Avatar billede zob Nybegynder
07. juli 2002 - 23:41 Der er 35 kommentarer og
5 løsninger

ASP vs. PHP

ja, man kan bare søge..
Men vil hellere spørge..
Så er det mig som i Centrum..
Nå glem hvad jeg lige har skrevet og kom igang med at tænke!

Hvad er bedst PHP eller ASP hvad er lettest..?

hvad er mest overskuligst?

Hvad er mest logisk?

Hvilket ka man få mest hjælp til??

Ovenstående vil jeg MEGET gerne have svar på...
Hvis der er nogen som har programmeret i begge sprog, så sig hvad i synes et lettest!

samt hvad i synes jeg skal vælge,

og så selvfølig det med hvad er mest logisk og alt det andet :D

På forhånd tak Eksperter!

Mvh.

PaviuZ
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
07. juli 2002 - 23:47 #1
Det kommer an på hvad du starter med at lære...

Hvis dit første script bliver skrevet i PHP er det nemmest og vice versa!

Jeg foretrækker selv ASP men er du en Linux-nørd er det oplagt at bruge PHP...
Avatar billede sobazz Nybegynder
07. juli 2002 - 23:48 #2
Det er en omfattende diskussion. For mig at se er php det letteste at lære. Det er et meget fleksibelt sprog, der giver mulighed for at mange avancerede ting på trods af manglende indsigt (det har været nyttigt i min situation :-))For mig at se, er PHP også mest logisk.

PHP har samtidig den meget store fordel, at mange flere moduler/specielle funktioner er integreret direkte i sproget. Eksempelvis kan nævnes mail-funktioner, der gør det meget let at at scripte simple formularer. Deruover medfølger mange - rigtigt mange - moduler i distributionen - eksempelvis kan nævnes moduler til flash, .pdf og lignende.

Hvad angår hjælpen, er det ikke nødvendigt at overveje. Der findes mange udviklingssites rundt omkring på nettet til begge sprog. Men da PHP har rødder i open source miljøet, er der tilsvarende mere gratis kode at hente og implementere i sine websider.
Avatar billede zob Nybegynder
07. juli 2002 - 23:55 #3
nu hvor der er 100 point på, må i også gerne vise mig nogle Tutorilas til det sprog i synes jeg skal lære/ er lettest
Avatar billede xyborx Nybegynder
07. juli 2002 - 23:55 #4
Jeg har selv stået overfor samme valg da jeg besluttede mig for at lære et server-side sprog. Jeg havde i forvejen lært noget C++ af en eller anden art, og da jeg hørte at PHP mindede om C++, var beslutningen nærmest taget. Desuden har jeg planer om at lave min server om til noget med Linux, og der tror jeg PHP egner sig bedre end ASP.
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
07. juli 2002 - 23:56 #5
der er ikke andet for end at kaste sig over www.asp.dk og www.html.dk for nogle _rigtigt_ gode tutorials...
Avatar billede xyborx Nybegynder
08. juli 2002 - 00:02 #6
Har lige samlet et par links:
http://www.php.net/manual/en <-- Bruger jeg selv rigtigt meget!
http://www.phpguild.dk
http://www.phpwizard.net
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/01/48/index2a.html?tw=programming
.. og hvis der ikke er nogen af dem der kan bruges, så tag et kig her..
http://search.yahoo.com/search?p=PHP+tutorial
Avatar billede sobazz Nybegynder
08. juli 2002 - 00:03 #7
Morten Blinksbjerg har nogle særdeles grundige tutorials på www.mbn.dk. Det er dog ikke så mange.

Prøv på www.webcafe.dk. En rigtigt godt site. Hvis du har mod på engelsk kan du prøve på www.phpbuilder.com. Også et meget godt site.
Avatar billede zob Nybegynder
08. juli 2002 - 00:14 #8
www.mbn.dk ser meget grundig ud :)
Avatar billede zob Nybegynder
08. juli 2002 - 00:25 #9
Hvad er fordelen ved at skrive <?PHP i starten istedet for <?

?
Avatar billede xyborx Nybegynder
08. juli 2002 - 00:27 #10
I indstillingerne (php.ini) er <? en ekstra mulighed, hvorimod <?php er den 'rigtige' måde at gøre det på
Avatar billede whatever Nybegynder
08. juli 2002 - 00:28 #11
XML bruger også <?, så derfor er det bedst at bruge <?php for at undgå problemer.
Avatar billede xyborx Nybegynder
08. juli 2002 - 00:28 #12
Man ser det også i mange af eksemplerne på http://www.php.net
Avatar billede whatever Nybegynder
08. juli 2002 - 00:29 #13
Et andet godt dansk begynder php-site er www.anything.dk - startede selv med artikler derfra.
Avatar billede zob Nybegynder
08. juli 2002 - 00:30 #14
Whatever--> det for du ikke point for :)

