Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:08 Der er 65 kommentarer og
1 løsning

forstørrelse af billed...

Hej allesammen!

Nogen der kender et program som jeg kan bruge til at lave om på størrelsen af et billed uden af grafikken bliver dårligere?

Krav:
Skal kunne køre på en skod gammel IBM, 75 Mhz, NT 4.0, 32 mb ram, tja... resten er heller ikke noget at smile over men det er altså den computer jeg arbejder ved (når jeg er i skole)...

Billedet findet I på
http://www.friserverplads.dk/flashman/flashsence3.jpg

som er et baggrundsbilled jeg har lavet til min hjemmeside, men min overmega gode computer kan kun køre 800 * 600 og så kan I selv regne resten ud *Ss*
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:10 #1
Paint Shop Pro i een af de gamle versioner bør kunne gøre det.

Dit billede har jo str. 800 x 600 hvad skal det ende i..?
Avatar billede tsocm Nybegynder
10. december 2001 - 11:12 #2
Bare et tillægs spm fra mig... Kan man overhoved forstørrer et billedet uden at det går ud over kvaliteten...

det vil da altid zoome i pixelsne eller hva?
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:13 #3
Du kan bruge PaintShopPro, Photoshop eller andre, men ved at forstørre billedet skal der tilføjes information der ikke er der i forvejen. Derfor kan man ikke forstørre et billede uden forringelse, man kan dog mindske den negative virkning, bl.a. vha. \"gaussian blur\" filteret.
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:13 #4
det skulle gerne blive 1024 * ?? og videre op...
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:14 #5
tsocm: Principielt nej.
Men med f.eks. Photoshop er det muligt at hekse og snyde lidt, så en forstørrelse er mulig uden at det ses med det blotte øje
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:16 #6
msmows: Når du forstørrer interpolerer PS de manglende pixels. Dvs. det bliver mere uldent. At bruge Gaussian Blur derefter gør kun skidt værre.

Det er Sharpen, Unsharp mask eller sharpen edges der skal i anvendelse når billedet skal op i størrelse.
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:21 #7
var det et ja eller et nej?
og hvad med programmerne?
kan de downloades gratis?
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:22 #8
Nix, man kan vælge forskellige måder at forstørre på, bicubic, biliniar og nearest neighbor. Det er en god ide at prøve de forskellige metoder på det aktuelle billede. Bruger man bicubic sammen med gaussian fås et hæderligt resultat. Det ringeste er \"nearest neighbor\", det er bare interpoleret.
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:23 #9
Photoshop koster en bundegård. Paint Shop Pro kan downloades fra www.jasc.com i en prøveversion.
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:24 #10
ok... det prøvet jeg lige!
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:24 #11
Det er 30dages versioner der kan hentes.
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:25 #12
Vi er ude på teoriens overdrev.., og jeg vil gerne lege med der, men netz-dk har krav på et svar.

Paint Shop Pro er freeware og kan hentes på nettet.
Prøv på www.tucows.dk
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:25 #13
bundegård skulle være en bondegård.
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:26 #14
Damn. Har PSP ikke tidligere været freeware..?
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:27 #15
>m-lab PSP er IKKE freeware, det kan som nævnt fås i en 30dages prøveversion, fuld version koster over 1000,- danske kroner. Og netz-dk har fået svar.
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:28 #16
Nej PSP har altid været shareware. Hvad mener du med teoriens overdrev, du fik en forklaring, som er baseret på grundlæggende viden når der arbejdes med grafik.
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:29 #17
Det kan jeg se, men har det ikke været det - freeware - i fordums tid.
Jeg mener jeg har set det distribueret med forskellige datablade for år tilbage.
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:30 #18
>m-lab ja det har været med diverse blade, men altid kun som shareware, men tidligere var det ikke tidsbegrænset som nu, der dukkede bare nogle nagscreens op efter en periode. :O)
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:39 #19
så hvad vi nu har fundet ud af er at det måske kan lade sig gøre men man skal bruge et program der koster bondegårde (skal siges at jeg går på efterskole og ikke har så mange penge... godt nok ligger der en lige ved siden af men jeg tror det bli\'r sværdt at få ham til at gå med på at sælge den... *Ss*)
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:42 #20
Teoriens overdrev er når man som du og jeg er igang med - på aldeles venligt og forhåbentligt lærerigt - plan at forklare hinanden principperne i PS i stedet for at svare.

