Avatar billede melli Juniormester
23. maj 2024 - 19:40 Der er 7 kommentarer

PcEm

Hej.
Jeg har et Windows 98-program på min Windows 10-pc.
For at kunne køre programmet har jeg installeret Windows 98 ved hjælp af en emulator, PcEm.
Det virker, men jeg ved ikke hvordan jeg får flyttet mit program ind i emulatoren.
Er der nogen der kan hjælpe mig med det?
På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2024 - 20:31 #1
Typisk, så har du en mappe i win10 som du deler med PcEm, så din win98 kan læse den. Det skal så ikke være C:\ men en lille lokal mappe langt nede på disken.
Avatar billede melli Juniormester
23. maj 2024 - 21:07 #2
Men hvordan opretter jeg sådan en fælles mappe?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2024 - 22:05 #3
der er jeg på Herrens Mark. Jeg har kun selv brugt VirtualBox som kan det samme.
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Man skal have dels
VirtualBox 7.0.18 platform packages
til den platform, som end pc selv kører, og så
VirtualBox 7.0.18 Oracle VM VirtualBox Extension Pack
Derefter kan man oprette sin logiske maskine (fx win98) og installere den, og der definere en delt drev, så man kan dele filer fra moder-maskinen og til den virtuelle.
Avatar billede melli Juniormester
24. maj 2024 - 08:04 #4
Ok, men det må være muligt at gøre det samme med PcEm, så jeg leder videre.
Tak for dit forsøg på at hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2024 - 13:17 #5
i virtualbox er det bare at i opsætning af den virtuelle pc, at oprette et link til en mappe på værtens drev.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2024 - 13:18 #6
Avatar billede melli Juniormester
24. maj 2024 - 19:52 #7
Jeg har faktisk fundet ud af hvordan man kan gøre det.
Vha et program som Anyburn laver man en iso-fil i Windows 10, og så kan man i Windows 98 vælge CDrom og klikke Load Image. Det henter filen ind.
Tak for din interesse og venlig hilsen,
Melli