Avatar billede lp Nybegynder
28. maj 2000 - 18:39 Der er 20 kommentarer

Fjerne over/underskrift fra printet side.....

Hejsa,

Kan nogen lave et script som sikrer at den linje som skrives i toppen og i bunden af en side når den er printet ikke printes?

Det behøver ikke virke i Netscape, men i IE5.......

Evt, så den printes som en bestemt farve, som hvid eller en anden farve, så den ikke bliver at se....
Avatar billede jumper Nybegynder
28. maj 2000 - 18:43 #1
Desværre, det kan du ikke styre.

/Thor
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. maj 2000 - 18:45 #2
Hvorfor dog det? Er det ikke rimeligt at brurgeren kan se hvad han skriver ud?
Det er trods alt en opsætning i browseren. Brug noget andet end HTML hvis du
vil bestemme præcist hvad brugeren skal se, f.eks. .pdf.
Avatar billede lp Nybegynder
28. maj 2000 - 18:45 #3
hmmm, kunne man ikke lave noget rigtigt java som kopierer indholdet af en side når man klikker på udskriv og smider det over i en eller anden java programmeret ting som er installeret på computeren og derefter giver mulghed for udskrift?
Avatar billede lp Nybegynder
28. maj 2000 - 18:49 #4
erikjacobsen-->

det er til et faktureringsinterface som skal køre som admin i en online shop.

det skal være muligt for de ansatte at udskrive en faktura på baggrund af en ordre, som kunden har lavet. Dermed styres hele virksomhedens lager, fakturarer etc. ud fra et online modul........indtil nu har alt kunne holdes i browserens normale mode uden at skulle lave nogle heftige tilpasninger, men udskrifter som fakturaer, tilbud etc ser ikke smart ud med de 2 linjer i toppen og i bunden :-)

That's Why!

/LP
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. maj 2000 - 18:52 #5
Godt argument - forkert teknologi ;-))

Du kan (med PHP i hvert fald) lave .pdf-filer "on the fly". Der bestemmer du alt selv.
Kan varmt anbefales...
Avatar billede lp Nybegynder
28. maj 2000 - 18:54 #6
hmmm (igen), vil helst lave asp.....men har du noget kilde til php-->pdf?

eller andre ideer til hvordan man kan lave det, jeg ved at Java (ikke JavaScript) kan en masse gode ting......og er godt til connect til MySQL database som er databasen i hele dette projekt......
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. maj 2000 - 19:18 #7
Ja ja, jeg har også hørt ordet Java engang, og det kan sikkert også gøre det. Jeg ved det ikke.
Nej, jeg har rent faktisk aldrig prøvet .pdf delen af PHP. Men der står jo lidt om det i bøgerne.
Avatar billede lp Nybegynder
28. maj 2000 - 19:23 #8
ja jeg fandt lidt dokumentation på et par hjemmesider og det ser ganske interessant ud..........jeg ville bare lige slå fast at jeg ikke mente JavaScript men Java, og ja jeg er godt klar over at du kender det ord, men jeg ville undgå en eller anden som ikke viste det ikke prøvede at svare i den forkerte verden :-)

jeg lader den stå indtil videre, da jeg håber en eller anden har noget erfaring indenfor området, det kan da ikke passe at jeg er den første der vil printe en side som ikke viser de 2 dumme linjer.
Avatar billede jumper Nybegynder
28. maj 2000 - 19:24 #9
Tjs, jeg lader stadig mit svar stå, du kan ikke ændre på det gennem Javascript ;)

/Thor
Avatar billede olebole Juniormester
28. maj 2000 - 20:53 #10
<ole>
Hmmm...Der er jo ikke noget så 'kreativitets-provokerende' for den gamle scenetekniker som ordene: "Det kan ikke lade sig gøre!"  ;-)))

Hvis der er tale om to stk. <hr>, kunne man prøve at tildele dem farve via en CSS-class og skifte denne til hvid lige inden print.
Er der tale om grafik, kan man vel lave et img-swap til en klar gif  - også lige inden print.

Om man synes, det er fedt eller elegant - det er så straks en helt anden sag!  ;-)

/Vh
</bole>
Avatar billede lp Nybegynder
28. maj 2000 - 20:58 #11
jeg er ligeglad om det ikke er verdens smarteste løsning, vare den virker........
jeg er tændt på det hele og hvis du gider prøve vil jeg gerne have nogle forslag fra dig olebole..........så må du sige til hvor mange point der skal til......
Avatar billede jumper Nybegynder
28. maj 2000 - 21:05 #12
ole, han vil gerne have browserends indbyggede elementer væk. Der hvor der på papiret øverst står titel, og nederst link+sidenummer (noget i den retning).

Og det kan han ikke.

/Thor
Avatar billede olebole Juniormester
28. maj 2000 - 21:29 #13
Tilgengæld synes der heller ikke at være noget mere 'forivrings-provokerende' for den gamle scenetekniker end ordene: "Det kan ikke lade sig gøre!"...LOL!!!

Naturligvis har du ret Thor! Det er da skønt, du kan gennemskue, hvad man mener, når man vrøvler. Jeg svarede på noget HELT andet - troede der var tale om ting, der var sat ind i HTML'en af designeren! Undskyld! :-)
/Vh

Avatar billede lp Nybegynder
28. maj 2000 - 21:32 #14
så må jeg nok hellere holde mig til noget i stilen af erikjacobsen's løsning......så må vi håber det kommer til at virke, medmindre jeg kan få Microsoft til at indbygge en mulighed for at slå de to linjer fra i browseren.........sidstnævnte nok ikke med store chancer :-)
Avatar billede olebole Juniormester
28. maj 2000 - 21:37 #15
Sig til, hvis det sidste lykkes, for jeg kan høre de første hundrede i køen bag mig, der står og råber om noget, de gerne vil have muligheden for at slå fra i NETOP det produkt...Hehe!
Avatar billede jumper Nybegynder
28. maj 2000 - 21:40 #16
enig, "Det kan ikke lade sig gøre" får en til at ville gøre det ;)

lp, hvis du har styr over brugerens sikkerhedsindstillinger, eller kører det på et intranet og ved du må bruge ActiveX, kan du kalde WSH igennem Javascript, og dernæst enten få fat i den p.t. kørende IE applikation og ændre de nuværende indstillinger eller ændre direkte i registreringsdatabasen.

Som sagt, du skal være sikker på at du får tilladelse af browseren, ellers spørger den brugeren noget i retning af "Vil du køre bla bla? ADVARSEL: USIKRE PROGRAMMER KAN SLETTE DIN HARDDISK, SMADRE DIN BIOS, BLA BLA, GØRE DIG GRAVID, BLA BLA" ;)

Så jo, det KAN lade sig gøre, men kun i et lukket miljø, hvor du har kontrol over hver eneste PC.

/Thor
Avatar billede klausd Nybegynder
29. maj 2000 - 10:28 #17
kan du ikke smide din top og bund i layers og så skjule dem når man trykker print ?? ... det kan da lade sig gøre !

Evt. kan man også styre pagebreaks i IE5..
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2000 - 18:47 #18
klausd >> Læs:
jumper: 28-05-00 21:05:09
olebole: 28-05-00 21:29:08
;-))
Avatar billede klausd Nybegynder
30. maj 2000 - 09:35 #19
wups.. sorry :)
Avatar billede enigmatical Nybegynder
21. juni 2000 - 14:10 #20
Hvis du kan skrive svaret lidt mere detaljeret (ligesom en lille guide) får du 80 point. Jeg har ikke meget forstand på computere, når det kommer til sådan noget.