Avatar billede civilisten Novice
08. april 2002 - 00:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Automatisk tildeling af værdi

Som relativ ny bruger af access (har tidligere brugt FileMaker) er jeg løbet ind i et problem. Hvordan kan jeg lade access tildele en automatisk værdi?
Eks: Hvis person A tilhører kategori 1 og kategori 2 og samtidig er med i V skal han have værdien "JA" i Abonnent.
Hvis person B tilhører kategori 1 og 3 og samtidig er med i V skal han have værdien "NEJ" i Abonnent.
Dette er meget enkelt at lave i FileMaker - og sikkert lige så nemt i Access - når man kan finde det! :-)
Håber der er en der kan hjælpe.....
Avatar billede hemning Nybegynder
08. april 2002 - 02:10 #1
Når du er inde i desinvisning, laver du en post, f.eks. Feltnavn="kunde nummer" så under Datatype skal du vælge "Autonummerering" :o)
Så nemt er det ;o)
Avatar billede terry Ekspert
08. april 2002 - 08:01 #2
Hi, if I understand your question correctly then the answer is that you will have to program this in VBA in a form or module. You CAN NOT get Access to do this when you enter data directly into the table!
Avatar billede terry Ekspert
08. april 2002 - 08:05 #3
If you have a form which is based on the tbale then you can place code in the forms BEFORE UPDATE event.

Then you could for example have the following:

If (Hvis person A tilhører kategori 1 og kategori 2 og samtidig er med i V ) Then

  Abonnent = True
else
  If (person B tilhører kategori 1 og 3 og samtidig er med i V skal han have værdien "NEJ" i Abonnent.
) Then
  Abonnent = False
else
  ....do something else

end if

NOTE: what ever is between () is up to you to define as I have NO idea what your on about here.
Avatar billede civilisten Novice
08. april 2002 - 21:04 #4
Tak for svaret! Det var jo som jeg frygtede... Jeg må så gå i gang med at rode med VBA for at få det til at virke. SUK! Men tak for hjælpen!
Avatar billede terry Ekspert
08. april 2002 - 21:17 #5
selv tak:o)
Avatar billede hemning Nybegynder
08. april 2002 - 22:15 #6
Jeg behøver ingen points, men mit virker altså! Har du prøvet det? Jeg bruger det "hele" tiden selv!
Avatar billede civilisten Novice
09. april 2002 - 15:36 #7
Hej Hemning. Jeg er ikke rigtig med... Hvis jeg bruger autonummering så får jeg automatisk tildelt en værdi... Så langt er jeg med... Men jeg kan da ikke opstille forskellige kriterier???? Mit problem er at en person skal have tilsendt forskellige materialer (blandt andet) alt afhængig af hvilke(n) kategori(er) (og et par andre kriterier) han tilhører. Og dette ville jeg gerne have skulle ske helt automatisk. Det er ganske nemt i FileMaker, men jeg har ikke kunne finde en tilsvarende funktion i Access. Og jeg er bange for at terry (desværre) har ret når han siger jeg skal ud at lave et VBA for at få det til at virke.
Avatar billede hemning Nybegynder
09. april 2002 - 16:49 #8
Ok, held og lykke med det :o)