Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 08:59 Der er 46 kommentarer og
4 løsninger

Hjælp til opsætning af IIS

Godmorgen...

Jeg skal bruge en der ved en hel masse om IIS. Der er point til den første der melder sig som kan hjælpe mig med opsætningen. Der er en masse ting jeg ikke kan få til at fungere.

1. automatisk sættes den til at bruge port 21. Det skal den ikke da min G6 server bruger denne port.

2. Der vises en masse mapper fra start--> iis/admin og iis/help bla. er det mapper der SKAL stå der og er de tilgængelige for andre?

3. den konfigurerer automatisk adgangen som http://XXX(navn på computeren) det skal den heller ikke. På min G6 server kan folk bruge deepkee.dk i stedet for mit ip.. det skulle den også gerne kunne her og ikke bruge computerens navn.

4. Når jeg forsøger at lave en side hvorfra der skal kunne downloades en fil kan den ikke finde filen (stien ER skrevet rigtigt)

5. der skal laver brugernavn og pwd til siden

6. under avanceret indstillinger er der en checkboks der hedder \"tillad gennemsyn af mapper\" ud fra hver af de før nævnte mapper (IIS/admin osv)Hvad gør den?

7. derudover skal wwwroot ikke være på c drevet men på mit d drev.. kan det lade sig gøre? Jeg har en frygtelig masse hp\'er der skal ligge i den mappe og der er ikke plads på c drevet

Det var vist det hele.. derudover skal det selvfølgelig virke *griner*

Point til den der kan løse alle disse punkter for mig. derudover skal der en potion tålmodighed til da jeg jævnligt er nød til at rende fra computeren :o)

Og lad være med at sige jeg skal skifte til Apache, det vil jeg ikke ;o)
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:01 #1
Avatar billede hojben Novice
24. oktober 2001 - 09:01 #2
bingo ;)
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:03 #3
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 09:06 #4
1. Det må være fordi du også installerede MS FTP sammen med IIS. Gå ind i Manageren til IIS\'en og vælg at stoppe Default FTP Site, så burde den være i vinkel!

2. Nej, alle de underlige mapper er ikke nødvendige. Du kan f.eks. lave en webroot-mappe et helt andet sted, og sætte dit default-website til at køre med den mappe som root. Så undgår du alle de underlige mapper, og har en hel ren mappe du kan begynde at opbygge din webstruktur i!

3. Folk burde også kunne bruge Deepkee.dk til at tilgå din webserver på... Medmindre deepkee.dk er sat specifikt op til kun at gå ind på port 21, på din IP.

4. Huh? Hvis filen ligger det rigtige sted, og stien er rigtig burde der ikke være nogen problemer med at hente den... Det kan dog være et spørgsmål om rettigheder!

5. Lav det i ASP med en Access-database, det er nok det letteste... Der findes masser af login-scripts rundt omkring på nettet (www.html.dk, www.activeserverpages.dk eller www.asp.dk er et par steder at starte)

6. Gennemsyn af mapper gør det muligt for en web-bruger at kigge i dine mapper. Dvs, hvis der ikke er nogen index-fil, så kan de se samtlige filer i mapperne... Om det er noget du vil benytte dig af, er op til dig, men normalt ville jeg nok slå det fra, medmindre der var en specifik mappe jeg fik brug for det i.

7. Du opretter bare din WWWRoot på et andet drev, og skifter indstillingen i \"Home-Dir\" i IIS Manageren. Ganske Let!

Håber jeg har været med til at løse lidt af problemerne!
Avatar billede hojben Novice
24. oktober 2001 - 09:11 #5
1. Hvorfor så bruge port 21 når port 80 er til for det samme?
2. Nej der er kun til lokal administration og kan fjernes (fra IIS) eller der oprettes et nyt site og der gøres brug af host-headers.
3. host-headers igen ;)
4. hvilken sti bruger du ?
5. opret en bruger med brugernavn og pass og giv denne ret til at kigge med. fjern iisuser eller hva den nu hedder..
6. hvis der ikke er et default dokument viser den alle filerne i den pågældende mappe.
7. jo sagtens.. hostheaders og brug den nye sti i opsætningen

;)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:17 #6
Starter lige fra en ende af.. *griner*

