30. april 2024 - 18:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Drivere for XP for ældre Delle LAPTOP

HEj,

En ven af mig har foræret en ældgammel DELLE Laptop til sin datter, som hun skal bruge i sit skolearbejde (hjemme).  Denne Delle har desværre et par mangler i form af halv-defekte eller ikke opdaterede drivere for skærm (vigtigt), lydkort (mindre vigtigt), BIOS/SYSTEM og netværk.  Og da han ved at jeg "roder" med et par gamle Deller, spurgte han mig om jeg kunne hjælpe ham.

Uden at undersøge sagen til bunds, svarede jeg letsindigt "JA',  så nu sidder jeg her med en maskine, så kører XP SP 2 med dårlige drivere for stort set alt.

Opgradering til Win XP  SP 3 er ikke noget problem (har "en" universal model liggende på en af mine gamle Deller . Men med dårlige BIOS/SYSTEM drivere har jeg ikke megen lyst til at opgradere resten,  inden disse BIOS/SYS-drivere er nyere og velfungerende..

Har været inde på Delles hjemmesider for at lokalisere drivere. Fandt nogen, men ved geninstallation bliver de fleste afvist af systemet.  (16 versus 32 bits)  .
Skærmdriver blev ikke fundet.  Så  inden jeg kaster håndklædet og melder pas, vil jeg spørge om der er et par DELLE-eksperter, som ved hvordan jeg finder navne/fabrikater på de enkelte system-enheder i samme  Delle. Her mener jeg, få fat i software, som kan  gå dybt ind i systemet (evt. på PCI-bus niveau) og finde de relevante typernavne / fabrikanter, og så gå videre derfra. Eksempel: er det en INTEL eller NVIDIA skærmdriver ??: .  Finders der overhovedet sådan noget software og er det til at få fat i  ??  Har ikke meget lyst til at lade dette projekt blive en "evighedsmaskine" .

TAK

Kristian

.
Avatar billede puren Ekspert
30. april 2024 - 18:42 #1
Det helt simpelt opgrader den win 10
Eller smid den ud og erstat med https://www.refurbed.dk/p/lenovo-thinkpad-x240-i3-4010u-12/120534c/ så der computer i de næste par år

Microsoft slukket for supporteren af xp for ca 10 år siden
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2024 - 18:45 #2
Det kan jo være, at Dell vil kunne opdatere bios hvis vi fik en model/serienummer. Men start bare frisk med en SP3 opdatering som det første (efter image af harddisk, så du kan komme tilbage og prøve en gang til)

Med mindre datteren er i børnehave, så tror jeg ikke, at en 32bit XP kan kommunikere med noget som helst, som de andre børn og lærere bruger. Intet at det, som lærere forventer at eleverne kan bruge, findes i en XP.
30. april 2024 - 19:09 #3
Hej,

At Puren #1 vil smide den ud er vel lidt barsk løsning.

Claes57 #2:  Faderen har ikke tænkt sig at samme maskine IKKE skal på internettet hjemmefra. Desuden har hun sin skolemaskine (har jeg fået oplyst på forespørgsel), (så hun går ikke i børnehave; hun er 12  år - hehe ), som hun bruger på skolen.  Faderens  tanke var at hun kunne skrive/  løse opgaver hjemme,, når hun af forskellige (mere eller mindre ukendte) årsager,  ikke har skolemaskinen hjemme (jf samlalen).

Men problemet er ikke internettet eller brugen af dette (eller for dens sags skyld:  masklnens alder) , det er WINDOWS-driverne ....  og det er en E-6410 har jeg osse fået oplyst.
30. april 2024 - 19:11 #4
DAMN:  I indlægget til CLAESS57 #2 er der en dobbel nagation, dermed ophævnde liniens betydning, . Den rigtige sætning er: Claes57 #2: Faderen har tænkt sig at samme maskine IKKE skal på internettet hjemmefra. "

Sorry
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2024 - 19:22 #5
30. april 2024 - 19:42 #6
SUPER 1000000--> 000  tak.
Avatar billede puren Ekspert
30. april 2024 - 19:53 #7
du gad ikke at det skulle være en evighedsmaskine og hvis du ikke kan finde driver til den så bliver det hurtigt til det og så er der punktet om hvor mange watt den brænder af i varme i forhold til en nyere og mere energi venlig computer for slet ikke at snakke om alt det som sådan en pige på 12 år gerne vil men ikke kan pga. der er xp i den
01. maj 2024 - 11:48 #8
Claes57 #5 :

Det link var bare løsningen.  Jeg har  hentet drivere fra dette til skolemaskinen, men hvad der er sket ( underforstået hvorfor det ikke fungerede efter hensigten ) må være et åbent spørgsmål . Fandt den rigtige driver (alt i den maskine er Intel, så nå kører Delle maskinen som en drøm).  Så nu er der flere som er glade. En 12 år gammel skolepige, en far (og en gammel knark, som måtte have lidt hjælp, for at fuldføre opgave, og derved "opretholde" sit mere eller mindre troværdige image som Delle-ekspert... (suk )).

Testede også netværket. Det fungerer (som point to point løsning mellem 2 PC'er).  Der findes en FIREFOX løsning som understøtter HTML 5 (og endnu bedre kan køre på XP ), så DEN kan installeres på Dellen  (hvis "skolefar" ellers ønsker det).

Men det korte af det lange:  10000 Tak for linket  og tak for hjælpen.
01. maj 2024 - 11:52 #9
Puren #7:

Læs mit indlæg (#8).

(Og jeg vil lade det, være det ! ).