Avatar billede Uvanga Ekspert
27. april 2024 - 09:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

ubuntu - er der nogen der har erfaring med dette?

Er der nogen der har erfaring med anvendelse at ubuntu?
Jeg har prøvet at downloade, og installere to udgaver, nemlig: 22.04.4 og 24.04

Begge downloaded som .iso, og derefter gjort bootbar med Rufus.
Nogen anbefaler at  bruge balenaEtcher til at oprette en bootbar USB-nøgle.

Er der nogen væsentlig forskel på de to metoder, og kan det evt. have nogen indflydelse på, at jeg oplever ubuntu som meget tung, og langsom?
Væsentlig langsommere end Windows 10, som jeg nu har installeret.
Jeg synes det virker mærkeligt, da ubuntu fremhæves som et godt alternativ til Windows.
Avatar billede puren Ekspert
27. april 2024 - 09:17 #1
hvis du køre det fra en usb pen ja så vil det føgels langsomt, en usb pen har jo slet ikke den hastighed som en harddisk har.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. april 2024 - 09:31 #2
Programmet er installeret på PC.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2024 - 09:35 #3
Balena Echter har den nemmeste brugerflade jeg har set til at oprette boot medier. Jeg har brugt den en hel del gange i forbindelse med Linux.
Men med Windows installationer er min foretrukne Rufus.
Jeg har oplevet at Windows usb lavet med Balena Echter ikke har virket rigtigt.
Jeg kører udelukkende for tiden på computere der er gamle så de har den gamle bios type. På disse føler jeg at de Linux versioner jeg har kørt med som minimum har været lige så hurtige som Windows 10. Jeg har alle år fjernet en del ting fra Windows med Power Shell og kommandoer der fjerner ting jeg ikke skal bruge. Og det gør at baggrundstjenester er nede på omkring 90 tjenester når jeg ikke har noget åbnet i Windows 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2024 - 09:40 #4
Nej jeg har ikke kørt med Ubunto direkte men med versioner af Linux der er baseret på den.
Linux Mint var den første version jeg har brugt der er/var baseret på Ubunto. For ikke så længe siden er en version af Mint baseret på Debian og så lavet. Den leger jeg lidt med lige for tiden. Jeg tror grunden til jeg ikke har brugt Ubunto er det visuelle man ser når den toner frem.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2024 - 09:53 #5
Linux kan køres på computere med UEFI og hvor der er secure boot.
Jeg kender på grund af alder på mine computere ikke noget til om der er indstillinger man skal bruge for at få Linux til at køre optimalt på en UEFI maskine.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. april 2024 - 10:49 #6
ad#3 Det giver jeg dig ret i, 3 klik, og det kører👍
Jeg vil prøve at downloade en ældre version af Ubuntu, og se om det evt. gør en forskel i hastighed.
Vender tilbage i aften, nu vil jeg ud og nyde det gode vejr 😎
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. april 2024 - 15:47 #7
Jeg vil fraråde at finde en ældre version. For det første fordi jeg ikke tror det afhjælper dit problem, for det andet pga sikkerhedsproblemer.

Det er en bedre ide at finde en anden "udgave" af Ubuntu. Det kunne fx være lubuntu eller xubuntu. Disse alternativer er lavet til at køre bedre på ældre maskiner.
Avatar billede Uvanga Ekspert
28. april 2024 - 09:32 #8
Så er der nyt, det endte med en installation af Linux Mint 21_3 Cinnamon. Kører udmærket, men det er alligvel en tilvænning, når man er vant til Windows.
Tak for alle svar, og henvisninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2024 - 12:43 #9
#8 Ja der vil være en tilvænning.
Men Linux er nemmere at vende sig til nu end før i tiden. Der er ikke samme behov for at bruge terminal som før. Og med Mint bør du kunne finde hjælp på nettet hvis du kommer i problemer. På min Debian version der var ikke behov for at finde drivere og software til min HP printer.  Den blev automatisk konfigureret og også scannerdelen virkede.
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. april 2024 - 11:54 #10
Hvis man bruger den Linux der hedder Windowsfx er læringskurven ikke så slem.

https://www.linux.org/threads/windowsfx-linuxfx-11.42422/