Avatar billede DanishBear Seniormester
25. maj 2024 - 08:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bundkort bipper 1 lang 3 korte efter jeg har gået tilbage til optimal settings

Ved ikke rigtig om det er der rigtige sted dette skal skrives i. :-|

Har ALDRIG haft det problem før, får hele tiden denne fejl efter  jeg har været inde i BIOS og sat den til default :-(

Ved at det betyder "No video card" men jeg aldrig haft bøvl med det kort før, selv med et andet gammel grafikkort kommer fejlen også ??
Kan kunne komme i BIOS hvis jeg sætter en skræm til HDMIpå boardet, har prøvet alt, har sågar opgraderet BIOSsen (hjalp ikke) læst side op og side ned på nettet, intet har hjulpet :-( Batteri taget ud og sat igen efter 5-10min.
og hardware ud, dog ikke HDs, NVMe'erne

Det mest mærkelige at selv om jeg får fejlen booter  den til Windows, men sort skærm indtil logind, grafik driver opdateret, hvad f*nd*n er der galt...
Det er jo ikke GPUen da jeg har testet med et andet ...

Det giver mig flere grå hår end jeg har nu..
Avatar billede poko1 Ekspert
25. maj 2024 - 10:43 #1
Har du i Bios prøvet at først trykke P9 Optimal settings og derpå trykke P10 Save all settings og OK?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. maj 2024 - 10:45 #2
Sorry Der skulle selvfølgelige være F9 & F10
25. maj 2024 - 13:15 #3
Årsagen til du får POST/BIOS setup og "opstart" af Windows på bundkortet, er at bundkorte står som primær video

Windows bruger en generic Video Driver under opstart, VGA, som bliver sendt ud til den primære Video.

Hvis du sætter din GPU til primær i BIOS, skulle du få din POST/BIOS og Windows opstart over på din GPU.
Om det stopper bipperiet, det må en test vise.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2024 - 13:27 #4
Kan den boote og køre på en live USB evt med Linux eller Hirens boot cd?
Avatar billede DanishBear Seniormester
25. maj 2024 - 15:18 #5
#2 Er prøvet mangfe gange :-(

#3 Er prøvet mangfe gange :-(

#4 Nej det er slået fra i BIOS, så skal jeg i BIOS og slå det til, den booter direkte til Windows :-|
så jeg vil prøve _igen_ at sætte en skræm til onboard.

Første tanke, er det grafikkortet : Nej samme fejl kommer ved at sætte et andet i.
Anden tanke, muligvis bundkortet : Nej selv efter BIOS opdate, gør den det...

Ser slet ingen POST, kører bare igennem til Windows
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2024 - 15:43 #6
#5 Du har formodentligt en boot menu du kan bruge uden at gå i bios. Kan være f12 som flere bruger men kan være forskelligt.
Grunden til jeg skrev at du kunne prøve usb var at tjekke at dit grafik kort virker korrekt. Kan det køre på usb skal du tjekke andet hardware eller overveje at installere Windows om.
Jeg har selv 2 skærme på min pc og post som du savner at se ser jeg heller ikke da det foregår på min tv skærm hvis denne er tændt. Når din pc er bootet op vil den sikkert have billede på et andet stik end det du bruger nu. Indstilling for hvilken skærm du bruger som primær kan også have indflydelse på dit problem.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. maj 2024 - 17:04 #7
Du har formodentlig Alle Drivere på plads! Og samtlige opdateringer også Avancerede + Valgfrie Opdateringer! " Husk at markere alle Muligheder.
https://ibb.co/LC9YKr0
Der kunne jo ligge noget og vente?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2024 - 19:09 #8
Jeg vil anbefale kun at bruge producenten side med grafik drivere. Windows opdateringer kan gøre drivere ustabile. Måske du skulle se på bundkort producents side om der er nyere drivere. Specielt chipsæt driveren er vigtig.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. maj 2024 - 08:56 #9
Hvis den bipper [1 lang 3 korte] er det ganske rigtigt grafikkortet, der ikke initialiseres rigtigt på hardwareniveau - det har ikke noget med Windows eller Linux at gøre.

Hvis du får samme resultat med to grafikkort, du kan teste OK på andet bundkort, og du er 110% sikker på at dette bundkort er i orden, så er der kun strømforsyningen tilbage. Tjek alle kabler, samlinger o.l. frem til grafikkortet. Hvis dette er OK, prøv med et andet udtag fra den. Fejler den stadig, prøv med anden strømforsyning.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. maj 2024 - 09:15 #10
Har du i øvrigt kigget i Enhedshåndteringen om der skulle være nogen anmærkninger ved Skærmkort?
https://ibb.co/sss9HGw
Avatar billede DanishBear Seniormester
27. maj 2024 - 14:59 #11
Det hele begyndte da jeg gik i BIOSsen og F5 for default, efter det gik det galt, fik sat en monitor til OnBoard GPU, prøvede sågar at opgradere BIOS, samme resutat
1L 3K, bøvlede med det i dagevis. :-(

IDAG : Pillede extern GPU ud satte anden GPU, den bippede igen og mens jeg kogte af vrede, rebootede den og den gang uden BIP, gik i BIOS, F5, bootede op (ingen fejl) lukkede ned (også strøm) satte extern GPU i og satte anden monitor i HDMI, booted op, ingen fejl, prøvede med en monitor mere i DP (ingen fejl) satte en monitor mere til i DP (ingen fejl, hurraaaaaa...) så den store test, lukkede ned pillede HDMI monitoren ud og sad og ventede på BIPerne da den bootede op, hørte kun 1 bip og så min post skærm igen (Jappa Dappa Dooo) den hele kører igen som før fadæsen ( Jubiiii )

Men stadigvæk en stor TAK til jeg alle..
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. maj 2024 - 16:16 #12
Så fortjener du en kold øl - eller to🍻☺