Avatar billede keepitsimple Nybegynder
04. april 2002 - 22:52 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Varm AMD TB 1.4 GHz CPU?

To spørgsmål vedr CPU temp:

1) (150 point):
Er der nogen der kan give mig en ordentlig forklaring på mine høje CPU temp målinger? Jeg synes mine CPU temp målinger ligger for højt (i drift godt 60 grader) - og det selv med en god køler (Silverado 12 Volt).

Sammenlignet med de fleste testresultater - også for svagere kølere/samme CPU - ligger mine tal højt!
Jeg har brug for en rigtig god forklaring på det! Og ikke mindst har jeg brug for et ordentligt sammenligningsgrundlag. Er min CPU varmere end
andres 1.4 GHz TB?

2) (50 point):
Med en Silverado (12 Volt) holdt jeg en temp. på omkring 59 grader (alm. drift) med en kabinet temp. på ca. 24-25 grader.

Med en ny ThermalTake SK6 kobber køler og en 80 mm (!!) blæser med rigelig cfm, er CPU temperaturen FORØGET med 1 grad!! Jeg havde forventet et betragteligt fald *grynt*

Nogen god forklaring på det?

Baggrund for begge spørgsmål:
Jeg bruger en AMD 1400 TB, ingen oc, Asus A7V266 MB samt Asus PC Probe v. 2.15.09 til temperaturmåling. Køler og blæser er monteret meget omhyggeligt med sølvpasta og mit kabinet er forsynet med mange og kraftige blæsere - både ud og ind!

Point gives til omhyggelige besvarelser.

Hilsen
KiS
Avatar billede simonhusby Nybegynder
04. april 2002 - 22:54 #1
Jeg har præsis sammen CPU og Bundkort... har dog Win et eller andet køler der er rigtig god.. Jeg får næsten samme tal..
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 22:56 #2
1. Nej, min 1000Mhz ligger altid på 60-65 grader.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 22:57 #3
Ifølge Asus Probe er det først kritisk, når din cpu når over 85 grader.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. april 2002 - 23:09 #4
keepitsimpel => hmm du burde da ligge på en 50grader med Silverrado..
et lille trick jeg bruger på min for at holde den nede i varme er at sænke vcore volt.. min ligger på 1.65V som er under hvad den normalt er..
Prøv evt at nedsætte den lidt af gangen.. og se hvordan den køre.. hvis den køre fint.. så prøv lidt længre ned endnu..
Men ligeså snart den bliver ustabil.. tjaa så er den sænket for meget!

ufc => sikke varm 1Ghz du har ;o) *LOL*
jeg har også en 1ghz TB, som ligger på 26 normal, og 33 full load!
(skal også siges at jeg har 6 80mm blæsere i.. men den er stadig fuldkommen lydsvag! )
synes lige jeg ville drille lidt ;o)
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 23:20 #5
Så længe den kører stabilt, gider jeg ikke gøre noget ved det.
Avatar billede keepitsimple Nybegynder
04. april 2002 - 23:29 #6
simonhusby: Fint at høre at du har samme tal med samme udstyr (dog anden køler) - det fortæller mig at der nok ikke er noget voldsomt galt.

ufc: Så du ligger højere  - også godt at vide! Og jeg er med på hvad Asus Probe siger er kritisk...

rkhdk: Fint med dette trick, men ser du - jeg havde faktisk tænkt den gang jeg bestilte stumperne, at jeg ville få så meget køling at jeg snildt kunne overclocke en del - og dermed blive nødt til at hæve Vcore...

Alle: Det der for alvor irriterer mig er de store forskelle i CPU temp - hvad f.... kan jeg regne med? Det bliver også tydeligt med kommentaren fra dig rkhdk "...du burde da ligge på 50 grader med Silverado..." Det er TI graders forskel!! Og jeg synes mit udstyr er rigeligt dimensioneret. Forklaring???
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2002 - 01:26 #7
mon ikke det skyldes den røvfuld blæsere, rkhdk har i sit kabinet. Der må jo være konstant stormvarsel derinde :)))
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. april 2002 - 07:53 #8
ufc => 6 stk 80mm blæsere ved 5v => fuldkommen lydløse
også at jeg har et dejligt Full Tower Kabinet med genial airflow!
det tidligere Tower kabinet jeg havde.. var min også oppe ved de 45-50 grader!!
Så kabinettets ariflow (hvor godt luften kan cirkulere), har også en kæmpe betydning!
BTW min CPU køler er en noname low noise (21db) køler til 150kr!
Avatar billede grydgaard Nybegynder
05. april 2002 - 09:46 #9
jeg har hørt at der er et måleproblem med en af de seneste asus pc probe. fejlen skulle dog være rettet i den nyeste. det var et eller andet med at den ikke kunne lide amd og det chipset der var på bundkortet. er ikke helt inde i den precise fejl. kan det tænkes at du har den version af asus pc probe med fejl i?

jeg køre selv med p4 1.6 GHz så jeg har ikke så meget kendskab til dette problem.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2002 - 11:06 #10
grydegaard-> jeg prøver skisme lige at finde en ny version af pcprobe...
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 11:13 #11
den pcprobe jeg hentede i forbindelse med mit nye Asus board koksede helt, men nu prøver jeg igen.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2002 - 11:28 #12
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 12:31 #13
jeg hentede den der hedder 2.15.09, og den fungerer fint, man skal blot tage værdierne med et vist forbehold i forhold til det man kan måle i bios, og dem regner jeg for at være mere præcise end dem man kan måle med proben.
Avatar billede danielks Nybegynder
05. april 2002 - 14:23 #14
Du har ikke nok ventilation i kabinettet, det er vigtigt med blæsere der køler selve kabinettet ned !!!
Avatar billede keepitsimple Nybegynder
05. april 2002 - 18:12 #15
Come on! Det kan I gøre bedre! Jeg bruger jo allerede Asus Probe version 2.15.09 - og jeg HAR rigeligt ventilation i mit kabinet (2*80 mm ud, 2*80 mm ind + PSU blæser) - det kan også ses af mine lave MB temp.!
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2002 - 18:24 #16
Jamen der er ikke noget galt. Det er en meget normal cpu temp, du ahr.
Avatar billede grydgaard Nybegynder
05. april 2002 - 21:22 #17
min gamle dual celeron 466 kørte på en standart temp på ca 50 grader og en mb temp på ca 30 og min udblæsning var på 38 grader konstant men rigeligt airflow. :) den kørte kanont godt på trodt af den høje temp. min p4 1.6 GHz har en cpu temp på 43 grader og en mb temp på 39. min p4 er endnu ikke crashed og jeg købte den i januar. :)
Avatar billede triumph10 Nybegynder
06. april 2002 - 20:11 #18
ja computere er sq mærkeligt jeg forslår du køber en ny processor en +XP og en køler der bygget til den:

ThermalTake SokkelA/P4 478, Volcano 7 Plus, >(AMD) 2600 XP, (P4) 3.0 Ghz
A1254 pris 445,- den bedste jeg lige kunne finde

Hvis MB ikk understøtter dette køber du sq oxo et nyt MB et:

A7V333, SocketA, VIA KT333 >2000 Mhz, RAID, Audio&Firewire pris 1700,-

de 2 ting er fra www.shg.dk!
Avatar billede triumph10 Nybegynder
06. april 2002 - 20:11 #19
for jeg har hørt at +XP har en vild lav temp!

det sq noget af det syge! :)