Avatar billede nlunn Nybegynder
11. juli 1999 - 12:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ved dato input ændrer databasen datoen

Jeg har et problem med datoer i access - den ændrer mit input fra dd-mm-yy til mm-dd-yy

Hvis jeg i access har sat standardværdien til date() og skal ændre noget inde i access så skriver den en dato på følgende måde: dd-mm-yy
Hvis jeg så sender den et indput i samme format fra en asp side, så ændrer den formatet til mm-dd-yy.
Hvordan får jeg access til at lade være med det???

Hjælp mig - please
Avatar billede villadsen Nybegynder
11. juli 1999 - 14:16 #1
Prøv at checke hvordan din win er sat til at vise datoformat.
Control Panel - Regional Settings - Date.

Men hvorfor har du ikke bare alle datoerne i mm-dd-yy? Det er da det nemmeste når du har med både access og sql? Man kan jo altid tilpasse det der bliver vist via  ex. asp vha. day(date), month(date) og year(date)...
Avatar billede nlunn Nybegynder
11. juli 1999 - 14:40 #2
Det nytter jo ikke noget, hvis jeg skal lave asp sider, så skal det jo virke alle steder og ikke kun derhjemme.

Jeg kunne godt gøre som du siger, men så kan jeg ikke redigere normalt i min database, hvor jeg har date() som standardværdi.
Jeg kan sagtens komme uden om problemet, det skulle ikke være så svært - Jeg vil bare gerne løse det.
Avatar billede villadsen Nybegynder
11. juli 1999 - 14:59 #3
Skal det forstås sådan at hvis du har en tabel hvor datoerne er dd-mm-yy og du så indsætter nye data via sql så bliver de nye datoer mm-dd-yy men ikke de allerede eksisterende datoer?

Hvis det er tilfældet så er det langt ude. Men jeg kan da sige at når jeg indsætter en dato via sql så indsætter jeg altid i mm-dd-yy formatet udfra en variabel der er sammensat af dag, måned og år. Access viser så datoen i det format som er indstillet i regional settings, uanset hvilket format det er indsat i.

Jeg mener at huske at man godt kan indsætte ex. 28-10-99 via sql i access uden problemer, da der ikke er tvivl om hvilke værdier der er hhv. dag måned og år. Mens det kan give problemer hvis datoen (i dd-mm-yy) er ex. 08-07-99.

Håber jeg har forstået problemet korrekt...

Avatar billede nlunn Nybegynder
11. juli 1999 - 15:41 #4
det har ud.
Det skulle nok ikke være så svært at vende sig til det, men så kommer de manuelle rettelser til databasen i vejen :(
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 1999 - 09:45 #5
Villadsen har ret
Avatar billede nlunn Nybegynder
12. juli 1999 - 09:50 #6
OK - jeg bøjer mig i støvet og vælger at gå uden om problemet
tak
Avatar billede nlunn Nybegynder
12. juli 1999 - 09:51 #7
villadsen - svar ;)
Avatar billede villadsen Nybegynder
12. juli 1999 - 09:53 #8
Det var så lidt :-)