Avatar billede double-g Juniormester
26. januar 2000 - 20:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Windows Commander - slettede filer

Jeg har Windows Commander 4.03 og ifgl. sjensen kan den bruges til at gendanne slettede filer.
MEN HVORDAN ???
Avatar billede sjensen Nybegynder
27. januar 2000 - 09:43 #1
I win cmd vises skraldespanden som "recycler". Åben den og der ligger typsik en fil med et maget klangt nummer. Åben den også se de filer og biblioteker der ligger i den. De hedder ikke længere det samme som da de blev slettet, men de er der.

NB! Der er en Recycler på hver disk hvis du har flere diske, og de savnede filer vil typisk ligge på samme disk som de lå på før de blev slettet.

sjensen
Avatar billede double-g Juniormester
27. januar 2000 - 13:14 #2
Tja, skraldespanden hedder nu " recycled" og på både C og D drev er det eneste, der er i den en desktop.ini ???
Avatar billede sjensen Nybegynder
27. januar 2000 - 13:49 #3
Ok, double-g,

På mine maskiner hedder den recycler, men det er også NT, engelsk version. Jeg har lige lavet en test med en række TXT og Word Docs. Jeg tømte skraldespanden men de filerne findes stadig i recycler, under dette meget lange (maget klange;-)) nummer, med det korrekte efternavn (og dermed også ikonet) men med navne a la Dd264.txt eller Dd314.doc

Først når jeg mærker og sletter filerne i recycker forsvinder de rent faktisk fra systemet.

Men.. Der er dog 2 andre måder at få slettet filer på, uden at de ryger i skraldespanden og uden at de efterfølgende er i recycler:

1. I stifinderen: Mærk de/den fil der skal slettes, højreklik på en af de markerede filer, hold SHIFT nede og vælg slet.

2. I Windows Commander: Marker de filer der skal slettes og tryk på Shift+F8.

Hertil skal nævnes at under forskellige opsætninger, bl.a. i mail (så vidt jeg husker), kan man angive at slettede filer skal slettes direkte uden at blive puttet i skraldespanden. I disse tilfælde vil Win Cmd dog stadig kunne finde dem igen.

Når du så skriver at filerne ikke findes på din maskine, er det med beklagelse at jeg må sige at der så ikke er meget at gøre. Jeg kender ikke andre metoder.

Norton for Dos havde i gamle dage en UnDelete funktion, og det er den Win Cmd har som recycler. Men, uden at jeg skal kunne sige det med 100% sikkerhed, er jeg ret overbevist om at filer der er slettet og som man kan se i recycler i Win Cmd ikke automatisk bliver overskrevet ved oprettelse af nye filer, sådan som det var tilfældet i DOS med slettede filer. Jeg har flere gange kunne finde, og restore, slettede filer med Win Cmd også længe efter at de var slettet og selvom jeg i mellemtiden har oprettet mange nye filer. Men det kan skyldes harddiskens størrelse hvor systemet tager den første plads der er til rådighed, når der oprettes nye filer og det så har passet med at de filer jeg har haft brug for at finde igen, ikke har ligget på den del af harddisken.

sjensen
Avatar billede double-g Juniormester
27. januar 2000 - 14:52 #4

Der er så åbenbart også forskel på Win98 og NT på det punkt.