Avatar billede tofferman Nybegynder
06. juni 2002 - 22:08 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Grafikproblemer efter installation af Alcatel USB-modem

Hej!
Jeg har et Radeon 8500 grafikkort. Når jeg kører 3Dmark2001SE på en helt ny, ren og fin WinXP-installation uden at der er andet end grafikdriveren og selvfølgelig 3Dmark installeret, kan jeg opnå en score på 7152 point, hvilket vel er ok.

Men når jeg installerer driveren til mit Alcatel Speed Touch USB ADSL modem (som følger med Orange ADSL+), falder scoren til godt 4800 point. Jeg har installeret den nyeste driver version 1.6, og kørt windows update, men det hjælper ikke.

Jeg er nået frem til at indkredse problemet til dette efter en hård kamp over 3 tråde her på eksperten, som jeg nu vil lukke. Her kan I få en masse baggrundsinformation:

http://www.eksperten.dk/spm/216580
http://www.eksperten.dk/spm/218026
http://www.eksperten.dk/spm/208004

Nogle der har nogle forslag?
Avatar billede psych0 Nybegynder
06. juni 2002 - 22:14 #1
Hmm..  Har du et andet netkort.. ?
Avatar billede psych0 Nybegynder
06. juni 2002 - 22:15 #2
Hvis du har et andet netkort, så prøv det,,  For ADSL netkortene er sq noget lort!! mit det virkede ikke! Så jeg bruger mit eget..!
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. juni 2002 - 22:22 #3
Jeg har ingen netkort. Kun mit eksterne adsl-modem som er tilsluttet USB.
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. juni 2002 - 23:49 #4
Nu har jeg rodet lidt. Det virker osm om at det er hver gang jeg tilslutter et eller andet til en USB-port...
Avatar billede carstengp Nybegynder
07. juni 2002 - 00:05 #5
http://download.asus.com.tw under motherboard/socket A/A7M266 Der ligger en "AMD IRQ Driver V1.20C" Har du prøvet at hente den?
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. juni 2002 - 00:11 #6
Når jeg prøver at installere den, kommer der en boks op der siger "This installation is only for Windows 98 and Windows 98SE"
Avatar billede carstengp Nybegynder
07. juni 2002 - 08:27 #7
SQ da mærkværdigt, at de ikke skriver det.....
Avatar billede carstengp Nybegynder
07. juni 2002 - 08:41 #8
Jeg har kigget lidt på det nu, du nævner USB'en som en mulig årsag.
Hvor mange porte har du? kortet skulle være lavet med to porte, hvor man kan udvide med to mere. Hvis du har det, kan du så ikke prøve at fjerne udvidelsen, og se om det har indflydelse?
Avatar billede mcfrede Nybegynder
07. juni 2002 - 09:29 #9
Det kan tænkes at din AGP-port og dine USB-porte deler ressourcer, måske kan du tildele dem forskellige IRQ'er i bios.
Avatar billede lazac Nybegynder
07. juni 2002 - 11:15 #10
Der kan være en setting i bios der bestemmer om dit primære vga-kort er af pci eller agp typen. Den skal sættes til agp.
Derudover kan der være en setting der bestemmer om grafikkortet skal have reserveret en hardwareadresse eller om den kan dele. Den skal helst side alene.
Avatar billede nipplehunter Nybegynder
07. juni 2002 - 11:40 #11
Lyt til hvad "mcfrede" siger :-) jeg tror det er IRQ'er der fucker op !!!!
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. juni 2002 - 13:51 #12
mcfrede og nipplehunter > Det er også min tanke. Et af mine tidligere forsøg gik på at reinstallere winxp uden ACPI, netop for at undgå at alle mine kort og usb-enheder sidder på IRQ 9. Det hjalp ikke. Nu har jeg lavet en ren windows-installation MED ACPI, fordi det nu er rarest at puteren selv kan slukke. Men ok, det kan jeg jo bare lave om igen.

lazac > primært vga-kort er sat til AGP. Jeg har rodet lidt i bios med IRQ-indstillinger, men windows laver dem selv om igen. Hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg skal give grafikkortet en reserveret hardwareadresse?

carstengp > Dit forslag lyder interessant. Jeg har et Asus Ipanel monteret, og det indeholder 2 ekstra USB-porte så jeg ialt har 4. På den ene af de andre usb-porte har jeg monteret en Sandberg usb-hub med fire usb-stik. Det giver reelt 7 usb-stik: 2 foran, 2 bagi, hvor den ene er optaget af hub´en, som har 4 stik.

