Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 11:39 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

mailliste

Hej med jer :D

Er der nogen der kan lave en mailliste i PHP og MySQL den skal kunne følgene:

Tilmelding til nyhedsbrev
Afmelding af nyhedssbrev
password protected side hvor man kan skrive nyhedssbrevene.
Og der skal være mulighed for at bruge HTML kode i brevene!

MVH

Blue-Dragon
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. juni 2002 - 12:08 #1
Det kan jeg godt - hvad er dit problem?
Avatar billede krumel Nybegynder
16. juni 2002 - 12:08 #2
Du gør bare sådan her:

>>Tilmelding til nyhedsbrev
Et lille  script som lægger en email ind i den database

>>Afmelding af nyhedssbrev
Et lille script som sletter en email fra en database

>>password protected side hvor man kan skrive nyhedssbrevene.
Når du vil sende dine breve ud kører du bare en løkke hvor den sender en mail ad gangen ind til det ikke er flere mail i databasen.
Med hensyn til password kunne det se sådan her ud:
if ($_POST['pass'] == 'hemligt_password') {
  echo "du er inde";
} else {
  //en formular hvor man kan skrive passwordet
}

>>Og der skal være mulighed for at bruge HTML kode i brevene!
Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1\n

eksperten er ikke til færdige løsninger med lær PHP inde på webcafe.dk og når du har læst det burde du være i stand til at lave en mailliste ud fra disse tips.
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 12:12 #3
krumel.. Jeg kan godt lidt PHP men jeg duer ikke til MySQL!
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 12:14 #4
tipsen... Jeg er ikke i stand til at programmere den! Jeg har kun lavet en simpel gæstebog som du kan se på: http://www.snowy.dk/
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 12:18 #5
Mener du at:
if ($_POST['pass'] == 'hemligt_password') {
// Formularen hvor e-mail skrives her?
} else {
  //en formular hvor man kan skrive passwordet
}
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. juni 2002 - 12:19 #6
Hvis du selv har lavet gæstebogen, kan du også sagtens lave store dele af det system du beskriver - når du så støder på problemer kan du jo spørge her på eksperten.
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 12:39 #7
tipsen.. Men jeg fatter - af MySQL ... Jeg sidder og fumler lidt med det nu!.... hMm...
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 12:40 #8
Hmm.. Men skal jeg kun bruge 1 felt som hedder e-mail i min MySQL tabel?
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 12:46 #9
er det her rigtigt lavet?
filen hedder: Join.php

<html>
<head>
<!-- Minus AutoDato -->
<title>Join my newsletter!</title>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
</head>

<body>
<?
$db = mysql_connect("localhost", "bruger", "kodeord");
    mysql_select_db("snowy_dk",$db);
mysql_query("INSERT INTO maillist (email) VALUES ('$email')");
?>
<center>
<table cellspacing="0" cellspadding="0">
<tbody>
<td colspan="2">Tilmeld Nyhedsbrev!</td>
<tr><td><form method=post action=<? echo $PHP_SELF; ?>><input type="text" name="email" value="navn@udbyder.dk"></td><td><input type="submit" value="Tilmeld"></form></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 12:47 #10
krumel.. Hvordan laver jeg det script der sletter en e-mail fra tabellen?
Avatar billede krumel Nybegynder
16. juni 2002 - 13:19 #11
DELETE FROM din_tabel WHERE email = '$_POST[mail]'
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 13:22 #12
krumel... Er mit "tilmeldelses script" rigtigt lavet?
Avatar billede krumel Nybegynder
16. juni 2002 - 14:10 #13
hvis du bruger PHP 4.2 bør du nok ændre $PHP_SELF til $_SERVER['PHP_SELF'] og $email til $_POST[email].
Derudover bør du også sætte databasekoden ind i en if-sætning så det bliver til

if (isset($_POST['email'])) {
    $db = mysql_connect("localhost", "bruger", "kodeord");
    mysql_select_db("snowy_dk",$db);
    mysql_query("INSERT INTO maillist (email) VALUES ('$email')");
}
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. juni 2002 - 16:52 #14
Du skal nok kigge nærmere på din html-kode - den er ikke helt pæn i kanterne...
Avatar billede brideonline.dk Nybegynder
16. juni 2002 - 16:53 #15
blue-dragon - Ellers kan du hente en her: www.brideonline.dk/phpscripts.php
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 17:44 #16
brideonline.dk ... Den bruger desværre ikke mysql :( Det skal være med mysql! .... Hmm...
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 18:01 #17
krumel.. Når jeg vil oprette en tabel med 1 column til email så får jeg følgende fejlmeddelse:
Fejl

SQL-forespørgsel :

CREATE TABLE `maillist` (`email` TINYTEXT NOT NULL AUTO_INCREMENT)

MySQL returnerede:

Incorrect column specifier for column 'email'
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 18:02 #18
krumel... Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 18:28 #19
krumel.. Nu virker både e_id og email felterne i tabellen, hvordan laver jeg så den fil der sender e-mailsne ud til alle brugerne?!?!?!
Avatar billede brideonline.dk Nybegynder
16. juni 2002 - 18:58 #20
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 19:18 #21
brideonline.dk ... Det ville være bedre hvis du ville hjælpe mig med at lave den :D Du får selvfølgelig ekstra point for dit arbejde!
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 19:20 #22
brideonline.dk Jeg har fået lavet en tabel der hedder maillist og to cols der hedder:
e_id og den anden hedder: email

Hvordan laver jeg en loginside hvor jeg kan logge ind og så sende nyhedsbrevet ud? Der skal være så man kan bruge HTML i brevet!
Avatar billede brideonline.dk Nybegynder
16. juni 2002 - 19:40 #23
Hent da scriptet, og se hvordan det gøres....
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 20:01 #24
brideonline.dk ... Jeg fatter minus af filen send.php eller hvad den nu hedder!
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
16. juni 2002 - 20:02 #25
sendmail.php even!
Avatar billede avminarm Juniormester
17. juni 2002 - 15:32 #26
Hejsa prøv at tjekke dette ud - en hel gennemgang af hvad du skal bruge ;-)

http://www.thickbook.com/extra/php_sublist.phtml
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
17. juni 2002 - 18:15 #27
avminarm... Okay... Jeg tjekker det lige
Avatar billede avminarm Juniormester
21. juni 2002 - 08:15 #28
var det det du skulle bruge ?
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
21. juni 2002 - 18:20 #29
avminarm... Du får Sq pointene for det var et kanont godt svar!
Avatar billede Exxtreme Praktikant
23. juni 2002 - 13:39 #30
Hej Blue Dragon

Jeg har lige et spørgsmål til dig... vil du venligst kontakte mig på enten exxtreme@tdcadsl.dk eller ICQ: 13560284

Venlig hilsen

Mads Sørensen
Avatar billede avminarm Juniormester
24. juni 2002 - 08:49 #31
takker ;-)