Avatar billede hobitten Nybegynder
03. april 2002 - 11:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

linux på 386/486 med brugerflade

Jeg står og skal til at installere linux på en bunke gamle computere, vi snakker 386 og 486 med 8mb ram....

de skal bruges til børnehave klasse børn så det er nødvendigt de har en brugerfladem og et simplet text behandlings program ( må gerne være kompatielt med word )

jeg er bare lidt i tvivl om hvad distro jeg skal benytte og om det skal være KDE eller Gnome eller andre..

maskinerne køre 3.11 nu men pga. microsoftes nye licens metode har skolen beslutte at de vil prøve linux....

Jeg skal ikke kunne sige om det er muligt at få de gamle maskiner til at køre nogenlunde fornuftigt med en brugerflade....
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2002 - 12:02 #1
dist = debian
Window manager = blackbox
Tekstbehandlingsprogram = openoffice

mit bud
Avatar billede vladimirr Nybegynder
03. april 2002 - 12:02 #2
Tjaa, Jeg tror ikke du kan få dem til at køre KDE eller Gnome, men måske blackbox, men så skal du også være MEGET heldig

Normalt bør man ikke køre X på så langsomme maskiner..
Avatar billede gathond Nybegynder
03. april 2002 - 13:04 #3
/me vil vove at påstå at 8 Mb ram ikke er nok til at køre X, og endnu mindre et program som Openoffice oveni
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 13:27 #4
Moderne distribusjoner med 2.4.x kernel og xwin er eter mitt syn uforenelig med 386 maskiner med 8 mb. Historisk hardware krever historisk software. Red Hat 4.2, hvis du kan få tak i den, den skal kunne kjøre xwin og tekstbehandling på 8 mb. Den er vel faktisk laget for det.
Avatar billede hobitten Nybegynder
03. april 2002 - 14:45 #5
tak, for hjælpen det var også det jeg frygtede....

Hvis nogen skulle kende et sted hvor jeg kan downloade en gammel version af redhat eller ligende ville det være meget rart hvis i gad poste et link....!

tak på forhånd!
Avatar billede vladimirr Nybegynder
03. april 2002 - 15:02 #6
ftp.redhat.com måske...
Avatar billede hobitten Nybegynder
08. april 2002 - 09:32 #7
desværre kan ikke hentes fra ftp.redhat.com...

langbein, jeg har ikke kunne finde en redhat 4.2 eller tilsvarende gamle dist... mne du får nu pointene alligevel, tror nemlig det vil virke...! køre ligenu med en redhat 5.2 det køre ikke godt.. men det køre
Avatar billede langbein Nybegynder
08. april 2002 - 17:21 #8
Takker for pints. Tror ellers ikke systemkravene til 5.2 er så veldig mye større enn for 4.2. Samtidig så er vel 5.2 en del mere "moderne" enn 4.2. Det ville ellers hjelpt en del hvis du hadde 8 mb minne extra slik at du fikk 16 MB ram. Eventuelt 4 nye og opp til 12 ville også hjelpe en del.