09. februar 2002 - 22:41Der er
35 kommentarer og 1 løsning
EU45-scooter
Jeg går lidt og overvejer at investere i en EU45-scooter, og derfor kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp til mit eventuelle kommende køb.
Jeg har på forhånd sat en grænse på omkring 10.000 kr. for en brugt scooter. Den skal selvfølgelig være så ny som muligt, i god stand og så skal den have et økonomisk benzinforbrug.
Hvilket mærke skal jeg vælge at gå efter, hvad er vigtigt at huske og hvad skal scooteren helst være udstyret med?
Med andre ord: hjælp en uvidende til information inden et køb. :)
1: Køb aldrig en der er gejlet op i frække farver. 2: Køb en der ikke er tunet. 3: Den skal starte med det samme og gå rent. 4: Den skal trække jævnt og komme hurtig op i fart uden mislyde. 5: Tjek servicebog og stel/motornummer. 6: Den skal max have kørt 4 tusinde km. 7: Se efter slup i både hjul og bag/forgaffel. 8: Se efter oliespild fra motor. 9: Den må ikke ryge kraftigt når den er varm. 10: vælg en der vandkølet helst en Yamaha. 11: Køb den af en ældre person. 12: Kontrolerer papirne een gang til. 13: Vær sikker på at der ikke er restgæld i den.. :o)
Min bror har en vandkølet Gilera Runner til salg. Meget velholdt maskine, der ikke har kørt ret meget. Jeg mener han vil have omkring de 11.000 for den. Er du interesseret, skal jeg gerne sende dig hans mailadresse.
Men hvad med størrelsen? Der er, efter hvad jeg kan se, stor forskel på de forskellige EU45-modeller hvad angør størrelsen. Dem der har en nypris på omkring 20.000 er noget større end de billigere. Jeg tænker specielt på komforten, men også på holdbarheden.
Kunne jeg få en oversigt over meget anbefalelsesværdig modeller, så jeg kan gå på jagt på nettet?
Det er klart det bedste at du vælger de store modeller. De er af langt bedre kvalitet og virker bare...
Yamaha arox er en af dem. Aprilla laver også en del gode. Suzuki laver et par stykker. men husk det SKAL være en vandkølet Jeg kender ikke modelnavende men kun mærket.. Men pas på det er en jungel derude.. :o)
Jeg er også en gammel Honda-fan, og modeller som X8R-S falder lige i min smag.
Jeg skal nok give point til de mange gode svar indtil nu, jeg savner bare endnu flere erfaringer og forslag. (Det er jo en stor investering...)
Scooteren skal bruges til hverdags-transportmiddel, og vil nok komme til at køre noget i stil med 120-150 km om ugen. Dette er årsagen til at benzinforbrug, holdbarhed og komfort prioriteres højt.
Yderligere kunne jeg godt tænke mig nogle færdselsregler for sådan en scooter. (Jeg aner ikke hvordan reglerne er når man kører på sådan een.)
jeg har selv piaggio NRG den er stor og den er vandkølet og der har aldrig været problemer med den og den har kørt over 15000km jeg kan klart anbefale dig at købe sådan en ..
Jeg kunne godt tænke mig en Italjet 50 H20. Nogle der har erfaringer med sådan én? (og én der evt. ved om jeg kan få den til maks. 10.000 kr....)
Hvor på nettet finder jeg et stort udvalg af brugte scootere såsom Peugeot, Honda, Italjet og Aprilia? Jeg tror nemlig det skal være en af de tre første mærker, og så er det jo bare med at tjekke markedet... :)
Men jeg hælder mest til en Italjet 50 H20, en Honda X8R-S og en Peugeot-model. Mon det er muligt at finde sådan en til de penge jeg vil give...
Hvad med den her? Aprilia SR Stealth Årg1999 (sort). skivebremser for & bag samt vandkølet. skivebremselås, hansker & hjelm medf.Køre godt. Er indrg Esbjerg V Kr. 9.000. Skal det være Italjet 50 H20,
Eller den her?Aprillia Sonic! o ridser, står som ny! m.pap. hjelm og lås! nypr. (15.500). Nu meget billigt Frørup Kr. 9.500 (Indrykket online 06-02-2002)
Peet49--> Jeg er ikke meget for Vespa´s design, hælder mere til typer som Aprilia, Italjet, Peugeot og Gilera. (Selvom det bare er et transportmiddel, så spiller udseendet jo også ind... :) )
hijklm.Det du skal betale er 500kr for en omregistrering på motorkontoret. Du køre da bare hjem på den, det er da ikke langt. Jeg har da før kørt til fyn, det tager ca 3 timer. Det er der for jeg godt vil tjekke den for dig evt tage et par fotografier af den, og hvis det er noget kan du bare tage toget herover og køre på den hjem?
pft--> Det må jeg sige; sjældent har jeg mødt venligere personer på nettet end dig!
Jeg skal lige snakke med nogle kyndige indenfor området, vurdere sagen endnu engang, og så vil jeg ellers vende tilbage til dig hvis jeg tager imod din hjælp. Du fortjener nogle ekstra point for din venlighed!
Det lyder lidt somom nogle herfra bare snakker uden egentligt at vide hvad de snakker om! For det første vil jeg påpege at det under ingen omstædnigheder er nødvendingt at scooteren er vandkølet, dette er blot en mindre detalje der sikrer længere levetid, mindre motrstøj samt højere ydeevne. Til gengæld bliver reservedelene også meget dyrere.....her snakker jeg om cylinderkit samt kølesystem! En anden ulempe er at vandkølede modeller kan risikere at sprænge både kølerslanger og køler hvis temperaturen når et stykke under frysepunktet om vinteren.
Ok, der bliver nævnt en Gilera Runner, det er for at sige det pænt en møj fed scooter. Dene r udstyret med vandkølet Hyper2 motor, hvilket er den motor der yder bedst fra fabrikken. Kvaliteten er også i top eftersom det er en Piaggio.
I modsætning til Aprilia, Yamaha, Suzuki osv. kører Piaggio ofte med meget størrer lejer og i det hele taget dele af højere kvalitet!
Nogle nævner at Suzuki er en god scooter.....Tjaaa...den kører da fint nok, men de der ved bare lidt omkring Morini motorerne (Suzuki) vil vide at de ofte har et meget svagt smøresystem.....altså olietilførslen til motoren er elendig, hvilket forringer levetiden drastisk! Dette er især vigtigt at tænke på hvis man overvejer at tune motoren!
Aprilia er også et af de mærker der bliver nævnt....Ja, det er en god kvalitets scooter, men en af de STORE ulemper er priserne på originale reservedele til den, de er VOLD dyre!
Personligt har jeg en Aprilia RS50 45'er med 6 gear. Den kører ca. 95 km/t i afdroslet tilstand og bremsesystem osv. er i samme kvalitet som den du finder på motorcykler! Desuden ligner en Aprilia RS50 jo en motorcykel 100%
Jeg har lige købt en ny Honda Vision til 18.000 + lev. omkostninger. Den kører 50 km/l og trækker jævnt med lave omdrejninger. Den er elektronisk drosslet og kan dog snydes med at få monteret en anden variator, som jeg vil have gjort ved 1000 km eftersyn, så løber den ca. xtra 10 km/t og forhandleren kan gøre det. Det er sådan iflg. de nyeste regler, ejeren der skal sørge for at scooteren er lovlig og forhandleren må derfor skrue og tune som han kan og vil.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.