Avatar billede pappasmirf Nybegynder
21. januar 2002 - 09:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Søgning på dato og godkendte??

Jeg har en database hvor jeg har datoen skrevet i tre felter [21] for dag og [1] for månde og [2002] for år.
Så har jeg et felt for om aftalen er læst, hvor jeg gir den et 1 tal hvis den er læst og standart 0 hvis den ikke er læst. Jeg vil gerne udskrive dagens aftaler og de aftaler der er ældre end dags dato og ikke læst men jeg vil ikke se de aftaler som er \"nyrer\" end dags dato.

så vil jeg også gerne søge på de datoer der er nyere end dags dato hvor den helst kun skal gi mig en af gangen. En knap der hedder næste aftale. evt alle datoer der er nyere men så sorteret. Jeg har en sql setning der ser sådan ud den virker ikke. Men det er det tætteste jeg kan komme på.
$aftaler = mysql_query(\"SELECT idaf, idp, io, initialer, id, firma, dag, maande, aar, opdag, opmaande, opaar, aftale, opretter
  FROM aftaler, personale
  WHERE dag =\'$dag\' AND
  maande =\'$maande\' AND
  aar=\'$aar\' AND
  personale.idp = aftaler.opretter AND
  NOT io=1 OR io=0 AND personale.idp = aftaler.opretter\");
jeg mangler noget med dato sortering og spørgsmålet er også om der er så smart med den tre deling af datoerne.
Avatar billede disky Nybegynder
21. januar 2002 - 09:05 #1
Lav dit database design om så du bruger en DATE til din dato istedet, så kan du bare lave en \'where dato<$dato\'

Du skal nok sætte lidt paranteser rundt om dine ting i where sætning.

din \'or io=0\' går at hele where sætningen er opfyldt hvis io=0
Avatar billede pappasmirf Nybegynder
21. januar 2002 - 09:12 #2
Hvordan skrives datoen så i et felt [21-1-2002]
eller noget med at lade php kommer med et dato stemple på noget ligene 234234234 et eller andet.??
Avatar billede disky Nybegynder
21. januar 2002 - 09:20 #3
Dags dato er : \'2001-01-21\'
Avatar billede pappasmirf Nybegynder
21. januar 2002 - 14:38 #4
Er der en desideret dato sortering i sql så den ved at 2002-01-21 er <2002-02-01
??
og øhh Dags dato er 2002-01-21
og skal den ha den i en bestemt rekkefølge. Jeg ville heller ha den 21-1-2002
Avatar billede pappasmirf Nybegynder
21. januar 2002 - 14:41 #5
Det virker også at skrive dag<=\'dag\' AND maande<=\'maande\'  AND aar<=\'$aar\' men der bliver et eller andet med sorteringen
Avatar billede disky Nybegynder
21. januar 2002 - 14:41 #6
ja så omformaterer du den bare bagefter.

Hvis php er bare lidt brugbart, har det metoder til formatering af datoer
Avatar billede disky Nybegynder
21. januar 2002 - 14:43 #7
ja det kan man også, men jeg kan ikke se den fjerneste grund til ikke at anvende de data typer som SQL92 har indbygget til det.

Prøv med en \'order by aar,maaned,dag\'
Avatar billede pappasmirf Nybegynder
22. januar 2002 - 14:57 #8
Det blev DATE i stedet for en tre deling af datoen. Det dur ikke. Hvis man bruger en tre deling kan der ikke sorteres. Tak for hjælpen
Mvh Henrik