Avatar billede qreg Nybegynder
12. marts 2000 - 14:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Over booking

Jeg er ved at lave et booking system til et hotel.

Mit problem er at jeg ikke helt ved hvordan jeg skal lave systemet så det tager højde for at et værelse ikke blive booket af to personer på en gang.

Jeg havde en ide, men problemet var at den kun tog højde for datoer, så to kunder kunne ikke bo på samme værelse samme dag, selvom den ene flyttede ud om morgenen og den anden kom ind om aftenen.
Jeg kunne godt udvide dette system så det også dækkede tider, men jeg syntes at der måtte findes en anden metode.

Tabellen er opbygget så der felter til:
Ind dato
Ind tidspunkt
Ud dato
Ud tidspunkt

Jeg har lavet en del af systemet, så jeg gider ikke til at lave for meget om i db'en.

Skriv hvis I har en ide.
Avatar billede qreg Nybegynder
12. marts 2000 - 14:23 #1
Øhhh...forresten, der er selvfølgelig også et felt til værelses nummer.
Avatar billede bocker Nybegynder
12. marts 2000 - 14:43 #2
Kan du ikke lave sådan, at nå man vil booke værelset, så checker den, hvornår den sidste, der har booket det, forlader værelset, og så kan man kun booke den bagefter.
Avatar billede bocker Nybegynder
12. marts 2000 - 14:44 #3
så du skriver egentlig bare man ikke kan booke den inden den tid...
Avatar billede qreg Nybegynder
12. marts 2000 - 14:57 #4
Det kunne man godt. Problemet er bare at for det første er det hotel personalet er overtager bookingen, og for det andet er det jo ikke sikkert at den sidste booking ikke ligger en måned efter den forrige kunde flyttede ud.

Desuden vælger man ikke datoer fra en liste, man indtaster dem selv.
Avatar billede bocker Nybegynder
12. marts 2000 - 15:11 #5
Hmm ok :)

Kan du så ikke lave så den checker, hvor lang tid der er i mellem de to tider med DateDiff()? Hvis der er over 1 dag, så tilføjer den en fri dato.
Avatar billede qreg Nybegynder
12. marts 2000 - 17:12 #6
Det var selvfølgelig en mulighed.

Vender tilbage hvis det virker/ikke virker.
Avatar billede bocker Nybegynder
13. marts 2000 - 14:50 #7
har du fundet ud af noget?!
Avatar billede qreg Nybegynder
13. marts 2000 - 15:41 #8
Jeg skal lige have scriptet skrevet ind og rettet lidt.....men jeg tror faktisk det virker.....du får svar senere på dagen.
Avatar billede qreg Nybegynder
13. marts 2000 - 16:46 #9
Jeg har
Avatar billede qreg Nybegynder
13. marts 2000 - 16:46 #10
Jeg har fået skrevet scriptet ind, og det virkede.

Tak for hjælpen...det var lige den ide jeg manglede.
Avatar billede bocker Nybegynder
13. marts 2000 - 17:03 #11
mkay....det var da kewl