Avatar billede jsb Nybegynder
21. marts 2002 - 16:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

genstarter uden at starte windows

Jeg har et problem med en Dell Optiplex 110, pIII, 800Mhz, 256Mb ram, Win 2000 sp2.

Den genstarter konstant kører de to status bars igennem og starter så forfra.

Bios blev opdateret for 2 dage siden og har kørt fint både på denne og 8 andre maskiner.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. marts 2002 - 16:31 #1
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. marts 2002 - 16:32 #2
hmm - ka det være virus?!
ellers: kan du godt boote på en diskette?!

load defaults i bios, det ku hjælpe på det!

sidder alle kabler og kort rigtig fast?
Avatar billede jsb Nybegynder
21. marts 2002 - 16:36 #3
john_stigers>>virker det link? eller er det min proxy server der driller?

metal_hansen>>ror ikke på den med virus, men jeg tror jeg vil prøve "load defaults", jeg kan godt boote på en diskette, men hvad hjælper det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. marts 2002 - 16:44 #4
linket virker fint hos mig, det kan være du lige skal vente et øjeblik
Avatar billede jsb Nybegynder
21. marts 2002 - 16:47 #5
Jeg får følgende svar fra Proxy:

Proxy Reports:
11001 Host was not found

--------------------------------------------------------------------------------

The host specified in your URL could not be found.
This error could have been caused by:

Bad / misspelled URL
Following an invalid link
Your network connection and/or transient conditions on the Internet

--------------------------------------------------------------------------------

Microsoft Proxy Server v2.0

Proxy Server :

Via :
Avatar billede jsb Nybegynder
21. marts 2002 - 16:49 #6
Jeg har iøvrigt kørt en repair installation og også prøver med en ERD men intet hjælper.

Nå men jeg har fri nu gælder mig til at se om der er kommet nogle gode svar til i morgen
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. marts 2002 - 17:29 #7
Reparer dit opstartsmiljø

Windows 2000 indeholder to reparationsmuligheder af opstartsmiljøet: Manuelt eller Hurtig reparation.

For at få frem disse reparationsmuligheder skal du boote fra Windows 2000 setup CD og vælge R for at reparere og igen R for at gå ind i "Emergency Repair" processen. Når  du kommer derhen  vil du have følgende valgmulighed:

Manuel Reparation : Her bestemmer du selv hvad der skal reparerer, tryk M.

Hurtig Reparation:    Der vil automatisk blive repareret, tryk F.

Manuel Reparation
Den manuelle reparation giver mulighed for følgende:

[X] Verify Windows 2000 system files

[X] Inspect Boot Sector

1. Inspect Startup Environment:
Med dette valg kan du checke ARC stien i boot.ini filen til den Windows 2000 partition og %systemroot% (\WINNT) mappen. Det gør den ved at checke Setup.log på Emergency Repair Disken gennem at læse følgende værdi:

[Paths]

TargetDirectory = "\WINNT" TargetDevice = "\Device\Harddisk1\Partition1" SystemPartitionDirectory = "\" SystemPartition = "\Device\Harddisk1\Partition1"

Hvis boot.ini filen mangler, så vil der automatisk oprettes en ny med en korrekt ARC sti.

Hvis boot.ini eksisterer i forvejen vil ARC stien blive kontrolleret og om nødvendig opdateret.

2. Kontrollere Windows 2000 system filer
Dette valg kontrollerer at hver enkelt fil i Windows 2000 system/boot partition er oppe og svarer til de filer der oprindelig blev installeret. Dette inkluderer;
Ntlrd

Ntdetect.com

Arcldr.exe

Arcsetup.exe

som bruges til at boot forskellige styresystemer.

Den valgfrie Ntbootdd.sys fil bliver aldrig kontrolleret.

Reparationen udfører denne kontrol ved at kontrollere Setup.log filens "cyclical redundance check" (CRC) værdi for hver enkelt fil. Hvis nogle filer mangler eller er ødelagt, bliver du bedt om at erstattet med en ny eller hoppe over.

Hvis du svarer ja til at erstatte, skal du enten have Windows 2000 installations CD-ROM eller en disk der indeholder erstatninger til de ødelagte eller manglende filer.

