Avatar billede garlic4 Mester
13. maj 2024 - 18:09 Der er 7 kommentarer

Er der let at rense et tastatur?

Forleden kom jeg til at vælte lidt juice over tastaturet på min ThinkPad. Efter det  var tørt, kan jeg mærke at der sidder noget der klæber på tasterne (bag på). Er der et råd til hvordan man renser der der.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2024 - 19:34 #1
Knapper skal af jo, og de plastik holdere der sidder på selve tasten kan derved knække.
Man kan købe disse hængsler til at sætte tast tilbage, men helt billigt bliver det ikke hvis du knækker mange af dem
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2024 - 19:38 #2
Der er en lidt ældre video her https://www.youtube.com/watch?v=bVwGMJOm0eM der viser hvordan man vipper taster af. Men som jeg skrev før så er der en risiko ved det. Der kan knække det hængsel som taste skal sidde på, og så forbliver tasten ikke på plads.
Avatar billede valby Ekspert
13. maj 2024 - 19:54 #3
Udmærket lille video. Det er nok ikke så svært, at få knapperne af. Problemet er, at få dem sar rigtigt på, det er måske ikke så let.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2024 - 20:01 #4
#3 Der findes en tilsvarende video til hvordan man trykker dem på.
Problemet kan blot være at det hængsel som knap skal sidde på knækker, og så vil knap ikke sidde ordentligt fast.
Avatar billede valby Ekspert
13. maj 2024 - 20:19 #5
Her er en uddybende video: https://www.youtube.com/watch?v=QCYOiK9QP08
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2024 - 20:28 #6
#5 Den fik du da hurtigt lavet valby 😎
Avatar billede ejvindh Ekspert
14. maj 2024 - 09:25 #7
Hvis det skulle gå galt, er et helt tastatur-skift ofte heller ikke det mest komplicerede, og så er du i hvert fald sikker på, at alle taster virker ordentligt.

Se fx video her:
https://www.youtube.com/watch?v=Ilni8Em7rsg

Ifixit (som jeg har gode erfaringer med) har også en række vejledninger:
https://www.ifixit.com/Search?query=thinkpad+keyboard+replacement

Men selvfølgelig lidt billigere, hvis man kan lykkes med at rense det ordentligt manuelt :)