Spotgun..
IIS manager.. hvor ligger den? Jeg kan ikke finde den nogle steder (bruger en DK verion)
Avatar billede hojben Novice
24. oktober 2001 - 09:19 #7
er det egentlig IIS4 eller IIS5 ??
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:19 #8
Det ved jeg ikke... jeg har prøvet at lede efter det.. men jeg går ud fra det er IIS5 da det er en win2k DK version..
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:20 #9
Start -> Programmer -> Administrative tools
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 09:20 #10
Højreklik på denne computer, vælg Manage (eller administrer), klik på plusset nede i bunden ved \"Services...\" og find Internet Information Services...

der får du adgang til at konfigurere IIS\'en, dit default website osv osv...
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:21 #11
kee> ingen server vers.?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:22 #12
Ok.. den siger så nu
standard FTP sted \"stopped\"
standard websted \"kører\"
standard SMTP server \"kører\"

Skal den stå sådan?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 09:23 #13
jeps..... medmindre du har noget at bruge den SMTP server til, kan du lige så godt stoppe den også... Der er jo ingen grund til at ha\' den kørende, hvis ikke du bruger den :)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:24 #14
Jeg ved godt det lyder åndssvagt men jeg kan sq ikke finde ud af hvor der står hvilken version det er *griner*
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:24 #15
spotgun
Ved ikke hvad jeg skal bruge den til så den er også stoppet nu.. *læser videre*
Avatar billede zed_one Praktikant
24. oktober 2001 - 09:24 #16
spot har du ik vigtigere ting at ta dig til? hr system ansvarlig i IB Gruppen :)...

:p

-Zed
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:25 #17
spotun...
Til spørgsmål 2..

Kan jeg bare slette disse mapper så?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:26 #18
spotgun

og hvordan laver jeg en helt ny wwwroot mappe?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:29 #19
spotgun.. ok.. det fandt jeg ud af. SKAL den hedde inetpub? Mappen altså?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:11 #20
Er i gået helt i så?
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2001 - 10:25 #21

1. Slet FTP delen af IIS, når du har en anden ftp server.

2 default webrood som iis selv opretter skal blive liggende, men du kan godt bruge en anden mappe til din hjemmeside, og efterføglende andre mapper til virtuelle sider.

3 brugerne skal bruge www.deepkee.dk for at komme ind på din hjemmeside.

4 opret en virtuel side hvor filerne findes på, det er rigtit, at det andet kan give problemer hvis filerne ikke ligger inde i hjemmesidemappen, men ikke hvis du bruger virtuel side, som mellemled.

5 Et sprøgsmål om at sætte password under sikkerhed.

6 bruges til f.eks. at en side kan vise indholdet i en mappe, som f.eks. filer til download, ( www.mulle.adsl.dk/eksperten )

7 Der kan altid laveds andre mapper til øvrige hjemmesider på et andet drev. webroot på C er kun selve basen for IIS (hovedrood) der kan f.eks. placeres tswebsiden, hvis man skal kunne have adgang til serveren fra andre steder i landet eller uden for landets grænser.

Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:34 #22
kharder

til nummer 3.. Gør den automatisk det?
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:37 #23
Ja hvsi du har opsat den i iis
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:39 #24
Så det vil sige nej...
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:39 #25
ja
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:40 #26
*griner*
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:41 #27
:o)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:42 #28
Ok...
Hvordan får jeg sat brugernavn og pwd på siden.. skal jeg selv lave det eller kan man ikke bare bede den om det?

Der er et sted hvor man kan sætte den slags op under mappesikkerhed-->styring af anonym adgang og godkendelse.. kan jeg gøre det der?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 10:48 #29
Hvis du kører med Win2000 DK så er det IIS 5.0 - kan sgu heller ikke huske hvor du ser det henne, men så vidt jeg ved er det kun WinNT der kører med IIS 4.0
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 10:50 #30
Der er to måder du kan lave password-beskyttet adgang til din webserver. Den ene er ved at fjerne muligheden for anonym adgang, og så oprette de brugere der må få adgang, som standard windows brugere...

