Avatar billede langeand Nybegynder
04. december 2001 - 10:41 Der er 10 kommentarer

Dårlig lyd i XP pro

Jeg har et SB PCI 128 lydkort, jeg har netop installeret WIN XP pro DK.
Nu har jeg dog det problem at lyden i XP er forvrænget og hastigheden hvormed lyden afspilles i stiger og falder hele tiden.
Dette er både tilfældet med de drivere XP selv installere og også med de nyeste drivere fra Creative selv.

Problemet eksistere for al afspilning af lyd, både WAV. MP3. men også når jeg afspiller DVD og DivX film, i DivX filmene stiger afspilningshastigheden (af billederne) også når lydhastigheden stiger!
Avatar billede maxwell Nybegynder
04. december 2001 - 10:44 #1
Det lyder som om at processeren ikke kan følge med. Hvilken maskine er det og hvor meget ram er der i den ???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 10:49 #2
Jeg har også et SB PCI 128 og at installere de nyeste drivere fra Creative var en brøler. Lyden begyndte at brumme i baggrunden når man bevægede musen og performance blev generelt dårligere. Dem kan jeg ihvertilfald ikke anbefale.

Anyway må jeg jo lytte lidt med her :-))
Avatar billede langeand Nybegynder
04. december 2001 - 10:51 #3
Det er T-bird 1.4 GHz, og jeg har 256 MB PC2100 DDR ram, mit bundkort er et ASUS A7V266
Og jeg har aldrig haft problmer i Wín98 eller
Win 2000
Avatar billede maxwell Nybegynder
04. december 2001 - 10:55 #4
Har du en \"gammel\" win200 driver ??? Prøv at installer den... har du set på creative.com for at se om de skriver noget omkring brugen af XP ??
Avatar billede un1c0rn Nybegynder
04. december 2001 - 10:55 #5
hvis du har overclocket  noget, så prøv at skrue ned for hastigheden, især  hvis du har clocket på FSB, fordi så kan det være gået ud over dine PCI porte...

Ellers er en reinstallation ikke helt at foragte...

Un1
Avatar billede langeand Nybegynder
04. december 2001 - 10:57 #6
jeg har ikke overclocket noget, jeg tror jeg vil prøve med en gammel win 2000 driver :)
Avatar billede xbeeps Nybegynder
04. december 2001 - 15:14 #7
eller gør som alle burde...
stor bue udenom creative...
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
05. december 2001 - 09:24 #8
xbeeps>Kan du begrunde det?
Jeg har pt intet lydkort i min maskine men overvejer, så jeg må jo samle oplysninger
Avatar billede xbeeps Nybegynder
05. december 2001 - 13:21 #9
Jep. Jeg har ikke andet end min erfaring at argumentere ud fra, men jeg ved at udtroligt mange deler min mening.

Creative er af gode grunde blev en standard. Det skyldes 2 ting. De kom først med rigtige lydkort (i modsætning til adlib og pcspeaker) og dette gav ordet soundblaster en klang af kvalitet. Den anden ting er deres ufravigelige marktingsafdeling, som jeg mistænker for at være den der få flest penge. Dette har bl.a. ført til lukningen af Aureal som helt klart havde et bedre produkt, men færre penge og derfor ikke havde råd til at forsvare sig i de retsopgør der var mellem creative og aureal, selvom aureal helt klart havde kortene på hånden. Længe leve kapitalismen.

Nå, men tilbage til teknikken.
Det ufatteligt populære lydkort SoundblasterLive var creatives første lydkort i den nye generation af 3d lydkort, og var på sin tid underlegent diverse andre 3d kort, herunder kort som benytter Aureal og Sensauras teknologier. Alligevel er det blevet en enorm succes, efter min mening i kraft af at de styrede alle forretninger. Man kunne ganske enkelt ikke købe andet i butikkerne.

Det helt store problem med SBLive er at det er hamrende ustabilt. Til noget så simpelt som et lydkort kan det ikke passe at der skal udvikles driver over så lang tid og at der skal findes så mange forskellige versioner af dem. Jeg kan slet ikke lade være med at grine af det hele når man gang på gang ser \"problemer med Sblive og....\" indlæg i nyhedsgrupper...det burde næsten gi sig selv, når man køber lydkort ved en producent som kanaliserer pengene fra udvikling/support over til marketing. Sådan vil det altid være. Et eller andet skal betale for alt det knald creative smider efter os. (men det bliver ikke mig)

Hvad skal man så gøre?
Jeg kan anbefale Philips nye serie af lydkort, og Guillemots nye lydkort hvis man gerne vil spille computer. Er man bare interesseret i at høre musik er der ikke andre valg end Terratec og Hoontech som laver lydkort hvor der er gjort LIDT ekstra ud af lydkvaliteten.

Muligvis er Creatives nye udspil Audigy noget værd, men jeg har ingen erfaring med det. Mit indgangsvinkel er dog ekstrem skepsis, udelukkende pga. firmaets mentalitet - det er ikke kun hardwaren det drejer sig om.

Som det ser ud nu, kan jeg ikke anbefale nogen at blive ved med at opfatte SBlive som et defactostandard lydkort, når det i virkeligheden er roden til ustabilitet i stort set alle computere jeg har fejlrettet.

Og hvad har jeg så selv?
Guillemot Maxi Sound fortissimo
God/ok lyd på niveau med SBLive
På det seneste har guillemot skuffet mig fælt. Det ser ikke ud til at de er interesseret i at udvikle hverken win2k eller XP drivere, og de win2k drivere der eksisterer understøtter ikke 3d lyd, og kun de 2 foreste højttalere kan give et output (jeg bruger et lille hackerprogram til at tænde de bagerste, men det kan sq ikke være meningen). Jeg har forgæves forsøgt at få information fra Guillemot om de vil udvikle driverne, men det lyder på dem som om de er på vej, men der sker ikke en skid, selvom deres nyere lydkort får nye drivere af og til, også til XP.

Hvis jeg gider bruge tid på det og kan få en ordentlig handel, vil jeg skifte til et Philips, f.eks. Acoustic Edge, i håb om at få ordenligt support, og muligvis bedre lydkvalitet. Creative\'s vil jeg ikke røre med en ildtang, ligegyldigt hvor postive andmeldelserne er (tænk på alle anmeldelser af sblive, hvor det virkelig lyder som om creative har proppet guld op i røven på andmelderen).

Det var så (dele af) min mening!
Håber det kunne bruges! :)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
05. december 2001 - 15:13 #10
Jamen selvfølgelig bliver dine kommentarer lagt ind i mappen med plusser og minusser inden køb af lydkort.
Det har da givet stof til eftertanke for mig.
Tak for den fyldestgørende salve.