Avatar billede OnePlusFan Novice
07. maj 2024 - 21:02 Der er 23 kommentarer

Anbefaling af antivirusprogram med firewall

Min teenager er nødt til at tage sin nye pc med i skole i morgen, men teenageren har endnu ikke fået et antivirusprogram.

Hvad anbefaler I af sikkerhedsprogram til en pc, når den skal på et offentligt netværk?

Det er ok, hvis det et program, som jeg skal betale for, bare det kan downloades i aften.

Vi vil gerne have en god sikkerhed og så må det godt være let at forstå, da teenageren er ikke vant til den slags ting og jeg kan jo ikke hjælpe i skolen.
Avatar billede puren Ekspert
07. maj 2024 - 21:14 #1
jeg havde bare brugt mobilt bredbånd deling til computer og ikke bruge det wifi som er på skolen så skal jeg ikke tænke på de problemer
Avatar billede INK Ekspert
07. maj 2024 - 21:17 #2
Det i Windows 10 og 11 indbyggede antivirusprogram defender må være tilstrækkeligt.
Avatar billede OnePlusFan Novice
07. maj 2024 - 21:44 #3
#1 Mobilt bredbånd ville også være ønskeligt, men der er ikke muligt at sætte datakort i pc'en og skolen er mobilfri, så det er heller ikke muligt at lave eget hotspot.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. maj 2024 - 22:19 #4
Som ink skriver - defender er indbygget og ganske udemærket. Der er også indbygget firewall i windows, så der behøver man heller ikke noget ekstra.
Bladet "Komputer for alle" anbefaler Avast essential i freeware version, hvis folk absolut vil have noget andet end det indbyggede. Der er vist ikke firewall med der, men der er jo stadig den indbyggede.
Personligt er det mange år siden, at jeg stoppede med købe og freeware programmer, eftersom det indbyggede er blevet så godt, som det er.
Avatar billede puren Ekspert
07. maj 2024 - 22:30 #5
#4 hvem har lavet testen og hvornår blev den lavet?? det er pænt vigtig infomation
Avatar billede OnePlusFan Novice
07. maj 2024 - 23:47 #6
Hm. kan se at der faktisk en en gratis prøveversion af McAfee på pc'en i en måned
Avatar billede valby Ekspert
08. maj 2024 - 00:31 #7
Normalt skulle windows eget antivirus program være nok.
Men i går, efter ca 20 år på computer, blev jeg, for første gang, hacket. på nettet.
Pludselig stod, med et stort billede, og en masse lyd: DU ER HACKED. og en del tekst.. Jeg læste det ikke, men lukkede siden ned, og åbnede en anden.
Men hacket kom bare op igen. Der var intet at gøre.
Så gik jeg ud af nettet, og kørte en AOMEI backup, og fik min Windows tilbage.

Der hvor jeg vil hen er, vigtigere, at have et godt backup program. end at prøve, at finde det bedste antivirus program. For så kan man altid komme op igen, uden at miste sine programmer. Jeg anbefaler det gratis AOMEI.
https://www.aomeitech.com/ab/standard.html
Avatar billede puren Ekspert
08. maj 2024 - 01:55 #8
valby det du siger er at det er ligegyldigt hvordan en sygdom smitter eller kunne forbygges bare der er en kur til når du er blevet smittet med en sygdomen så du kan blive rest igen