Jeg vil først prøve at koble mit Ipanel fra.
Avatar billede carstengp Nybegynder
07. juni 2002 - 14:16 #13
Der står jo sådan set, at boardet kun understøtter 4 enheder. Det kan være, at den ikke kan håndtere mere....
Avatar billede carstengp Nybegynder
07. juni 2002 - 14:17 #14
det er sgu nok hubben, som laver problemet så...
Avatar billede lazac Nybegynder
07. juni 2002 - 14:40 #15
Der kan være en setting i stil med "Pnp compatible OS?" med Ja/Nej som mulighed. Om det findes i din bios og om XP accepterer denne setting ved jeg ikke. Men hvis det findes og XP accepterer det skal du sætte den til NEJ, da dine settings i bios så ikke overskrives af windows.
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. juni 2002 - 14:54 #16
Da jeg kørte den første benchmark var hubben koblet på, og min scanner, printer og usb-mus var koblet sat i den. Det var først da jeg koblede mit modem på, at ydelsen faldt. Forøvrigt, modemet er koblet på sin egen usb-port, og ikke på hubben.

Men jeg vil ihvertfald lige prøve lidt forskelligt mht. hubben og mit Ipanel.
Avatar billede carstengp Nybegynder
07. juni 2002 - 14:57 #17
Kan det der modem være problemet så?
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. juni 2002 - 14:58 #18
Der falder nogle 10-ører i øjeblikket. Kan slet ikke vente med at komme hjem og prøve det af :-)

lazac > En af de første ting jeg prøvede i sin tid var, at instille IRQ´erne manuelt i bios. Det havde som sagt ikke noget resultat i Windows, så derfor satte jeg dem tilbage til AUTO. I går læste jeg så at det altid var en god ide at sætte PnP operating system=NO, hvilket jeg også gjorde uden resultat. Men NU vil jeg så prøve at stille IRQ
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. juni 2002 - 14:59 #19
carstengp > Det tror jeg, men jeg er ikke helt sikker.
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. juni 2002 - 16:49 #20
Ok. Det kan udelukkes at det er min usb-hub. Jeg har instillet IRQ´erne for PCI-portene manuelt. Det slog kun igennem i Windows på port 2, som nu har fået IRQ 4. De andre porte ser ud til statig at bruge IRQ 9.

Jeg har prøvet at køre benchmark, hvor jeg havde trukket usb-hubben ud, så det kun var modemmet der var koblet til. Benchmarken gav stadig kun 4800 point, og 7200 når jeg havde unplugged modemet.

Og så lige en ting mere. Jeg prøvede at disable USB function i BIOS. Modemet virkede sq stadigvæk, hvilket jeg undrede mig noget over. Jeg kørte test, maskinen genstartede på et tidspunkt, men i de første tests lå frameraten som om at modemet ikke var tilsluttet, men det var det jo! Men efter at maskinen havde rebootet af sig selv, virkede modemet ikke mere. Jeg slog usb-function til igen, hvorefter det virkede. 3Dmark lå igen nede omkring 4800.
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. juni 2002 - 17:15 #21
Nu har jeg fjernet de ekstra usb-porte i mit Ipanel, så der kun er de 2 indbyggede stik i bundkortet tilbage, og resultatet er stadig det samme.

Den er godt nok tricky den her!
Avatar billede tofferman Nybegynder
08. juni 2002 - 01:40 #22
HA! Har fundet ud af, hvad der er galt!

Hold jer for guds skyld væk fra ADSL-modemer til usb-porten! Prøvede lige noget nyt:

Min kæreste har også en adsl-forbindelse, men den er fra cybercity, og hendes adsl-modem er ikke det samme som mit. Det er et Eicon DIVA adsl-modem. Ligheden er, at dette modem også er til USB.

Det er en skodcomputer hun har, men resultaterne af 3Dmark2001SE viser alligevel noget.

Jeg kørte først en benchmark, hvor hendes modem var tilsluttet. Den gav 208 point (ja, det er en skodcomputer). Jeg hev modemet ud, og kørte testen igen. Så gav den 298 point, og man kunne sagtens se at der var forskel i framerates, når den kørte testen (selvom den aldrig nåede over 20 *G*).

Så jeg skal have fat i Orange, og have en løsning med netkort i stedet for!
Avatar billede tofferman Nybegynder
08. juni 2002 - 01:41 #23
Lukker spm.