Avatar billede hans_nielsen Nybegynder
06. december 2001 - 16:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kendt problemstiling

Jeg har fået stillet en opgave.

I et gitter med 25 felter ( 5*5 ) skal man placere alle tallene fra 1-25. Alle rækkerne skal \"give\" 65, altså både vandret, lodret og diagonalt.

Er det en opgave i kender? Jeg forventer ikke i skal side og regne på den, men jeg kunne forestille mig at det måske var en klassisk matematisk opgave.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
06. december 2001 - 17:03 #1
øhm jo jeg har hørt den før :) på gym tror jeg
Avatar billede eflow Nybegynder
06. december 2001 - 17:06 #2
jeg har set den før...fik den da jeg gik i 6-7 klasse....kan ikke huske om jeg løste den.....
Avatar billede hono Nybegynder
06. december 2001 - 17:06 #3
Du gør vist sådan. Begynd i det øverste felt i midten, med 1. Gå så hele tiden 1 skråt op til højre. Det kan du dog ikke når du begynder øverst. Gå derfor i bunden af denne kolonne. Fra dette felt få du så igen skråt op til højre. Hver gange felt skråt oppe til højre ligger uden for gitter går du til modsatte ende at denne kolonne/række. Og hvis der i forvejen er en tal i cellen skråt oppe til højre gå da nede under det felt du kommer fra, og fortsæt derfra. Du begynder med 1 og går bare op af derfra. Spørg hvis du ikke forstår

Hono
Avatar billede hono Nybegynder
06. december 2001 - 17:12 #4
eksempel:

8 1 6
3 5 7
4 9 2

(3x3) I øvrigt når du til øverste højre hjørne betragt det da som en optaget celle, og gå nedenunder

Hono
Avatar billede hono Nybegynder
06. december 2001 - 17:16 #5
Løsningen på dit problem kan ses her:

http://www.hono.dk/celler.gif

Hono
Avatar billede hans_nielsen Nybegynder
06. december 2001 - 18:57 #6
hono->

Fantastisk....Var det noget som du regnede ud, eller var det en problemstilling du havde set før?
Avatar billede hono Nybegynder
06. december 2001 - 21:14 #7
Har set den før - en gang i 5. klasse eller sådan noget, og kunne tilfældigvis huske det ;-)

Hono