Hvad kan du bedst lide?
Kom med nogle Tutorilas, så skal du nok få nogen :D
Avatar billede sobazz Nybegynder
08. juli 2002 - 00:30 #15
Ved at bruge <?php ?> sikrer man sig også, at de scripts der verificerer din html (www.validator.w3.org) ikke tolker det som xml-tags.
Avatar billede sobazz Nybegynder
08. juli 2002 - 00:32 #16
validator.w3.org... undskyld
Avatar billede zob Nybegynder
08. juli 2002 - 00:36 #17
sobazz-->

De kan da aligevel ikke se koderne..
altså, de kan  ikke se hvad der står mellem <?php  ?>
Avatar billede sobazz Nybegynder
08. juli 2002 - 00:39 #18
Undskyld, der var en ting jeg havde misforstået. Har lige fået det forklaret. Det er et spørgsmål om, at php-parseren kan risikere at tage fejl, og derfor kan det være en fordel at holde det adskildt. Afaik.
Avatar billede whatever Nybegynder
08. juli 2002 - 00:40 #19
En god forklaring på <? <?php m.m. kan se i manualen. Se http://dk.php.net/manual/en/language.basic-syntax.php
Avatar billede zob Nybegynder
08. juli 2002 - 00:41 #20
Afaik

- Hva er det :-Þ
Avatar billede sobazz Nybegynder
08. juli 2002 - 00:41 #21
"As Far As I Know"
Avatar billede invisibleman Nybegynder
08. juli 2002 - 00:43 #22
Læs mine længere kommentarer i spørgsmålet http://www.eksperten.dk/spm/202939 for at læse om hvad jeg mener om ASP vs. PHP ..

Jeg kan begge sprog meget godt, men foretrækker PHP.
Avatar billede muddi Praktikant
08. juli 2002 - 04:16 #23
Hmm... jeg startede med at lære ASP, men synes ikke det var overdrevet let at komme ind i, og hvis man ville lave noget lidt avanceret skulle man købe alle mulige udvidelser hos tredjepart + at IIS5 også koster penge. Der er PHP gratis, og det er de fleste udvidelser til PHP også.

Hvis du har prøvet at programmere i:

o Delphi
o VisualBasic
o VB-Script
o Python

Vil du have nemmest ved ASP, men har du programmeret i:

o Java
o JavaScript
o C/C++
o Perl

Vil du nok have lettest ved PHP!

Prøv evt. at læse lidt om ASP på http://www.html.dk og lidt om PHP på http://www.webcafe.dk
Avatar billede muddi Praktikant
08. juli 2002 - 04:22 #24
zob og sobazz >> W3's validator kan godt tage fejl af XML og PHP, hvis man bruger deres upload-file funktion istedet for at henvise til en online side på en server!!!

Glemte også lige at sige at jeg HELT KLART er til PHP!

Desuden blev jeg træt af at lede efter ASP-dokumentation og eksempler på ditten og datten hos http://msdn.microsoft.com.

Der er det MEGET mere overskueligt at søge info på http://php.net :D

Men det er virkelig smag og behag, og det er dig zob der er smagsdommer her *GG*
Avatar billede 7th Praktikant
08. juli 2002 - 04:25 #25
Jeg foretrækker helt klart php. Det er nemt at gå til og lære. Jeg prøvede først asp, men opgav... For mig er php mest logisk opbygget, hvorimod asp har så mange underlige kommandoer og tegn...
Avatar billede muddi Praktikant
08. juli 2002 - 04:28 #26
7th >> ABSOLUT ENIG!!! PHP er mest logisk!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
08. juli 2002 - 14:14 #27
Når man skal vælge teknologi er der mere end "bare" sproget man skal tage hensyn til. I det store hele er indlæringskurven for de 2 sprog ens, eller meget tæt på afhængig af hvad ens baggrundsviden er.

Et andet vigtigt aspekt er hvad man skal bruge det til. En klar ulempe til ASP er, at det hænger sammen med Microsoft og Windows som er en platform man skal betale for at køre på. Med Apache og PHP (og MySQL) har man et "gratis" alternativ til Microsoft. Hos os kører vi med begge systemer. Det der er afgørende for valget i den konkrete situation er opgaven der skal løses og ikke teknologien.

Til PHP findes der en masse gratis plug-ins til håndtering af alt muligt fra mail, til database til jpg til pdf. Skal du have de samme funktionaliteter i et Windows miljø kan du risikere at skulle købe disse og.

Personligt foretrækker jeg nok PHP da det minder mest om et "traditionelt" programmeringssprog, men er på ingen måder religiøs omkring det og har da slet ikke noget imod at lave løsninger, der er baseret på ASP og Windows teknologi.

