Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:40 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde HD

Jeg har lige formatteret. Jeg har to HD og har ikke før haft problemer før med at finde HD 2. Men uanset hvilke indstillinger jeg har mine HD\'er på kan jeg ikke få HD 2 frem i windows. Jeg kan fint nok finde den i BIOS...

Hvorfor kan jeg ikke se den i Windows? Det er en ny IBM 40 GB HD. Hvis jeg sætter chipsne (eller hvad de hedder) som der står på HD\'erne og kablerne sidder rigtigt vil computeren ikke godtage nogle af dem ?!?!?

Nogle der har prøvet det?
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:42 #1
Nåh... jumperne???
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:43 #2
Ja *griner*
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:44 #3
Prøv at kigge under Device Manager (højreklik på My Computer --> Properties --> Hardware --> Device Manager)
Kig under Disk Drives.
Er der to harddiske dér?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:45 #4
nej... der er kun den ene...
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:47 #5
Så kan Win2k ikke finde harddisken...
Prøv evt. at tage hdd2 ud, start maskinen, luk maskinen og sæt den i igen...
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:47 #6
Det er vel ikke tilfældigvis en IBM 60GXP serie harddisk???
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:48 #7
Har haft den ude en million gange mindst. Det hjælper ikke..

Jo det er den... men den virkede fint før. Og det eneste jeg har gjort er at formattere og skifte en win2000 UK ud med en dansk version af win 2000
Avatar billede chico Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:49 #8
Du siger at det er en ny harddisk prøv dette link
http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm_2000.exe

Måske det vil hjælpe !
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:50 #9
Hvad er det?
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:51 #10
IBM 60GXP serien er kendt for at være fyldt med fejl...
De kan opstå efter et stykke tid.
En af mine venners 60GXP brændte af, da han skulle kopiere 15GB backup til den...
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:51 #11
shg.dk anbefaler, at man holder sig fra den serie.
Avatar billede chico Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:51 #12
Et installations program til IMB harddiske det var det der var problemet med min da jeg fik ny måske det vil hjælpe dig 2 ..
Avatar billede zarthax Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:52 #13
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/index.htm
Her er der nok lid hjælp at hente....

Det hjalp her:
http://www.eksperten.dk/spm/123225

Hvis ikke det hjælper må du lige \'råve\' højt ;)
Avatar billede chico Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:52 #14
IBM of course
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:53 #15
chico

ok, jeg prøver lige... men det burde sq ikke være nødvendigt når den virkede fint før...
Avatar billede zarthax Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:02 #16
Lagde mærke til navnet og fandt dette til dig ..... alt om jumpere med mere ...
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/d60gxp/d60gxpjum.htm
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:05 #17
Jeg prøver lige een ting ad gangen med jeres forslag

Chico
Den siger-->
The drive model you enteredis an ATA drive model. There are no open positions to add an ATA drive. If you wish to add an ATA drive, you must first shut down and remove one of your excisting ATA devices

Og det betyder?
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:08 #18
... at der ikke er flere IDE kanaler til rådighed...
Avatar billede chico Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:11 #19
Bare lige for at vide det !! Har den virker i den computer den sidder i nu på samme kabel og alt det ? og ikke andre ting på samme kable Feks master/master konflikt ??
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:11 #20
Ja... men øhh... den tog den fint før og jeg har ikke ændret noget eller tilføjet noget nyt... det er da mærkeligt...
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:13 #21
chico
ja... der er ikke lavet noget om, og som sagt kan den fint findes i BIOS...
Avatar billede chico Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:14 #22
Har du prøvet at \"Add new hardware\" ?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:16 #23
Fuck...
Den der Disk manager device chico... den vil formattere drevet før den kan sætte det op... DET ER UDELUKKET da jeg har 25 GB data på den jeg IKKE vil tabe...
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:16 #24
chico
Ja.. har prøvet at adde nyt hw
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:19 #25
Men jeg forstår ikke... Hvis den fint fanger den i BIOS skulle den jo også fremgå i windows medmindre den er formatteret i en så langt fra windowsversion at win 2000 ikke forstår den... men den er formatteret i win 2000 så det skulle den jo kunne forstå...
Avatar billede zarthax Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:19 #26
Kunne du ikke bruge det til noget ??
De links jeg smed før ...
hvis ikke ..... hvad er der forkert i dem ???
(jeg er ved at spore mig ind på problemet...)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:20 #27
mandator
så langt er jeg ikke nået.. øjeblik.. tager een ting ad gangen... det er tidligt søndag morgen *griner*
Avatar billede zarthax Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:22 #28
;)
Avatar billede zarthax Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:25 #29
Hvis alt andet glipper er her et link til IBM\'s knowledge base .... her er ALT om deskstar serien ... 60GXP inclusive ...
http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/Deskstar+hard+drives?OpenView&Start=1
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:26 #30
ok... lidt wierd... Har forsøgt igen at tilføje den som nyt hardware. Den siger enheden kører korrekt... men jeg kan stadig ikke se den andre steder end der...???
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:28 #31
mandator...

det første link du gav mig. Je kan ikke finde noget om mit problem med den. Og ved ærligt ikke havd jeg skal søge under...
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:30 #32
Inde i system kan jeg også se den i enhedshåndtering...???

hvorfor ****** kan jeg så ikke komme ind på den... eller se den i stifinder eller bare et eller andet sted *vræl*

alle mine programmer ligger på den disk...
Avatar billede zarthax Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:31 #33
hmmm......
Her er lidt om kombatibilitet:
http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/85256AB8006A31E587256A94006FA3BE

Det er et PDF ducument ... kræver Adobe acrobat reader .. :-/
Avatar billede chico Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:34 #34
Enhedshåndtering marker disken højreklik / egenskaber. Nederst i den nye vindue står der \"Brug af enheden:  Den står vel på Brug denne enhed (Aktiver) ikke ?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:38 #35
chico

jo jo... den står som aktiv
Avatar billede zarthax Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:43 #36
Well ....
Jeg kan ikke komme på flere forslag ... hopper videre i teksten ..

