Avatar billede edb-freak Nybegynder
18. januar 2002 - 23:34 Der er 8 kommentarer

Bundkort......... Onboard Grafikkort / Lydkort / Netkort

Hver er jeres mening om at have subj i bundkortet???
Er der nogle som har dårlige erfaringer med subj???
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2002 - 23:38 #1
Hmm..
Onboard grafikkort er en dårlig ting, da det ofte deler ram med andet hardware i computeren..

Onboard lydkort er for meste efterhånden ved at væe i rimelig god kvalitet. Til gængæld kan det give problemer hvis man vil have et andet lydkort i lige pludselig.. (kan dog for det meste deaktiveres i biosen)
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2002 - 23:39 #2
Personligt ville jeg købe et uden nogle af delene og så købe grafikkortet og lydkortet for sig selv...
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2002 - 23:40 #3
Netkortet kender jeg ikke lige så meget til, men det lyder smart.. Mener bla. at sanyo (hedder de ikke sådan) har lavet et bundkort hvor der er et 10/100 netkort i, og det skulle virke ganske ude mærket. Men kender ikke lige så meget til det!
Avatar billede zhark Nybegynder
18. januar 2002 - 23:44 #4
Kommer jo meget an på hvad man vil bruge PCen til. Efter min mening vil (påstand!) rigtig mange anskaffe nye grafikkort/lydkort og - ja så er der jo ikke andet end bøvl med at deaktivere onboard!
Men det skal da siges de onboard er blevet bedre end tidligere. Det er en nem og billigere måde at starte på...
Avatar billede nicolaselg Nybegynder
18. januar 2002 - 23:46 #5
DEt er jo heller ikke helt lige gyldigt hvilket net/grafik/lyd kort der sidder på.

Fx er mange servere udstyret men onboard net og grafik, uden det påvirker ydelse.
Avatar billede shaggy Nybegynder
19. januar 2002 - 00:01 #6
Jeg har personlig erfaring med onboard lyd og grafik. Jeg havde en com hvor det hele fuckede fordi det var onboard. Kunne ikke opgradere og det var lorte kvalli!

LAD VÆRE

Onboard grafik:
Hvis der f.eks. står 32mb onboard grafik og computeren har 64 så tjek at det ikke er shared (ofte ved bærbare) da de 32 så vil være en del af de 64. Hvis du beslutter at opgradere kan det give komplikationer og selvom det onboarde graffikkort kan deaktiveres vil der komme konflikter alligevel.

Onboard lyd:
Hvis du ikke er den store lydfreak så er onboard lyd ok. En ting skal du dog være opmærksom på. Ved billige ller gamle bundkort går aktiviteten fra bundkortet i lydkorete. Dvs at der høres skratten og bibben som bagrundsstøj. Igen er der samme problemer hvis du vil opgraderer.

Onboard net:
Aldrig hørt om problemer der. Men du bør ikke vælge bundkort efter om der er onboard netkort da dette koster 100 i butikken :-)

Hvis du bare skal bruge computeren til kontor ting er onboard fint for du vil sandsynligvis aldrig opgradere lydkort osv. Men hvis du vil lave multimedie eller spille er onboard dum ide.
Avatar billede zhark Nybegynder
19. januar 2002 - 00:04 #7
Det vil helt klart ende i en personlig vurdering. Du vil kunne \"køre godt og langt\" senere kan du deaktivere dem og sætte andre i.
Det eneste jeg har imod onboard er bare at ALLE \"gode\" tilbud er med stort set det hele indbygget og for nogle bliver det gode tilbud lidt dyrere på længere sigt.
Avatar billede dgj Nybegynder
20. januar 2002 - 11:45 #8
Har selv onboard Net-kort 10/100Mbit + Onboard Lyd det køre sku\' rigtig godt.