Avatar billede Chewie Novice
30. september 2002 - 19:29 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sankthans i østrig

Hej exp´er

Jeg har lige to hurtigt spm

Hvad kalders Sankthans i østrig:

1) På østrigsk ??
2) På engelsk ??

Chewie
Avatar billede Chewie Novice
30. september 2002 - 19:34 #1
Det hedder nok det samme på tysk (de er katoliker)
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
30. september 2002 - 19:36 #2
Hvis du tænker på St.Hans aften, så tror jeg slet ikke det findes i hverken Østrig eller Engerland. I Sverige hedder det jo Midtsommernat og bålet holder de f.eks. i Tyskerland om påskelørdagen.
Avatar billede podata Nybegynder
30. september 2002 - 19:39 #3
På engelsk:
Sankt Hans: Midsummer
Sankt Hans aften: Midsummer´s Eve
Sankt Hans bål: Midsummer´s Eve bonfire

Kender ikke lige det tyske, vender tilbage hvis jeg finder det....
Avatar billede Chewie Novice
30. september 2002 - 19:40 #4
Jeg var selv med til det i østrig sidste år ..... de laver også bål, spiser god mad og alt det der ...... så et eller andet holder de ... spm´et er så bare hvad de kalder det de laver
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. september 2002 - 19:54 #5
Sankt hans er en hedensk fest!
Avatar billede Chewie Novice
30. september 2002 - 20:10 #6
Ok fint nok... Det er ikke Sankt Hans, men de holder noget på samme tid, hvor de tænder bål på bjergtoppene og laver nogle katolske symboler.

Hvad kalder de den højtid??
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
30. september 2002 - 20:13 #7
Ja, og i Tyskland holder de påskebål lørdag aften (Osterfeuer) og det er også en hedensk fest som har forbindelse med de gamle germanske guder. De brænder dog ikke hekse mere. Jeg har familie i Schweiz, måske kan jeg finde ud af noget der, men jeg vidste ikke de holdt en slags midsommernat i Østrig.
Avatar billede Chewie Novice
30. september 2002 - 20:25 #8
claus.arndt >> du må meget gerne undersøge det hvis du gider !!
Avatar billede Chewie Novice
05. oktober 2002 - 18:11 #9
Hmmm ... ingen endelig løsning

God wekend