Held og lykke :)
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:44 #37
Har du mulighed for at sætte harddisken over i en anden computer?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:44 #38
Nu har jeg kørt windows fejlfinding igennem. Jeg har installeret driverne på ny. Stadig kan den godt finde den i BIOS, i enhedshåndtering og tilføj hw... men jeg kan ikke se den i \"denne computer\" eller i stifinderen...

Er jeg den eneste der synes det lyder mærkeligt?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:47 #39
nej.. desværre...
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:47 #40
Prøv at se i Disk Manager (Control Panel --> Administrative Tools --> Computer Management --> Disk Manager).
Figurer harddisken dér?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 09:52 #41
brosnjikov
ja.. under enhedshåndtering kan jeg godt se den, men under logiske drev kanjeg ikke se den
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 10:02 #42
Den kommer også frem når computeren startes
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 10:08 #43
Det skulle ikke undre mig det er et eller andet latterlidt der er slået til/fra så jeg ikke kan komme ind på drevet via stifinder eller \"denne computer\"

hjæææææææææælp....
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 10:23 #44
Ok.. prøvede luge at oprette spørgsmålet på¨Shark halløjsa der... men der kan jeg hverken det ene eller det andet...

Kom nuuuu... jeg skal bruge den HD i dag...
Avatar billede handmade Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:17 #45
Her vises hvordan man skjuler et drev. Jeg ved godt, det ikke er dit problem, men måske er det den fejl du har i registreringsdayabasen:

\"Normally, when users open My Computer from the desktop, they will see an icon for each drive on the system.  With the following Registry change, you can hide these icons, preventing users from finding them and using them.

Hive: HKEY_CURRENT_USER
Key: Software\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\Policies\\Explorer
Name: NoDrives
Data Type: REG_DWORD
Value: varies - see below

To calculate the value to use, add up the following codes for the drives that you want to hide:
A=1
B=2
C=4
D=8
E=16
F=32

For instance to hide the E and F drives, the value would be 48.\"

As always, use caution and frequent backups when editing the Registry

Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:22 #46
Tak for det handmade men der er ikke adgang til drevet via dos og den findes ikke i diskmanager så det er ikke fordi jeg har skjult den...
Avatar billede rolchau Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:30 #47
Har du kørt fdisk på den nye harddisk?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:32 #48
rolchau
Ja da jeg fik den... men den virkede fint i går...
Avatar billede rolchau Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:33 #49
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede rolchau Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:39 #50
Hov - Er du sikker på at du ikke er kommet til at lave harddisken om til at kører med en NFTS partition og at det nye windows du kører med nu er Fat 32
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:40 #51
Jeg ved ikke hvilket bundkort jeg har... og jeg har ikke mere tid..

Men er det ikke lige meget hvilket bundkort jeg har når den virkede fint i går?!!?
Avatar billede rolchau Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:47 #52
Det med bundkortet var mere fordi at jeg selv med mit  har haft problemer hvor windows 2k ikke kunne finde mine cdrom drev, pga af en driver til controlleren på bundkortet - Men nej hvis du har gjort det samme ved win2k uk og dk så burde det virke. Mærkeligt.
Avatar billede makse Nybegynder
21. oktober 2001 - 12:04 #53
Start op på en Windows 98 bootdisk. ( www.bootdisk.com )
Hvis du heller ikke kan se den der, så check at IDE-kablet sidder ordentligt.
Prøv evt. med et andet IDE-kabel.
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
21. oktober 2001 - 12:26 #54
Jeg har prøvet alle jeres forslag... intet virker :o(

Troede lige et kort øjeblik den var der før... jeg kunne se den i diskmanager... men efter en genstart og endnu en windows installering kan den stadig ikke finde den.

Jeg tager harddisken ud og forsøger med en anden computer i aften...
Avatar billede xbeeps Nybegynder
21. oktober 2001 - 14:53 #55
Hvis alt andet fejler, kan du sætte jumperne over til den position der hedder \"32gb clip\", du kan se bag på harddisken hvordan de skal sidde.

Dette vil medføre at du kun kan bruge 33,8 gb af kapaciteten, men du vil kunne se den.

Problemet skyldes en fejlimplementering i Award Bios 4.x, og det går kun ud over IBM harddiske. Det er ikke IBM\'s skyld, og shg.dk aner generelt ikke hvad de laver.

Her kan du læse om 32gb capcity clip:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/d60gxp/d60gxpjum.htm#Capacity%20clip%20to%202GB%20for%20logical%20head%2016

Her kan du læse om 33.8 gb begrænsningen i Award bios 4.x:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb.htm

Og her er ontracks (dem der har lavet disk manager) vejledning til at overkomme problemet:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:50 #56
xbeeps

Du er jo genial *smiler stort*

TAK

Og til jer andre.. Tak for jeres ihærdige forsøgen *smiler*

~kee~