Avatar billede kon Nybegynder
18. november 2001 - 15:36 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Nyheder som ruller

Ved ikke om jeg er på den rigtige bane, men jeg efterlyser en funktion som f.eks er på
http://www.bogguide.dk (i venstre side). Det skal være til nyheder og de skal rulle a\'la Bogguide og mange andre. Man ser det tit efterhånden.
Om det skal være en java-aplet eller andet script er ikke min stærke side :)
Avatar billede prodic Mester
18. november 2001 - 15:39 #1
Avatar billede sukos Juniormester
18. november 2001 - 15:40 #2
Først hent den her:

http://www.bogguide.dk/ISCBanner.class

Dernæst skal du ændre følgende, så det passer til dit behov:

    <applet CODE=\"ISCBanner.class\" width=160 height=75 align=\"middle\" style=\"margin-top: 0; margin-bottom: 0; padding: 0\">
      <param name=\"DELAY\" value=\"50\">
      <param name=\"DIRECTION\" value=\"UP\">
      <param name=\"IMAGE1\" value=\"/gfx/teasers/blaa/scroll_pic1.gif|default.asp\">
      <param name=\"IMAGE2\" value=\"/gfx/teasers/blaa/scroll_pic2.gif|default.asp\">
      <param name=\"IMAGE3\" value=\"/gfx/teasers/blaa/scroll_pic3.gif|minmening.asp\">
      <param name=\"IMAGE4\" value=\"/gfx/teasers/blaa/scroll_pic4.gif|mailto:info@bogguide.dk\">
      <param name=\"IMAGE5\" value=\"/gfx/teasers/blaa/scroll_pic5.gif|find_boeger.asp\">
      <param name=\"PAUSE\" value=\"5000\">Ingen java understøttelse. Brug venligst nyere browser.
    </applet>
Avatar billede nms Nybegynder
18. november 2001 - 15:41 #3
Prøv www.Viewsource.dk
Der finder du den 100%

-NMS!
Avatar billede nute Nybegynder
18. november 2001 - 15:42 #4
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
18. november 2001 - 15:42 #5
Denne her i javascript er også god. Virker i crossbrowser.

http://www.dansteinman.com/dynapi/docs/examples/newsticker1.html
Avatar billede nute Nybegynder
18. november 2001 - 15:42 #6
hov....*litt* langsom :-D
Avatar billede prodic Mester
18. november 2001 - 15:43 #7
Tjek evt.

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/mikescroll.htm

eller bare Dynamicdrive.com - der er op til flere eksempler.
Avatar billede kon Nybegynder
18. november 2001 - 16:00 #8
Tak allesammen, det tar bare sin tid, men godt med mange forslag. Jeg kigger på dem allesammen.

Men først
pelkjaer > I dit forslag er der denne kode:
<html>
<head>
<title>DynAPI Examples - News Ticker Object Demo 1</title>
<script lanuage=\"JavaScript\" src=\"../../js/dynlayer.js\"></script>
<script lanuage=\"JavaScript\" src=\"../../js/newsticker.js\"></script>
<script lanuage=\"JavaScript\">
<!--

onload = init
function init() {
    ticker.activate()
}

var i0 = \'<span class=\"tickerstyle\"><b>Today\\\'s Lotto Numbers:</b>\'+
\'<br>Lotto 649: 3 14 18 22 34 39\'+
\'<br>Encore: 1 4 7 7 9 3\'+
\'<br>Pick 3: 6 9 5\'+
\'</span>\'

var i1 = \'<span class=\"tickerstyle\"><b>Tomorrow\\\'s Lotto Numbers:</b>\'+
\'<br>Lotto 649: 11 15 19 29 31 33\'+
\'<br>Encore: 8 8 7 2 3 3 2\'+
\'<br>Pick 3: 9 3 7\'+
\'<br>(yes this is a smart news ticker)\'+
\'</span>\'

var i2 = \'<span class=\"tickerstyle\"><b>Tonight\\\'s Weather:</b>\'+
\'<br>Partly cloudy, dry\'+
\'<br>Temperature: 33<font size=\"-1\">&#176;C (76&#176;F)</font>\'+
\'<br>Humidex: 40<font size=\"-1\">&#176;C (80&#176;F)</font>\'+
\'<br>Wind: 3 <font size=\"-1\">km/h SW</font>\'+
\'</span>\'

ticker = new NewsTicker(50,50,200,90)
ticker.addItem(i0)
ticker.addItem(i1)
ticker.addItem(i2)
ticker.build()

writeCSS(
ticker.css
)

//-->
</script>
<style type=\"text/css\">
<!--
.tickerstyle {font-family:\"Arial\"; font-size:11pt; color:#000000;}
-->
</style>
</head>

<body bgcolor=\"#ffffff\">

<script language=\"JavaScript\">
document.write(ticker.div)
</script>

</body>
</html>
-------------------------------

Er der ikke andet, så ser det nemt ud, men der er måske en hel del andre ting og sager eller ... ?
Avatar billede kon Nybegynder
18. november 2001 - 16:12 #9
sukos >
Den her
http://www.bogguide.dk/ISCBanner.class
duer ikke, går i stykker eller sådan noget ?
Vil du ikke lige tjekke, det ser jo nemt nok ud, på forhånd tak :)

Avatar billede pelkjaer Nybegynder
18. november 2001 - 16:14 #10
Der er sådan set ikke så meget mere nej.

Du linker eksternt til dynlayer.js samt newsticker.js

Du kan også gemme selve inholdet af tickeren i en .js fil linke til den.

