Avatar billede blue-dragon Nybegynder
18. juni 2002 - 19:10 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan nogen give en forklaring/løsning?

Hej med jer...

Jeg har lige formateret min PC og der er en irreterende fejl, nemlig at min PC skriver inde på "Denne Computer" skriver at jeg kun har 1,99 GB kapacitet ... men jeg ved at jeg har 20 GB hvad skal jeg gøre?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
18. juni 2002 - 19:11 #1
Der er ikke noget at gøre. Du har ikke mere til rådighed. Nu kan jeg ikke lige huske hvad de sidste bliver brugt til, så jeg undlader at svare :)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 19:13 #2
Hvilket styresystemsystem bruger du?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 19:13 #3
hehe sytyresystem :)))
Avatar billede brideonline.dk Nybegynder
18. juni 2002 - 19:13 #4
Prøv at tjekke den for boot-fejl via scandisk
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 19:13 #5
nu går det da helt galt....der skal stå styresystem!!!
Avatar billede boxe Nybegynder
18. juni 2002 - 19:18 #6
Du kører sikkert FAT filsystem... OPgrader til FAT32 eller NTFS. Det kan du gøre med PowerQuest Partition Magic

mvh Boxe ;o)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 19:18 #7
prøv og slet dine partion og opret en ny med fdisk
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
18. juni 2002 - 19:20 #8
dohhh.. jeg er total blind. Jeg læste spørgsmålet som "19,9" gb! doh.!!!
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 19:25 #9
Når du fdisker så vælg understøttelse af store diske.
Det kan også være din bios der skal opdateres hvis det er en ældre PC
-SCB
Avatar billede friiser Nybegynder
18. juni 2002 - 19:30 #10
Ja, når du fdisker din disk og opretter nye partitioner skal du vælge FAT32 eller den skal understøtte store harddiske, så skulle der ikke være nogle problemer. Det kan muligvis også godt være dig bios der ikke kan formaterer højere end 1.99GB hvis det er tilfældet skal du opgradere din flashbios på bundkortet.

~friiser~ http://www.radio-online.dk
Avatar billede zombiez Nybegynder
18. juni 2002 - 20:12 #11
ja det er enten bios der trænger til en update, eller osse bruger du win95 som desværre kun kan tælle til 1,99...
Avatar billede killerbamze Nybegynder
18. juni 2002 - 21:45 #12
NTFS STYRER... FAT16 & 32 STINKER....
Avatar billede spunk13 Nybegynder
18. juni 2002 - 21:45 #13
zombiez>Hvorfor hedder det så win>95< hvis den kun kan tælle til 1,99?

Ej :P

Du bliver nok nødt til at køre fdisk. Slet partitionen/erne og opret en ny/nogle nye partition(er)
Avatar billede herman01753 Nybegynder
18. juni 2002 - 21:58 #14
brug fdisk:
1:start op med en boodisk
2: du starter op på en bootdisk. og skriver "fdisk"
3: du vælger ja til understøttelse af store diske

i hovedmenuen taster du 5(skift aktivt drev), kun hvis du har flere harddiske sat i.
vælg den hardisk du vil bruge, i menuen, enten med 1 eller 2.(formentligt 1)
start med at slette den aktive partition, og opret en ny.

når den er færdig med at oprette din disk, skal du afslutte programmet, og genstarte computeren med bootdisk.
i dosprompt, formaterer du nu din harddisk.

efter formatering, skulle du have adgang til disken fra windows. i den rigtige størrelse, altså hvis du ikke bruger win95.
god fornøjelse hilsen Morten

menuerne i fdisk kan du se på:
http://muisejt.com/fdisk/fdisk.html

og en systemdisk kan downloades på:
http://www.bootdisk.com
Avatar billede bur Nybegynder
18. juni 2002 - 22:57 #15
Hvis du bruger en program som Partition Magic kan du ændre fil-system uden at miste data !
Avatar billede intel4004 Novice
19. juni 2002 - 12:23 #16
Du kan også bruge convert-kommandoen i windows 2000/XP...med denne kommando kan du konvertere et FAT/FAT32 drev til NTFS - dog ikke sikker
på om du mister data...

NTFS-filsystemet har jo som bekendt en max størrelse på 16 exabyte, så der skulle være nok plads... :)

Intel4004
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
19. juni 2002 - 16:55 #17
Jeg bruger FAT 32, og jeg bruger windows 98 som styresystem. Men hvad er fdisker? Jeg er ikke så god til hardware :( og jeg har IKKE delt min harddisk op! Jeg har kun C:\ (Harddisk) D:\ (CD-rom drev) og E:\ (cdrom drev) ...

MVH

René
Avatar billede intel4004 Novice
19. juni 2002 - 18:16 #18
Fdisk er et lille program som bruges til at partitionere med. Partitionering af en harddisk er nødvendig før du kan bruge den. Man lave flere partitioneringer på en enkelt fysisk harddisk eller blot lave en partitionering som fylder 100% af harddisken(som du har gjort). Harddisken skal herefter også formatteres - og her vælges filsystemet. FAT-filsystemet har en grænse på 2GB så måske har du formatteret din harddisk med dette filsystem... Men hvad har du formatteret med? Bruger du en gammel bootdisk til af formattere med? Måske er denne disk fra en tidligere windows/dos som ikke understøtter partitioner over 2GB(FAT32 og NTFS)...

Intel4004
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
20. juni 2002 - 16:11 #19
Hmm... Det jeg gjorde var at jeg lavede kontakt til min Harddisk via MS DOS (Da jeg ikke kunne komme i kontakt med den!) og så formaterede jeg C:\ og installerede Windows 98

ReNé
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
23. juni 2002 - 11:09 #20
Jeg lukker mit spørgsmål igen :( Da jeg ikke kom videre :((
Avatar billede Exxtreme Praktikant
23. juni 2002 - 13:38 #21
Hej Blue Dragon

Jeg har lige et spørgsmål til dig... vil du venligst kontakte mig på enten exxtreme@tdcadsl.dk eller ICQ: 13560284

Venlig hilsen

Mads Sørensen
Avatar billede blue-dragon Nybegynder
02. juli 2002 - 18:08 #22
exxtreme... Hvad
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2002 - 19:40 #23
hvordan fik du det til at virker??