Men, interpolate betyder direkte oversat til dansk at indskyde eller indføje.
Og uanset om du gør det Bicubic, Bilinear eller efter nearest neighbour princippet, så interpolere (indskyder) Photoshop ekstra pixels.
Forskellen er måden det bliver gjort på.

Ingen tvivl om at Bicubic (som også er default valg) gør det bedst. Nemlig ved at regne gennemsnitsfarven i forhold til de otte nærmeste pixels. (ganske som en kryds og bolle spilleplade).

At det bliver sløret kan du se hvis du laver et nyt billede i f.eks. 5x5 cm, skriv en tekst og flatten. Forstør billedet 100 - 200 % og sammenlign.
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:43 #21
Netz-dk: Er det kun det ene billede, og kun den ene størrelse det skal op i..?

Og, hvilket program har du lavet det i..?
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:46 #22
Hvorfor så fuzze about interpolation. Du vidste det jo godt, og var det ikke det der stod oprindeligt \"skal der tilføjes information der ikke er der i forvejen\".
netz-dk hent prøveversionen af PaintShopPro, det koster ikke noget, og du kan bruge den i 30 dage.
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:47 #23
nu ved jeg ikke om det er for meget forlangt men kunne I ikke prøve at lave nogen eksempler... Billedet er oppe i toppen (adressen) prøv at lave det til 1024 * ?? jeg kan aldrig huske højden *Ss*, men den skal passe bikubisk
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:49 #24
Der hvor vi ikke er enige er om der skal blurres eller sharpnes for at redde noget af det tabte.

Og ingen fuzz. Det er i absolut bedste mening :-)
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:49 #25
Hvor vil du have det hen?
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:51 #26
>m-lab gaussian blur er meget misforstået, ser du en sharpening afslører ofte det tilføjede, hvor en behersket gaussian får det til at synes skarpere.
Ved godt det er i bedste mening, bare lidt provokativ her til \"morgen\" ;O)
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:51 #27
m-lab > jeg har lavet det i Adesign et program jeg fandt på nettet... det er vist nok www.pierresoft.com der har lavet det... (det er ikke nogen jeg har hørt om før)
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 11:53 #28
Ja, alt med måde.., selv en sharpening.
Men sig mig, har du så leget med noise->median i den forbindelse..?
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 11:55 #29
msmows > hvilken skærmstørrelse bruger du? et baggrundsbilled skal jo gerne findes i flere størrelser... Jeg ved godt at 800 x 600 var så\'n noget man brugte for 3 år siden...
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:55 #30
Sikkert et udemærket program, kender du det så brug det. Det bedste program der findes er det man kender.
Her på jobbet, vi laver av, er der flere der bruger Paint Shop Pro, trods vi har alle Adobes programmer. De er bare bedre tilpas med PSP og da det kan udføre jobbet, så er det fint.
Avatar billede webdesigner Praktikant
10. december 2001 - 11:56 #31
gør det i ms powerpoint der laver automatisk en blur i kanterne...

indsæt billede... forstør det......copy \"igen\"
past i det i mspaint eller ligende!!!
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 11:57 #32
1024x768 på 15 og 17 tommers
1152x864 på 17 og 19 tommers (min favorit)
1280x1024 på 19 tommers
1600x1280 på 21 tommers
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:04 #33
hvordan synes I dette blev i forholdt til det andet??

http://www.friserverplads.dk/flashman/flashsence3-1024x768.jpg
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:06 #34
Fint, det kan du godt være bekendt :O)
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:07 #35
ok...! det virker næstem som om programmet har bluret det og alt det der andet af sig selv?
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:09 #36
hvad synes du ellers om billedet? meget stilet, ik?