Der på siden hvor du vil ha tickeren frem (i et layer, en tabel etc.) skriver du blot

<script language=JavaScript>
document.write(ticker.div);
</script>

Du kan se mere på www.demenskonsulent.dk hvor jeg har brugt den.
Avatar billede nute Nybegynder
18. november 2001 - 16:15 #11
hvilken feil får du ??
Avatar billede prodic Mester
18. november 2001 - 16:16 #12
Kon->Den class-fil du linker til er bare en del af scriptet.
Den kan ikke bruges til noget selvstændigt - kig på det første link.
Der står en beskrivelse, af hvordan du får det til at virke.
Avatar billede nute Nybegynder
18. november 2001 - 16:22 #13
under den link du har fått (http://javaboutique.internet.com/ISCBanner/) er det en zip fil du skal laste ned og pakke ut til en folder. deretter skal du bare klikke på den htm fil som ligger med i zip filen, så skal du nok se at det fungerer
Avatar billede kon Nybegynder
18. november 2001 - 16:52 #14
Håber på lidt mere vejledning, jeg kan ikke forstå når der også står

ISCBanner V1.2 is a Java image banner

Det får jeg til at være til billeder :(

Men den på www.demenskonsulent.dk er lige sagen, så det er en tarvelig situation :(

Er det den image banner eller ... ?

Avatar billede pelkjaer Nybegynder
18. november 2001 - 17:38 #15
Avatar billede nute Nybegynder
18. november 2001 - 17:47 #16
den applet du henviser til (på bogguide.dk), er den samme som du har fått link til i denne thread. den på bogguide.dk bruker bilder istedenfor tekst for å fremvise innholdet...
Avatar billede ordinary Nybegynder
18. november 2001 - 17:49 #17
Hej kon
Du har allerede mange muligheder, men du må sige til hvis du vil have et par stykker til.
Jeg har selv en del newsscrollere liggende på min computer, fordi jeg også vil have en på min side.
Den jeg synes er nemmest at finde ud af er:

<script language=\"JavaScript1.2\">
var indhold=\'<p>Dette er første linje,<br>  dette er anden linje,<br> dette er tredje linje<a href=\"http://www.ordinary.subnet.dk\">hjemmeside</a><br> dette er fjerde linje<a href=\".htm\">htm</a>\'
document.write(\'<marquee direction=\"up\" scrollAmount=2 style=\"position:absolute; top:100px; height:100px; width:200px; left:150px; font-family:arial; font-size:9pt; background: #66CCFF\" \'+indhold+\'</marquee>\')
</script>
Avatar billede nute Nybegynder
18. november 2001 - 17:52 #18
ordinary >> ved å bruke <marquee> tagget, sørger du iallefall at brukere som ikke bruker IE *ikke* kan se det...ikke så god ide !

kon >> hvis du vil ha en applet som scroller tekst, kan kanskje denne gjøre jobben for deg ?

http://javaboutique.internet.com/AdvNewsScroll2/

eller kikk litt på noen av de det er linket til her:

http://javaboutique.internet.com/text/vert.html

/nute
Avatar billede kon Nybegynder
18. november 2001 - 18:16 #19
pelkjaer >
Er din på: www.dansteinman.com/dynapi/docs/examples/newsticker1.html

også billeder ?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. november 2001 - 08:05 #20
kon>>Billeder?? Jeg er ikke med.. :)

Jeg siger bare at den jeg har brugt på demenskonsulent.dk er den fra dansteinman.com

Det er kun teksten i boksen der er selve newstickeren. Resten er bare lidt grafik i en tabel.
Avatar billede kon Nybegynder
19. november 2001 - 16:20 #21
pelkjaer >
Du forstår ikke det med, at jeg siger billeder.

Se på:

Kommentar fra nute

Håber du forstår mig nu ?
Avatar billede nute Nybegynder
19. november 2001 - 16:23 #22
kon >> det javascript som pelkjaer henviser til, er bruk av ren tekst...ikke noe bilder...

/nute
Avatar billede kon Nybegynder
19. november 2001 - 18:43 #23
Hej igen allesammen, tak for de mange gode forslag, det blev meget mere spændende end jeg havde forstillet mig :)
Men jeg kan ikke få fat i \"pelkjaer\'s\" kode.
Jeg farer vild når jeg kommer på http://www.dansteinman.com/
og på  www.dansteinman.com/dynapi/docs/examples
er der ikke noget.
Er det muligt at få endnu en hånd, på forhånd tak
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. november 2001 - 18:48 #24
Jeg kan uploade en zip med det hele om en times tid, skal lige hjem først :)
Avatar billede nute Nybegynder
19. november 2001 - 19:01 #25
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. november 2001 - 19:19 #26
Sådan, så jeg jeg lavet et eksempel til dig.

www.demenskonsulen.dk/ticker/ticker.htm

Jeg linker som du kan se til:

dynlayer.js
newsticker.js
demensticker_news.js
ticker.css

Teksten i scrolleren ændrer du i \"demensticker_news.js\"
Og tekstformateringen i \"ticker.css\"

En zip med alle filerne du skal bruge:
http://www.demenskonsulent.dk/ticker/zip.zip

Mere er der ikke i det :)

/pelkjaer
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. november 2001 - 19:21 #27
Avatar billede kon Nybegynder
20. november 2001 - 20:26 #28
pelkjaer > Synest du har en meget fin løsning, har puslet meget med den. Jeg vil gerne ha den centreret i en frame, men den vil bare ikke som jeg :) Har du en enkelt løsning, som jeg kan bruge ?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
21. november 2001 - 12:02 #29
Prøv at se http://www.demenskonsulent.dk/ticker/ticker.htm igen.

Jeg har smidt tabellen ind i en div, og indsat denne div i en anden centreret tabel.
Håber at det var svar nok.
Avatar billede kon Nybegynder
22. november 2001 - 18:30 #30