3. Inspect Boot Sector
Ved at sætte hak her giver dig mulighed for at reparere den aktive system partitions opstarts sektor og geninstallerer boot loader funktionaliteten. Hvis det er en FAT eller FAT32 partition og den indeholder en "ikke-Windows 2000" boot sektor, så vil denne reparationsmulighed oprette en ny Bootsect.dos fil som kan bruges for at dual-boote med MS-DOS, Windows 9x, hvis disse OS'er var installeret i forvejen.

Hvis du har valgt "Inspect Startup Environment" og en ny Bootsect.dos fil bliver oprettet, så vil Reparationen tilføje følgende i Boot.ini filen:

C:\ "Microsoft Windows"

OBS! Den Manuelle Reparation giver dig ikke mulighed for at reparere Windows 2000 registry filer.

Fast Repair (Hurtig Reparation)
Hurtig Reparation udfører alle reparationer som i Manuel Reparation, men du bliver ikke spurgt i forvejen. I tillæg vil den Hurtige Reparation forsøge at laste hver Windows 2000 registry fil (SAM, SECURITY, SYSTEM og SOFTWARE). Hvis en registry fil er ødelagt eller ikke kan lastes, så vil Reparationen kopiere den manglende eller ødelagte registry fil fra %Systemroot%\Repair  mappen til %Systemroot%\System32\Config mappen.

På grund af at Hurtig Reparation kan erstatte registry filer med dem fra %Systemroot%\Repair mappen, så må du regne med at nogle deler af styresystemet kan blive erstattet med filer der blev installeret den gang styresystemet blev installeret. Hvis dette skulle ske, så skal du genetablere nye registry data fra din sidste backup eller manuelt kopiere en nyere version af registry filerne fra;
%Systemroot%\Repair\Regback mappen eller

%Systemroot%\System32\Config mappen ved hjælp af Windows 2000 Recovery Console. De filerne der befinder sig i \Regback mappen er fra den sidste gang du oprettet en Emergency Repair Disk og valgte at også tage backup af registry filerne.

Generelt

Både Manuel Reparation og Hurtig Reparation starter med at gennemføre en kontrol af System/boot filerne. Hvis et filsystem problem bliver opdaget og rettet i denne del af Reparations processen, så kan det være at du skal genstarte computeren og starte en ny Reparations proces før den virkelige reparations proces finder sted.
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. marts 2002 - 17:30 #8
Hov - glemte at sige at det var det som står på http://www.svein.dk/Windows2000/Opstart/Check_Startupenvironment.htm
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. marts 2002 - 20:08 #9
goulduck> hø hø - er det bare for at drille at du giver nøjagtig samme svar som mig?
Avatar billede hobitten Nybegynder
21. marts 2002 - 20:45 #10
john_stigers >
hvis du ligger mærke til det er goulduck's indlæg kun en kommentar, sikkert pga. han har lagt mærke til at jsb ikke kunne komme ind på det link du gav ham...

Med andre ord: tror ikke du behøves at frygte at goulduck "stjæler" dine point... han ville sikkert bare være lidt hjælpsom
Avatar billede hobitten Nybegynder
21. marts 2002 - 20:47 #11
hmm, skummelt jeg kunne ikke se gouldducks sidste kommentar før jeg havde postet mit sidste indlæg....!
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. marts 2002 - 20:49 #12
hobitten> det er jeg nu heller ikke :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. marts 2002 - 21:30 #13
Nej nej ... bare skyde skylden på mig .. og når i så kan se det er jeres fejl, så er det straks Ekspertens skyld. Men man kunne vel heller ikke forvente andet fra jeres side, vel?

B-)
Avatar billede jsb Nybegynder
22. marts 2002 - 08:49 #14
Jeg har desværre prøvet alle de forslag i kommer med uden at det hjælper. Nu er brugeren blevet så utålmodig at han vil geninstallerer maskinen så alt dette for ingenting.

Så kommer problemet med points, for jeg synes jo selv at det er irriterende når spørger bare selv tager dem igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. marts 2002 - 13:11 #15
jsb> tjah... tag dem bare selv - ingen alarm her :)
Avatar billede jsb Nybegynder
23. marts 2002 - 18:48 #16
ok det gør jeg så...