Avatar billede kirus Praktikant
14. september 2002 - 19:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor fan' er min videoRAM henne?

Mit problem er:

Jeg har lige købt mig en Pc som virkelig sparker røv.
Den har:
P4 2,2GHz
80 GB HDD
1GB PC2100 DDR RAM
GF4Ti 4200 128MB DDR

Nu kommer det sjove...
Jeg har lige fået købt nogen spil.
Arcanum,GTA3 f.eks. men disse spil kan jeg ikke starte.
I Arcanum kommer der et sort billede.
Og under GTA3 kommer der en lille vittighed: "Grand Theft Auto III requires at least 12 MB of available Video memory"
Se...
Det gjorde mig lidt mistænkelig. jeg har jo ca 10 gange mere end den vil ha'.
Min første ide var at der er noget galt med direcx'en.
Jeg har installeret den 2 gange og har fjernet dem med "DirectX Buster".
Når jeg kigger ind i Direct X menuen under Display, så står der følgende: "Approx. total Memory: n/a"
Ved D3D testen siger den "Direct3D test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8007000e (Out of memory)"

Hvem ved råd?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2002 - 20:03 #1
prøv at gå ind i bios og find det sted der hedder Graphic Aperture og sæt værdien til det halve af den ram du har nu, altså 512Mb.

Eller prøv at eksperimentere med værdien.
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. september 2002 - 20:50 #2
Reinstallere driverne til grafikkortet - evt. de nyeste.
Avatar billede kirus Praktikant
14. september 2002 - 21:31 #3
Er gjort 2 gange ...
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. september 2002 - 23:54 #4
Hvilke drivere?
Avatar billede kirus Praktikant
15. september 2002 - 02:24 #5
Den nyeste detonator fra www.nvidia.com

Jeg er ikke nogen nybegynder. @Goulduck
Arbejder selv i en PC Shop, fejlen er en meget besynderlig en ... og derfor spørger jeg.

@Retaxes
Jeg har sættet den til 512 .. men det eneste da skere var at den startede op i 16 farver i 640x480'er opløsning som jeg ikke fik lov til at ændre.

Som sagt er det Direct 3D'en som har et problem, jeg skyder på at da er en fejl med 128 MB kort at de ikke bliver understøttet enten af spillene, eller af DirectX.
Under Quake og SoF2 kører det jo .. pga det er OpenGL.

Forslag?
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. september 2002 - 09:30 #6
Prøv med kortproducentens egne drivere.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2002 - 11:22 #7
prøv eventuelt med en anden version af directx, jeg mener at ka huske noget om en fejl i 8.0, eller var det 8.1
Avatar billede kirus Praktikant
15. september 2002 - 12:09 #8
Kortproducenten giver mig Detonator v27.20

Anden version er let sagt GTA3 skal bruge DirectX 8.1
Jeg har hentet "b" versionen fra Micrsofts hjemmeside.
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. september 2002 - 16:26 #9
Ok.

Jeg har ikke lige kunnet finde nogen artikler hos Microsoft, som beskriver at DirectX ikke kan finde ud af hvormeget ram som der er i en maskine.
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. september 2002 - 16:26 #10
Hvilket kort er det forresten?
Avatar billede kirus Praktikant
15. september 2002 - 16:39 #11
Avatar billede kirus Praktikant
01. juli 2003 - 16:14 #12
Nåh , jeg tror at jeg roligt nok kan lukke den her ...

Til dem da har samme problem. en geninstallation af windows og dermed en formatering og fjerning af alt overflødigt, var nødvendigt.
Ikke særlig smart, men jeg tror det havde noget med en tidliger opgradering fra 98 til 2000 af gøre.