Avatar billede Mariacecilia Novice
19. april 2024 - 19:00 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Lopslag

Hejsa,
Håber at det er nogen der har lyst til at hjælpe en excel novice 😀

Kan man bruge 2 gange lopslag i den samme celle på nogen måde?

Jeg er ved at lave en ark hvor man kan søge på “leverandør” i en celle og få returneret “transittid” i en anden celle. Jeg kunne så godt tænke mig at også have mulighed for at søge på “postnummer” i en anden celle og få returneret “transittid” i den samme celle som ved “leverandør”. Lige nu kan jeg kun få det til at virke ved at bede den om at returnere værdierne i forskellige celler, men det ser lidt dumt ud 🙃
Og så resulterer det i at man kan få to forskellige “søgeresultater” frem på samme tid, ikke helt hensigtsmæssigt… 🙈
Optimalt gad jeg jo godt at man kun kunne bruge en “søgning” a gangen…

Jeg har forsøgt mig med få “leverandør” til at returnere “postnummer” som så i sin tur returnerer “transittid”. Men siden jeg også gerne vil kunne søge i feltet postnummer, virker det jo ikke rigtigt at have en formel i dette felt 🙈

Håber at det giver bare lidt mening og at det er en af jer kloge mennesker der kunne have lyst til at hjælpe 🙏☺️

Vh. Maria
Avatar billede bjarnehansen Mester
19. april 2024 - 20:38 #1
prøv at upload dit ark evt. med hjælp af dropbox, så man kan se op bygningen
Avatar billede bjarnehansen Mester
19. april 2024 - 20:45 #2
Hvis(postnr<>"";lopslag(postnr;derhvor data er;3);hvis(leverandør<>"";lopsla(leverandør;4);""))

jeg tror du skal bruge noget i stil med dette
Avatar billede Mariacecilia Novice
19. april 2024 - 21:19 #3
Hej Bjarne,

Tak for at du vil hjælpe 😊

Jeg kan ikke helt få det til at fungere dog...

https://www.dropbox.com/scl/fi/4931txh3xx0nh3rr0kv6c/Transittider-test.xlsx?rlkey=gpriqij86e6diul38whz7seh7&st=lnm9w4fk&dl=0
Avatar billede bjarnehansen Mester
19. april 2024 - 22:12 #4
Avatar billede Mariacecilia Novice
19. april 2024 - 22:42 #5
Ej hvor er du god, ja lige precis sådan 👍😀

Bonusspørgsmål; helt ok hvis det er for bakset, men kan man på en eller anden måde gøre det sådan at teksten bliver slettet fra "leverandør-feltet" når man skriver i "postnummer-feltet" og omvendt?
Lige nu skifter transittiden ikke hvis ikke man husker at slette leverandørnavnet (men det kan man selvfølgelig bare notere sig) 😊
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2024 - 17:56 #6
#5 - At fjerne tekst fra felterne, skiftevis, kan gøres med en lille VBA kode i Arket "Transittider".
Avatar billede Mariacecilia Novice
20. april 2024 - 18:09 #7
@ebea du har ret, jeg fik noget AI til at skrive en vba kode og det virkede 👍😊
Avatar billede bjarnehansen Mester
20. april 2024 - 18:29 #8
en spændende løsning.....
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2024 - 20:01 #9
#7 - Ja, AI kan lave mange ting, efterhånden. Så godt du fik lavet en kode selv 👍😊