Avatar billede Kean BS Novice
22. maj 2024 - 19:50 Der er 4 kommentarer

Hjælp til KÆMPE GoPro nybegynder

Hej derude.

Jeg har netop købt et GoPro kamera. Og jeg er allerede løbet mod muren. Jeg har følgende udfordringer, som jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med.

1. Overførsel og arbejde på computer (Microsoft Surface laptop): Jeg har lavet nogle testvideoer, som jeg ønsker at overføre. Første udfordring er, at så snart jeg tilslutter kameraet til computeren (via GoPro USB stik) og åbner mappen i Stifinder, så er den for det første meget langsom og for det andet, så crasher computeren (skal tvinges til nedlukning) stort set hver gang, at jeg åbner en video. Jeg har desuden prøvet på min arbejdscomputer (en Lenovo ThinkPad X1), samme issue her. Jeg har filmet alt på standardsettings, hvilket vist hedder 4K.

2. Jeg har hentet GoPro Player til afspilning. Synes dog ikke, at det lader til, at jeg kan ret meget i det, men som sagt, så når jeg heller ikke at kigge ret meget før den crasher. Derudover har jeg forsøgt med VLC Player. Der er vist også noget, der hedder GoPro Quik. Men jeg har sgu svært ved at finde ud af, hvad de enkelte programmer går ud på. Jeg ønsker basically bare et program, hvor jeg kan se mine videoer og eventuelt redigere i dem (gratisversion helst).

3. Jeg kunne godt tænke mig at tage nogle stilbilleder, hvor der er "motion blur" i baggrunden, så man kan se, at der er bevægelse. Er det noget, der er muligt på et GoPro? Jeg har søgt utallige videoer igennem, hvor flere nævner en ND linse for at tvinge en længere shutter ved at gøre lyset mørkere. Men det ser også ud til at koste mange 1000 kr. Er der alternativer?

Håber nogle kan hjælpe en kæmpe nybegynder!

På forhånd mange tak!

Bh Kean
Avatar billede nemlig Professor
22. maj 2024 - 22:14 #1
Jeg er selv den lykkelige ejer af en GoPro 11 og har stor fornøjelse af den. Benytter den til dykning, skiferie og andre ferier.
Jeg har ikke noget bud på hvad problemet er med din computer, men jeg selv benytter en SD-kort læser til at overføre fotos og videoer til min PC. Måske du skal prøve en SD-kort læser.
Jeg benytter videoredigeringsprogrammet DaVinci Resolve. Det findes i en gratis version, og programmet har virkelig mange muligheder. Der findes et hav af hjælpevideoer på Youtube. Men programmet kræver også en rimelig potent computer.
Jeg vil også foreslå ND-filter, for at få lukketiden ned og på den måde skabe motion-blur. Proshop har et sæt til 310 kr.
Avatar billede Kean BS Novice
22. maj 2024 - 23:01 #2
@nemlig mange tak for dit svar!

1. Jeg prøver at anskaffe en kortlæser og prøve den vej igennem!

2. Fedt med programmet, har også godt læst om det andetsteds. Så det prøver jeg. Så må vi se, om computeren vil være med.

3. Hold da op, 310 lyder billigt! Har du mulighed for at sende et link? Har kigget siden igennem, og synes umiddelbart, at der er ret mange forskellige til den pris.

4. Jeg har fundet ud af, at mit GoPro overførte til min mobil via GoPro Quik. Nu ligger al materialet derinde, og det afspilles fint osv. Er de så “gemt” på min mobil? Den har jo heller ikke uanet mængder plads. Og der står at de lige nu ligger under “App”, hvor der også er “Cloud” og “Media”.
Avatar billede nemlig Professor
22. maj 2024 - 23:28 #3
Google “GoPro ND-filter”.

Quik gemmer i app’en. Du kan efterfølgende gemme dem på din kamerarulle.
Bemærk at du skal downloade videoerne for at de fylder på din mobil - ellers er det preview der vises direkte fra din GoPro.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
23. maj 2024 - 08:50 #4
Kean, du skriver du vil anskaffe en sd-kortlæser.
Se lige først om ikke du skulle have noget brugbart indbygget i din Microsoft Surface laptop.