Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 10:18 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Ændring af drev betegnelser

I forbindelse med ny pc og installering af div. hardware, har jeg netop installeret en ny (gammel) harddisk, som var tilovers fra tidl. anlæg. Det gik godt - den er \"genkendt\" og virker fint. Men den har fået betegnelsen \"E:\", da \"D\" er mit cd rom drev.
Kan jeg bytte om på disse to betegnelser, så det bliver en mere \"logisk\" rækkefølge: harddiske C, D og cdrom drev E - og hvordan?
hilsen Preben
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 10:20 #1
Du går ind i enhedshåndtering og vælger dit CD-ROM drev..  Så giver du bare drevet det bogstav det skal ha

Boxe :o}
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 10:33 #2
Er du stadig i live ?? *G*
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 10:44 #3
Ja, jeg skulle jo lige prøve - og det virkede i og for sig. Men når jeg går ud i dos og vælger \"D:\", siger den \"ugyldig drevbetegnelse\"?? (Jeg ville nemlig gerne formattere denne \"nye\" harddisk)??
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 10:57 #4
Det er fordi du ik har installeret drevet til dos brug.
Der skal du ind i autoexec.bat og config.sys filerne og skrive lidt.  Du kan også bare lave en startdisk til win98..

Boxe :o}
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 11:00 #5
Det lyder rigtigt, men under Win2k eller WinXP skal du prøve at sætte en CD i drevet, kalder den for F: og genstarter, så går du ind og kalder din gamle harddisk for D: og F: bliver døbt til E:
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 11:11 #6
..nu bruger jeg desværre W98se - endnu. Er det samme procedure?
Status: Hvis jeg går ind i Denne computer kan jeg se, at den HAR omdøbt harddisken til D: og cdrom drevet til E:, så den ting ER klaret. Men i dos kender den jo altså tilsyneladendeikke D:?? Hvorfor jeg heller ikke kan få den til at \"format D:\"
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 11:12 #7
Oops. - så først bem. fra Boxe ang. dosbrug nu. Okay, hvordan installerer jeg det så til dos brug?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 11:16 #8
Hvis det er win98 så er det rigtigt at du blot skal ændre parametrene i Autoexec og config!
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 11:21 #9
Først skal du vide hvor du har filen \"mscdex.exe\" og en dos fil til cd-romet (fx. oakcdrom.sys)

I autoexec.bat skriver du følgende linie ind:
(Hvis mscdex.exe ligger i c:\\)
C:\\MSCDEX.EXE /d:mscd001

I config.sys skriver du så følgende linie ind:
(Hvis oakcdrom.sys ligger i c:\\)
device=C:\\oakcdrom.sys /d:mscd001

Så skulle det virke

Boxe :o}
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 11:26 #10
Hvis du vil give CD-ROM\'et et vestemt bogstav i DOS, skal du skrive følgende i config.sys i stedet for den anden linie:

device=C:\\oakcdrom.sys /d:mscd001 /l:x

Hvor x er det drevbogstav du vil give det..

Boxe :o}
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 11:27 #11
vestemt = bestemt

ups
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 11:31 #12
Det lyder lidt indviklet, men jeg forsøger. Skal dog lige på en bytur først, så der går lige 1-2 timer, indtil resultatet foreligger!
Preben
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 11:52 #13
Hvis du tager det skridt for skridt, så går det nok ;o)    Go tur...
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 14:46 #14
Så er jeg med igen - der røg lige en times tennis på også!
Jeg har søgt og fundet mscdex.exe filen. Den ligger i c:\\windows\\command, men ikke den anden, cd rom filen. Der er ikke nogen, der hedder oakcdrom.sys. Hvad kan den så hedde?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 15:43 #15
Den kan du finde på en bootdisk hent en fra www.bootdisk.com eller www.bootdisk.de
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 16:05 #16
Mjoo..nu har jeg downloaded en bootdisk W98se, og overført den til en floppy. Og der ligger jo en masse filer. Hvad nu? Der er jo ingen aokcdrom.sys??
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 16:08 #17
Har du en mailadresse, jeg har en liggende på en oakcdrom.sys Win98 startdiskette!
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 16:12 #18
ps@vestnet.dk
Hvor skal jeg så placere denne fil, når jeg har fået den?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 16:14 #19
Som du kan se af boxes svar kl. 11:26:04 i roden C:\\ eller i C:\\Windows\\system mappen.

Sender en nu!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 16:16 #20
er sendt!
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 16:44 #21
Tak for det - nu er den inde på plads. Og i \"Denne computer\" ser det fint ud - der er harddisk C og D, og cdrom drev E.
Men problemet med dos er der altså stadig. Når jeg går i dos og skriver \"D\", siger den \"ugyldig drevbetegnelse\".
Derudover kan jeg se - i farten når jeg rebooter - at der kommer noget tekst under opstart i stil med \"missing device driver\" og der henvises til cdrom drevet (som altså som sagt virker), og til filen mscdex.exe og stien i windows\\command osv.
Så et eller andet er stadig galt. Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 18:50 #22
Har du husket at autodetecte i bios?
Avatar billede ps76 Forsker
28. november 2001 - 21:47 #23
ah, der var den. ALt på plads som det skal være. Tak for hjæpen, begge. Points til deling.
hilsen Preben
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 22:04 #24
Det var da rart, takker for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede boxe Nybegynder
28. november 2001 - 22:42 #25
Tak tak....

Boxe :o}