Den anden mulighed er at strikke et lille login-script sammen i ASP, hvor du så har brugerlisten liggende i en Access database eller noget lignende...
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:52 #31
spotgun

ja.. men det kræver jo at jeg skal til at lave sider.. det gider jeg ikke.. jeg vil bare have listet et dir derinde så folk kan hente mine filer..

så det må blive løsningen at oprette brugere i windows.. lidt besværligt..
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 10:53 #32
Har du fundet ud af det med din nye webroot mappe? Det er ligegyldigt hvad den hedder... Du skal bare henvise til den, under homedir for dit default website...

...undskyld forsinkelsen, men jeg var en smut til tandlæge (600 kr. fattigere nu... jeg ta\'r aldrig derned igen :o)

og Zed! Tjoh... men jeg sidder i skole lige nu, og er syns det her er lidt skæggere end at skrive på hovedopgaven! :)
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 10:56 #33
du kan jo nøjes med at lave 1 bruger, som alle folk skal logge ind med.... Så er der bare det tradeoff at du ikke har den store mulighed for at f.eks. banne en enkelt bruger...

Men måden du gør det på er ved at gå ind på dit default-website, eller den mappe de skal ha\' adgang til, under din webroot, vælge properties for mappen, gå ind i directory security, trykke \"edit\" i anonymous access-boksen og fjerne krydset fra \"Anonymous Access\"... Herefter opretter du bare den/de brugere der skal ha\' adgang. Gi\'r dem et brugernavn og et password, og sørger selvfølgelig for at de har adgang til den pågældende mappe på dit website...

Så burde den være i vinkel! Og det er nu ikke så besværligt... :o)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:58 #34
Gå ind i mit default-website.. hvorfra?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:59 #35
ahh.. never mind.. jeg er med nu *griner*
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 11:00 #36
Igennem IIS-Manageren... Der er findes din Default Website, med alle dens undermapper... Det er den du skal konfigurere til at pege på din nye webroot på dit D-drev... og det er i den du skal angive at du ikke vil tillade anonym adgang osv...
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:01 #37
nej.. jeg er ikke med alligevel...

hvis jeg går ind på mappen og trykker egenskaber.. er der et fanblad der hedder sikkerhed.. er det der?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 11:02 #38
jeps... det er bare fordi jeg kører med en engelsk version af Win2000 :)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:02 #39
ok fundet... og jeg fjerner så det kryds.. men hvor skal jeg så definerer brugerne henne?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 11:05 #40
Stadigvæk inde i manageren... bare lidt højere oppe end IIS-delen.... Der er det et punkt der hedder noget med \"Brugere og Grupper\", hvor du kan tilføje nye brugere....
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:08 #41
ok

men nu kommer den med adgangskode hver gang jeg forsøger at dl noget.. det skal den jo ikke.. den skal kun komme med det for at få adgang til siden...
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:24 #42
derudover

den lokale sti står nu som mit t drev hvilket er det drev folk skal have adgang til..

men hvordan gør jeg så mine websider der ikke skal \"udgives\" men som jeg arbejder på ligger på mit d drev?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 11:28 #43
Hmm.... Jeg er ved at være lidt på herrens mark nu, så....

Prøv evt. at rode lidt rundt med tilladelserne/rettighederne osv. for den mappe, og de filer der ligger under...

Hvor mange af dine problemer har vi egentligt fået løst nu? :)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:29 #44
endnu en ting..
når jeg klikker på en mp3 fil fx... så åbner den den og spørger ikke om den vil gemme den... men den kan slet ikke åbne den.. why?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:29 #45
spotgun..

næsten dem alle sammen på nær to :o)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:33 #46
Det må blive senere.. skal lige ud :o)
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 11:35 #47
Det er fordi du sikkert ved en eller anden fejl har fået sagt til din browser, at den altid skal åbne filer af typen mp3... Jeg har aldrig haft problemer med at trykke (venstreklikke) på en mp3-fil og få dialogboksen op med om jeg vil gemme den eller åbne den... Der er et eller andet sted du kan slå det fra, inde i din browser, kan bare ikke lige huske hvor!
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:43 #48
Nej... min browser er ikke sat til det... og jeg har ikke problemer med at åbne andre mp3 filer..

men det er lige meget.. alt det andet har jeg fået til at virke.. Tak :o)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:45 #49
Nå.. jeg fordeler point ud fra hvem jeg har fået mest brugbar hjælp fra :o)
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 16:46 #50
Det hele? Fantastisk.... Hehehe... så var formiddagens indsats da ikke helt spildt :-)