Avatar billede caveman99 Nybegynder
03. marts 2002 - 12:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Valider input type="file"

Jeg vil gerne sikre mig at brugeren har valgt en eller flere filer i min formular... den ser yd som følgende:

<form action="ny_trin4.php" method="post" enctype="multipart/form-data" onsubmit="return tjek_trin3()" name="filForm">
              Vælg billede:<br /><input type="file" name="billede" /><br />
              <?php
            for($i=1; $i<$xtraFiler+1; $i++) {
                echo '<b>*</b> Vælg diskette'.$i.':<br /><input type="file" name="fil[]" /><br />'."\n";
              }
              ?>
              <input type="hidden" name="unik" value="<?php echo $unik ?>" />
              <input type="hidden" name="genre" value="<?php echo $genre ?>" />
              <input type="hidden" name="beskrivelse" value="<?php echo $beskrivelse ?>" />
              <input type="hidden" name="kategori" value="<?php echo $kategori ?>" />
              <input type="hidden" name="titel" value="<?php echo $titel ?>" /><br/>
              <input type="submit" name="submit" value=">> OK <<" /><br />
            </form>

Min javascript funktion ser sådan ud:
function tjek_trin3()
{
  alert(document.filForm.fil[0].value);
/*
  if(document.filForm.fil[0].value == "")
  {
    alert("Du skal vælge disketter");
    return false;
  }
  return true;
*/
}

mit problem er at når jeg submitter og sendes til tjek_trin3() så melder min Opera browser følgende fejl:
Error:
name: TypeError
message: Value on left hand side of '.' is not convertible to Object: document.filForm.fil

er der nogen der kan guide mig i den rigtige retning??
Avatar billede caveman99 Nybegynder
03. marts 2002 - 13:55 #1
sorry! forkert kategori!
Avatar billede olebole Juniormester
05. marts 2002 - 01:41 #2
<ole>
Du laver en desværre meget almindelig fejl blandt PHP'ere: Du anvender '[]' i et navn eller en id. Det er strengt forbudt ifølge HTML- og JavaScript-standarderne!
At folkene bag PHP (og www.php.net) ikke kender nok til HTML/JS og insisterer på at opfordre folk til at begå denne fundamentale fejl, gør det ikke mere rigtigt  ;o)
/mvh
</bole>
Avatar billede caveman99 Nybegynder
12. marts 2002 - 12:47 #3
Jeg har fået det til at virke ved at give input feltet et id, og så tilgå det via JavaScripts GetElementByID...

For at lukke et gammelt spørgsmål, og eftersom kun olebole har svaret på dette indlæg, får han pointne...
Avatar billede caveman99 Nybegynder
12. marts 2002 - 12:49 #4
Hvorfor kan jeg ikke lukke spørgsmålet??