Avatar billede rasmus2000 Nybegynder
04. juni 2002 - 16:38 Der er 8 kommentarer

Sløv i optrækket..??

mit winXp starter fint op, men så er det som om der går noget galt.

jeg har lige installeret easy cd creator 5.02 platinum med opdaterede xp drivere, problemet er at xp er ekstremt lang tid om at finde dette program hver gang jeg starter op (ca 25 min +-), hvilket jeg ser udfra, at det lille easy cd creator ikon kommer frem nede i kommandolinien over aktive programmer efter ca 25 min.

indtil da kører alle programmer, spil, og i det heletaget alt der kræver lidt af computeren EKSTREMT langsomt, det er irriterende, at jeg så må vente i 25 min. hver gang jeg har tændt cpu'en før jeg kan lave noget på den...

problemet var der ikke lige i starten da jeg havde installeret programmet, men kom først efter et par uger, uden at jeg havde ændret nogen indstillinger...

så snart ikonet dukker op nede i kommandolinien kører alt fint igen?!?

det er mildest talt irriterende og jeg håber meget at i kan hjælpe...

hilsen Ras
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juni 2002 - 17:17 #1
prøv at se om din cache er sat til enabled i bios, du kan prøve med Load Default Setup, hjælper det ikke må du gå ind og finde de steder hvor der er noget omkring cache i bios.
Avatar billede webdesigner Praktikant
04. juni 2002 - 17:27 #2
Gå over til Nero!!!!
var selv gammel easy FANATIKER in til winXP......
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juni 2002 - 18:43 #3
webdesigner> kan godt give dig ret i at Nero er bedre end Easy, men det er alle hans programmer der er sløve og det kunne tyde på at der ikke er cache på maskinen, endnu da :o)
Avatar billede binderup Nybegynder
04. juni 2002 - 19:24 #4
Undersøg evt om "Primary IDE channel" er sat til Ultra DMA - jeg har lige haft store hastigheds problemer på min maskine og mens jeg ventede på posten der skulle levere min nye HD (for jeg var efterhånden nået frem til at det var min HD der var ved at stå af) så opdagede jeg at min controller behandlede mine HD'er via PIO, hvilket sænkede hastigheden ret så meget!!

Efter jeg fjernede den primære kanal og genstartede så var der fuld fart over feltet igen.

Så denne fejl kunne måske også være gældende her.

Men ellers vil jeg også sige at Nero virker meget bedre end Easy CD - og så fylder det jo også meget mindre en Easy CD...
Avatar billede rasmus2000 Nybegynder
05. juni 2002 - 10:32 #5
et ord til jeres nero-fobi: jewelcase creator...

så skulle den være på plads, og vil i så ikke godt forklare jer på "dansk" med alle jeres fine ord, for jeg aner ikke hvor jeg skal gå hen og ændre de ting i snakker om... :)
Avatar billede binderup Nybegynder
05. juni 2002 - 10:41 #6
for min kommentar gælder:

højreklik på "My Computer" -> vælg "Manage" -> klik på "Device Manager" -> udvid "IDE ATA/ATAPI Controllers" -> dobbeltklik på "Primary IDE Channel" -> klik på fanabladet "Advanced Settings". Hvis der her står at systemet bruger andet end DMA eller Ultra DMA, så slet den (marker og tryk på delete tasten).

XP vil så genstarte og hvis bundkort og drev understøtter det så skulle du bruge DMA. For mig virkede det, men det er ikke sikkert at dette er din løsning, men der sker ikke noget ved at prøve det jeg har beskrevet.

Problemet med PIO mode er at alt hvad harddisken foretager sig skal et smut forbi CPU'en og hvad jeg kan forstå så kræver det ca. 40% CPU kraft...
Avatar billede binderup Nybegynder
05. juni 2002 - 10:42 #7
forresten:
"et ord til jeres nero-fobi: jewelcase creator..."

Denne funktion har jeg da også i Nero...
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juni 2002 - 10:46 #8
fobi betyder at man er bange for en bestemt ting, det er der jo ikke tale om, tvært imod.

Med fine ord, mener du da cache.
cache betyder et mellemlager, har du set i bios om den/de er slået til?