tro du bruger mere tid på at vedligeholde din backup end end du skal bruge på at installer windows
Avatar billede valby Ekspert
08. maj 2024 - 02:15 #9
Nej det er ikke det jeg mener:-)
Jeg mener, at Windows har en udmærket antivirus med firewall, som gutten allerede har på computeren. Derfor er det vigtigere, at få en god backup, end at spekulere på, om at skifte til AVG, eller en af de andre, sikkert udmærkede programmer..
At tage backup med AOMEI tager ikke lang tid, men som du ved, at begynde forfra med installation af Windows, plus programmer, det er bare surt arbejde, som tager rigtig lang tid.
Avatar billede valby Ekspert
08. maj 2024 - 02:19 #10
Ps. Det behøver selv følgelig ikke at være AOMEI, men det er noget at det letteste.
Hvorimod et udmærket program som Ashampoo backup tager længere tid, fordi der er flere muligheder for backup, at tage stilling til.
Avatar billede puren Ekspert
08. maj 2024 - 02:33 #11
fra jeg smider en usb pen i min computer til windows er installert og div programmer som firefox f.lux OBS discord og vscode går der max en time tro jeg og jeg skal ikke røre mus eller tastetur efter valg af disk windows skal instllers på, div. driver er loadet ind winodws installationen filen. derefter går den selv igang med at hente og installer alle mine programmer først der skal bruge mus eller tastetur igen for at logge ind og sætte mine programmer op til mig
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2024 - 06:55 #12
#11 Hvis du får installeret alle de programmer og Windows uden at røre musen, så er det jo ikke et normalt installations medie man henter fra Microsoft du bruger. Så er det jo et du specielt har bygget til formålet.
Et image er langt hurtigere.  Det tager mig 25 minutter at få en frisk Windows tilbage med alle mine programmer.
At lave et image med Aomei kræver en håndfuld klik, så nej det er ikke tidskrævende at lave og lave løbende vedligehold. Jeg har 3 backupper hvor den ældste slettes når et nyt laves.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2024 - 07:15 #13
Med hensyn til antivirus så kigger jeg tester fra  comparatives.org der er en uvildig organisation det tester disse programmer.
Personligt bruger jeg ikke Defender selvom den er blevet en god grundlæggende antivirus. Lige nu bruger jeg Bitdefender i den frie udgave som ikke har firewall.
Det lyder for mig som om pc her er preindstalleret. Jeg bryder mig ikke om hverken McAfee eller Norton. De gør alt for meget reklame for sig selv og må på en eller anden måde være financieret af Microsoft siden McAfee fremtræder på mange computere ved køb. Jeg har haft Bitdefender i købe udgave der hed Total Security der havde firewall med også.
Siden der hedder Producktkeys har antivirus man kan købe til små penge.
Personligt så kan jeg dog ikke tænke mig andet end at skolens netværk ikke har noget software der beskytter, og i dag med det at Defender er blevet, så tænker jeg at du er sikret nok.
Men du kan jo spørge dem hvordan computeren er sikret når man logger på skolens netværk.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. maj 2024 - 09:00 #14
ad #6
Ved køb af ny PC, medfølger der adskillige tilbud om programmer bla. MacAfee.
Hvis man vil af med disse programmer, er det en ide / anbefaling at nulstille sin PC.
Og derefter instalere en "ren" Windows fra:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2024 - 09:34 #15
#14 Det kan jeg kun være enig i.
Jeg vil dog selv gøre det med et usb medie, som jeg mener man altid bør have liggende i skuffen
Man kan når men installerer Windows 11 sætte region til english world.
Det gør at installations processen ikke ved hvad der skal installeres, og alt bloat man alligevel bagefter vil fjerne er så fjernet på den måde. Jeg tænker ikke en nulstilling kan gøre dette?
Microsoft Store vil ikke virke når man gør det på den måde her, men region kan bagefter indstilles til dansk og så virker Microsoft Store igen. Dejligt at se at menuen start automatisk er ryddet op for skrammel. Og herefter kan man installere Revo Uninstaller Free der kan fjerne de sidste ting man ikke ønsker på sin Windows 11. Det sker under fanen Windows apps.
Avatar billede puren Ekspert
08. maj 2024 - 15:21 #16
#12 jeg har da på intet tidspunkt lovet at det var et default media jeg brugte, forskællen på min og valbys måde er at jeg bruge min pen på alle computer, bruger valby sin backup en computer med en intel og det er bygget på ryzen eller omvendt så er jeg næsten sikker på der kommer en fejl skærm og computeren rebooter (boot loop)

jeg har også brugt backup/restore (norton ghost) men så kommer der en opdatering til div programmer som så ikke er med i det image man lavet som man så hente når man laver en restore

for at lave ændringer med en backup løsning skal man loade sit image >> ændre / opdater det som man vil ændre >> og så lave sit image igen.. ved ikke hvor meget tid det koster
men min måde
indsæt usb pen
åben en mappe og tilføje/slet filer (driver) og/eller rediger en tekst fil for at ændre hvad jeg vil havde installert af programmer.. tidsforbrug minutter
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2024 - 15:48 #17
#18 Som jeg skrev før så loader man ikke sit image, man opretter et nyt jævnligt og sletter det ældste. Hvor mange image filer men gemmer bestemmer man jo selv.
Når Aomei programmet er åbnet trykker man på Backup-systembackup-start backup. Når proces så starter trykker man på tandhjulet og vælger at image skal tjekkes for intigritet. Når dette image er lavet og tjekket af, så sletter man det ældste image. Hele funktionen passer sig selv i den tid den arbejder. Det er få minutter man skal bruge for at betjene dette program.
Avatar billede valby Ekspert
08. maj 2024 - 17:01 #18
puren
Jeg finder nogle af dine tekster svære at forstå. For eksempel:
" bruger valby sin backup en computer med en intel og det er bygget på ryzen eller omvendt "
Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener.:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2024 - 23:07 #19
Ja det går nok lidt stærkt ind imellem. Når man bruger image som backup metode er det for mig en selvfølge at man opdaterer sit image  når man får væsentlige opgraderinger på programmer og selvfølgelig også om efteråret når Windows opdateres til nyeste build.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. maj 2024 - 17:39 #20
Svar efter #13 er overflødige - knægten er sendt i skole med de svar, som var inden da.
Men igen - et image inden skolestart er bedste sikkerhed hvis man absolut vil vente på en 100% sikker løsning (ps: det findes ikke)
Avatar billede OnePlusFan Novice
13. maj 2024 - 19:39 #21
#13 Teenageren behøvede alligevel ikke at have sin pc med sidste onsdag - det blev skubbet en uge.
Derfor skal jeg stadigvæk have fundet et godt antivirusprogram med firewall, da jeg ikke forventer det store fra Windows egen program.

Hvad mener du med et image inden skolestart? Mener du bare en backup?
Avatar billede OnePlusFan Novice
13. maj 2024 - 19:42 #22
#20 Mit skriv før var henvendt til dig - fik bare skrevet forkert

Teenageren behøvede alligevel ikke at have sin pc med sidste onsdag - det blev skubbet en uge.
Derfor skal jeg stadigvæk have fundet et godt antivirusprogram med firewall, da jeg ikke forventer det store fra Windows egen program.

Hvad mener du med et image inden skolestart? Mener du bare en backup?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2024 - 19:48 #23
#21 Et Image er en identisk kopi af det der er på computeren nu. I Aomai kaldes det et systembackup.
Hvis du ikke har nok tillid til Microsoft Defender kan du måske finde noget brugbart her
https://www.productkeys.dk/produktkategori/software/anti-virus-og-sikkerhed/page/3