hvad ville du give det fra 0-100 ?
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 12:12 #37
Det ser ok ud.., bortset fra teksten i bunden som nu ikke længere er skarp.
Har du en mail..?
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:13 #38
hey msmows > laver du selv grafik? jeg er jo igang med min side på http://www.friserverplads.dk/flashman hvor der er et brugergalleri... du kunne få dine værker lagt op der (gratis!) der er også kategorier med flash...!
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:14 #39
m-lab > ja... min mail er 2k@ofir.dk eller min MSN Messenger (selvom den virker sjældent) på netzdk@hotmail.com
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 12:17 #40
Jeg har lige droppet en anden version i din mail
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:19 #41
m-lab > jo nu er teksten skarpere men det er resten af billedet også, og det gør at man kan se pixels\'ne meget tydligere, ik så godt :(
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:21 #42
jeps... den fucker helt op lige for øjeblikket... det har sikkert noget med skolens proxy server og alle de firewalls at gøre...
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:22 #43
>netz-dk ja jeg laver grafik og lyd, men det er professionelt, og jeg tror ikke lige vore kunder vil tillade andre end dem selv bruge grafikken. Når jeg er hjemme slapper jeg af ikke med grafik, men scotch, glögg etc. ;O)
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:23 #44
de der pixels er stadig for tydelige... skal lige siges at det ikke gør noget hvor meget billedet fylder... Det skal være den bedste kvalitet (helst!)
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:26 #45
Hvis teksten skal stå skarpere lægger man en maske omkring teksten, hvorefter man bruger sharpen-filteret. Men som med alt andet \"øvelse gør mester\".
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:26 #46
msmows > selvføl\'ig men det er desværre ikke tilladt her på skolen :(
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:28 #47
tja... man skulle nok bare holde sig til resultat så\'n som det er nu... og så for fremtiden arbejde på computeren derhjemme der ka klare lidt mere :)
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 12:29 #48
Og så er vi der hvor det bliver til en subjektiv vurdering af resultatet.., at jeg ikke synes det er fedt med at grafikken virker blurret kan du jo ikke bruge til ret meget.

Men som msmows siger, så læg sharpen på teksten.., eller copy paste fra den version jeg sendte.

Så ender det jo med det resultat du er ude efter.

Go\' fornøjelse med sitet.
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:32 #49
Har sendt dig et alternativ
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:32 #50
yes... jeg prøvet... tjek resultatet imorgen eller lad vær... adressen er http://www.friserverplads.dk/flashman/baggrunde.asp tror jeg nok eller også så gå bare ind på http://www.friserverplads.dk/flashman > baggrunde
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:34 #51
Var lige inde at kigge, den der Xmasskærm, uhhmm tasty.
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:37 #52
http://www.friserverplads.dk/flashman/flashsence3-1024x768.jpg

jeg har lige sharped teksten tjek det lige!
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:37 #53
Du kan jo godt ;O)
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 12:38 #54
Kanon!
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:39 #55
tak!
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:42 #56
MEN HUSK! Hvis I har noget grafik eller noget i den stil så læg det ind på min hjemmeside! Jo mere der er at komme efter jo flere besøgere kommer der! (damn jeg er god til at formulere det *Ss*)
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:45 #57
hedder I allesammen Morten??
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:45 #58
En lille men vigtig detalje, så længe man arbejder i jpg skal man huske ikke at komprimere billedet hver gang det gemmes. Start i f.eks. tiff og bliv der indtil til billedet er færdigt, gem så i jpg, eller vælg at gemme uden kompression(kan indstilles når det gælder jpg) indtil sidst. Hver gang billedet komprimeres forringes det.
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:46 #59
Morten, nej må jeg lige være fri, jeg hedder Maximus (Mogens på dansk). ;O)
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 12:48 #60
nåh ups... læste det forkerte sted.... mindrer fejl... det var m-lab der hed morten...
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:52 #61
>netz-dk Har lige opdateret mit minisite. :O)
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 12:53 #62
Yep.., I jagtsæsonen kalder enkelte mig endda Morten Hare. ;-)
Avatar billede msmows Nybegynder
10. december 2001 - 12:55 #63
Aha beware I have just loaded my Winchester
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 14:05 #64
morten jeg ville gerne have givet dig points men da du ikke har givet noget svar kan det ikke lade sig gøre... du kan bare skrive til mig hvis du gerne vil have de der points...
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. december 2001 - 14:08 #65
Når du lige frem be\'r om at komme af med dem så... :-)

Takker.
Avatar billede netz-dk Nybegynder
10. december 2001 - 17:29 #66
morten > du kan få dine points på http://www.eksperten.dk/spm/144856 du skal bare lige lægge et svar *Ss*