Avatar billede valby Ekspert
23. maj 2024 - 23:05 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke udvide C drevet.

Windows 11 pro
Lenovo YOGA  PRO (Ny fået den i dag)

Jeg nul stillede den, og oprettede en ekstra partition.
Desværre blev C drevet for lille, kun 92,5 GB. Disken er på 512 GB.
Jeg har slået Bitlocker fra, så disken ikke er låst.
Jeg kan formindske D, så jeg får 124 GB ikke allokeret plads.
Men jeg kan ikke tildele dem til C. C kan kun formindskes.
Jeg har både prøvet i Kontrolpanelet og med AOMEI partition assistant pro.
AOMEI vil tilsyneladende gerne lægge de to partitioner sammen, hvorefter den genstarter. Men efter genåbning, er der ikke sket noget.
W-pro har jeg selv lagt ind. Vil det hjælpe, hvis jeg kan ned gradere til W10?
En så lille C vil jo hurtig blive slidt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. maj 2024 - 00:22 #1
Jeg plejer at bruge minitool partion wizard free til den slags opgaver.
Det kan også løses i Windows eget diskhåndtering - ved at slette D-drevet og så udvide C. Husk backup.
i minitool skal man huske at trykke apply .
Du har husket at trykke anvend i AOMEI ? - vist øverste venstre hjørne...
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. maj 2024 - 00:26 #2
Du skal formindske i den side den viser C-drev -så den ledige plads ligger mellem drevene.

Et næsten fyldt C drev på SSD ikke bare slides mere men er også langsommere.
Avatar billede valby Ekspert
24. maj 2024 - 00:35 #3
Det fandt jeg ud af, og nu kører det som det skal.
Så du har fuldstændig ret, havde jeg ventet lidt, var du kommet mig i forkøbet.
Du skal have mange tak og, og du får den grønne linje fordi, dels har du ret og dels kan andre brugere, se løsningen. 👍👍👍
Avatar billede valby Ekspert
24. maj 2024 - 00:45 #4
Ps. Jeg havde opgivet at få svar i nat, og så bristede tålmodigheden, og jeg kastede mig ud i det. Jeg var slet ikke sikker, men var bekymret for, at skulle slette hele disken, og begynde helt forfra med at hente Windows.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2024 - 05:41 #5
En anden gang når du bruger AOMEI Partition Assistant! Så husk når du har formindsket et drev så brug Move partition inden du udvider det andet drev!
det nemmeste så er at gå i Diskmanager og udvide drevet.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. maj 2024 - 09:05 #6
Må man tillade sig at udfordre hele tanken om i det hele taget at partitionere harddisken.
Argumenterne i gamle dage i relation til fragmentering er jo ikke rigtig længere relevant. Og overblik over indhold kan vel også opnåes ved en fornuftig arkivering på disken.
Avatar billede valby Ekspert
24. maj 2024 - 15:31 #7
#6
Jeg har tænkt mig, at lave en AOMEI backup af C, og den kan jo ikke ligge på samme partition.
Avatar billede valby Ekspert
24. maj 2024 - 15:35 #8
#5
Jeg kan ikke huske "Move partition" kunne den have flyttet den ikke allokerede plads, så jeg ikke havde været nød til, at slette D partitionen?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2024 - 15:41 #9
#8 ja du flytter D: drevet til højre og den hurtigste måde at udvide C: Drevet er så at gå i Diskhåndteringen højreklikke på C:  og vælge udvid disken!
Avatar billede valby Ekspert
24. maj 2024 - 17:13 #10
Tak poko :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2024 - 20:09 #11
Her får du en vejledning som jeg bruger! Ps. må gerne deles.
I trin 1. Åbnes AOMEI  PartAssist Og tryk på det drev hvor du vil hente fra.
Tryk på Reesize .1. https://ibb.co/ZGkC0T3  Og vælgr hvormeget.
Derpå trykker du på Move Partition I dette tilfælde har jeg flyttet 2 gange!
2. https://ibb.co/1m3fFhJ
Næste trin er at vælge Apply  3.  https://ibb.co/9wVVdnP
Derefter Åbnes Diskmanageren og du vælger Udvid Disken, 4. https://ibb.co/QDJ40z5
I Søg skriv Diskmgmt ok Tryk på denne:
Avatar billede valby Ekspert
24. maj 2024 - 20:17 #12
Tak, meget flot poko 👍👍👍