Angående tutorials findes der et hav til begge sprog. Brug Google og se hvilken, der passer dig bedst. Nogle er meget avancerede andre lidt for simple, men jeg kan allerede se, at der er dukket en masse fine forslag op ovenfor =;-)

Jeg synes at begge teknologier er gode, de kan stort set det samme og opgaverne der skal løses, løses ikke specielt hurtigere med det ene frem for det anden.

Det værste der findes er fanatisme - også i IT verdenen - man skal se på opgaven, der skal løses og de ressourcer man har! Ikke på om det hedder <% eller <?

Håber dette kunne bidrage lidt!
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
10. juli 2002 - 14:05 #28
Håber du har bestemt dig nu zob. Der er kun et rigtigt sprog, og det har du vel fundet ud af :P
Avatar billede zob Nybegynder
10. juli 2002 - 14:06 #29
ok, det er så den jeg ikke acceptere.. :)

Du må da gerne begrunde lidt mere!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
10. juli 2002 - 14:22 #30
Man kunne måske spørge lidt frækt hvad du ellers mangler at få at vide?? der findes jo ikke et sort/hvidt svar på hvad, der er bedst!
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
10. juli 2002 - 14:30 #31
ja, jeg vil også sige kbb2's svar var fremragende .. :)
Avatar billede zob Nybegynder
10. juli 2002 - 14:57 #32
tja.... altså jeg mangler Nærmest 1 % og så er jeg fast på php....
den som svarer hurtigst for nogle Ekstra point... :)
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
10. juli 2002 - 15:04 #33
Følger lige med...
Avatar billede kbb2 Nybegynder
10. juli 2002 - 15:07 #34
Hmmm! Hvis du mangler 1% virker det lidt useriøst at spille "eksperternes" tid på det! Jeg tror du er nød til at fortælle os hvad det er du skal lave, i hvilket miljø det skal køre osv., så vi kan tage udgangspunkt i "din" situaition!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
10. juli 2002 - 15:21 #35
Access vs MySql

Hæhæ! Det er næsten som at sammenligne æbler og pærer! Ok de går godt nok begge under betegnelsen Database, men der er meget forskel på dem.

Set fra en programmørs synspunkt kan det være (næsten) lige meget hvilken man anvender, hvis man benytter fx ODBC eller OLEDB som interface til databasen. Det vil sige at man tilgår databasen via ODBC og laver SQL forespørgsler til databasen  (uanset om det er Access eller MySQL eller en anden DB).

Teknologisk set er Access meget svagere end MySQL. MySQL kan klare store datamængder, transaktioner (med fx INNO-DB), hundredvis af samtidige brugere og dens SQL implementering er også meget kompatibel med SQL92 standarden (den mangler dog stadig væsentlige elementer som fx nestede SQL sætninger osv.). En anden kæmpe fordel er at MySQL er gratis!

Access’ primære svaghed er håndteringen af flere brugere på system af gangen. Access’ kan lave TOTAL ”fuck-up” i tabellerne når der er flere på systemet af gangen og det kan være problematisk at ”rydde” op i bagefter.

Access er meget nemmere for en nybegynder at gå til fordi, der findes en fin GUI til design og redigering af tabeller osv. Det er et meget mere integreret system hvilket også er en svaghed hvis man skal bruge den professionelt (der skiller man helst tingene ad).

Access er en fin desktop database, forstået på den måde at man kan lagre personlige ting i den som andre ikke behøver at tilgå samtidig, men som database i et flerbruger miljø er den ikke særlig anvendelig.

Fortæl lidt om hvad du skal lave, så er det nemmere at vejlede!

Der findes kun én database! ORACLE… altså hvis man har råd =;-)
Avatar billede kbb2 Nybegynder
10. juli 2002 - 15:22 #36
Ups! Se lige bort fra den sidste post! det er ikke sådan når man sidder her i varmen og skal holde styr på hele 2 browser vinduer på een gang! Den skulle ikke være postet her! Sorry!
Avatar billede muddi Praktikant
10. juli 2002 - 16:52 #37
kbb2 >> Nej, men det passer alligevel meget godt ind i det her spm. da man jo også skal vælge en database når man går i gang med PHP eller ASP. Godt nok kan begge bruges i ASP, men zob kan nok bruge det til noget alligevel :D
Avatar billede zob Nybegynder
10. juli 2002 - 19:55 #38
Smider du lige et svar? kbb2....
Ligesom det andet spørgsmål :D
Der mangler der også et svar :D
Avatar billede kbb2 Nybegynder
10. juli 2002 - 21:49 #39
Oki..! Here you go!
Avatar billede zob Nybegynder
23. juli 2002 - 03:21 #40
Så'n :))