jeg mener Photoshop pdf.
Du kan tjekke dem ved at zoome kraftigt ind på et bogstav. Hvis kanten er pixeleret, er det en dum pdf. Forbliver den skarp ved ethvert zoom, er det vektorgrafik.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. april 2024 - 14:02 #3
Jeg mener ikke, at du selv kan gøre noget. Det er afsenderne, der skal levere vektorgrafik.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
22. april 2024 - 09:32 #4
@FinnRasmussen
Takker for svar. Jeg må have fat i afsender og bede dem om at levere i vektor for eftertiden. :)
Muligvis et dumt spørgsmål, men kan en pdf laves med/i vektor? Jeg får hovedparten leveret som pdf.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. april 2024 - 11:19 #5
Pdf-filer kan både være vektorgrafik og pixelgrafik. Også begge dele i samme fil, f.eks. tekst og tegninger som vektor - og fotografier som pixelgrafik.
Hvis hele plakaten er pixelbaseret, er ikke bare teksten, men hele plakatens baggrund dannet af pixel i enorme mængder.
I vektorgrafik er informationerne langt færre. En kulørt flade er defineret som facon, størrelse, placering på x- og y-aksen samt farve.
Faconen er defineret som ankerpunkter og kurver.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. april 2024 - 11:22 #6
*defineret som ankerpunkter, rette linjer og kurver.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. april 2024 - 12:01 #7
Et par eksempler:
https://finnrasmus.dk/vektor.pdf 7,35 KB
https://finnrasmus.dk/pixel.pdf 66,8 MB
Bemærk filstørrelserne = informationer, som skal overføres til printeren.
Pixel.pdf består af 17.403.188 pixel-informationer, og den forholdsvis lille filstørrelse på 66 MB skyldes den simple udformning, som jpg-kompressionen lagrer som gentagelser.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. april 2024 - 12:06 #8
*Simpel udformning = minimalt antal farveskift. Det rene guf for jpg-kompression.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
22. april 2024 - 13:01 #9
@FinnRasmussen
Mange tak for svar og forklaringerne.
Jeg er overbevist om at den lange tid om at sende til plotteren skyldes at det hele er pixel baseret, da hovedparten er bearbejdede billeder ovenpå billeder tilført tekst.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. april 2024 - 15:26 #10
En lavere billedopløsning = færre pixel vil øge hastigheden. Det er en kvalitetsforringelse, men plakater skal jo ikke altid betragtes på helt nært hold.