Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:37 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er der galt?

Jeg har lige købt en helt, splinter ny computer (for 3 måneder siden) som jeg selv har samlet, men den vil simpelthen ikke virke.
Af en eller anden grund slukker den lige når jeg har tændt for den. Det skete efter et par gange hvor jeg havde været inde i BIOS og prøvet at komme videre der fra, men nu vil den pludselig ingenting mere.
Jeg ved at jeg det ikke er BIOS indstillingernes skyld, da jeg har resettet den utallige gange. Til gengæld så jeg derinde at min CPU var over 100 grader varm med køleren sat til for fulde gardiner - men jeg mærkede ikke at den var synderlig varm, for det burde man nok kunne. Jeg læste forresten i manualen at computeren slukker når CPU'en er for varm.

Jeg håber der er nogen som kan give mig nogle gode råd, for jeg er temmelig lost lige nu.

Specifikationer:
AMD XP 2000+
ASUS A7V8X (en forbedret A7V333)
512 MB PC2700 ram
GeForce4 Ti4200
og WinXP som jeg desværre aldrig kunne installere.
Avatar billede whatever Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:39 #1
Hvilken køler benytter du?
Avatar billede krab Praktikant
07. oktober 2002 - 19:40 #2
Prøv at købe/låen en anden CPU Cooler, for at se om det vil løse problemet

//Krab
Avatar billede -psycho- Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:41 #3
Hvis din cpu virkelig var 100 grader varm så har du selv fundet grunden...
Avatar billede djeclemen Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:41 #4
har du sat din køler rigtig på, tror ik så derfor har du brændt din cpu af. og måske også dit bundkort??

hvilken køler bruger du?
Avatar billede fun22 Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:42 #5
Cpu'en må mas blive 60 grader før at den bliver meget ustabil. Det skyldes at noget af kernen er lavet af guld, og det udvider sig ved 60 grader. En god køler ville være denne:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724917891
Avatar billede djeclemen Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:43 #6
kender nogle der havde same prob med samme bundkort, de hade købt en vulcano 7+ og vendt bojlen  forkert, det brændte cpuen af da den så ikke blev kølet ordenlig, det var noget af det samme som dig med at den var tændt i et par sek. og tilsidst ikke kunne mere
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:43 #7
Jeg bruger en SilentStorm (eller Viking) køler.
-psycho->> Jeg tror ikke den kan blive så varm, på så kort tid uden at jeg kan mærke det. Men kan det være bundkortet der måler forkert?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:43 #8
fun22 -> han skal nok lige have købt nu cpu og bundkort først
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:45 #9
djeclemen>> Er det den bøjle som sidder i mellem kølepladen? Hvis det er den så er jeg meget sikker på at jeg har sat den rigtigt på, men jeg skulle måske lige tjekke om CPU'en virker hvis jeg har mulighed for det.
Avatar billede -psycho- Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:46 #10
hmm, fun22 det må jeg nok sige så er min cpu sq kanon stabil for en som er meget ustabil..

Min ligger på gennemsnit ca 66 grader.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:47 #11
djeclemen>> Tror du også at bundkortet er brændt af ved samme lejlighed hvis det er problemmet?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:47 #12
nej det var det i deres tilfælde.

tror du har brændt cpuen af (eller er ret sikker på det) prøv og pil cpukøleren af og se om den har siddet ordenlig, evt, om du kan se om den har været RIGTIG varm..

du skal nok både have byttet cpu og motherboard
Avatar billede francke Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:48 #13
Den måler nok i fahrenheit! :))
Avatar billede djeclemen Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:49 #14
prøv evt. først og byt cpuen, hvis det stadivæk ikke virker, så skal du også have byttet bundkortet
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:50 #15
Jeg vil nu først se om jeg ikke kan få testet CPU'en et eller andet sted hos nogen venner. Håber ellers garantien dækker.
Avatar billede whatever Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:51 #16
Hvis køleren har været skyld i at cpu'en er ødelagt, eller du selv har ødelagt kernen i forbindelse med påsætning af køler. Ja, så skal du kon ikke regne med at garantien dækker.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:54 #17
det er et forsøg værd whateverh
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:54 #18
francke>> Hehe, jo det gjorde den også. Her var den oppe på et eller anden sindsygt højt.

Det skal forresten siges at der røg et kabel ud fra min køler på et tidspunkt, så den ikke virkede. Men det var godt nok efter at problemmet opstod, og nu er den fikset med noget som burde være en lodning og lidt god dansk tape.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:56 #19
Kan det være fordi jeg ødelagde den da jeg smurte kølepastaet på. Jeg var nemlig ikke helt sikker på hvor meget af CPU'en man måtte røre ved. Men jeg fik da et tyndt lag smurt på, så det burde helst ikke være et problem.
Avatar billede francke Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:56 #20
Har du haft CPU siddende på hele tiden uden at tage den af og på??
Avatar billede djeclemen Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:57 #21
du smurte vel kun på det inderste af kernen?? det lille frimærke?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:57 #22
Jeg har haft den ude et par gange for at være sikker på den sad rigtigt i. Jeg har også prøvet at starte uden køler på, men uden held.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:59 #23
Jep, men der røg vist lidt udenfor, men det tror jeg ikke gjorde så meget.
Avatar billede francke Nybegynder
07. oktober 2002 - 20:00 #24
De gange du har været i bios, har CPU virket,for er den først brændt af sker der ikke noget! Du kan vel ikke huske om du lige havde haft CPU af da den ikke ville noget??
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 20:01 #25
Jeg tror bare jeg må finde ud af noget i morgen for min hysteriske mor vil åbenbart gerne tale i telefon (problemmet med modemmer). Men jeg håber I har flere gode ideer.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. oktober 2002 - 20:02 #26
francke>> Jo, det var først der hvor jeg tog den ud. Forresten kunne jeg kun komme ind i BIOS når jeg resettede den, ellers gjorde den bare som den gør nu, så den har helt klart opført sig mærkeligt.
Avatar billede francke Nybegynder
07. oktober 2002 - 20:05 #27
Du har selvfølgelig set efter om der måske er røget et bette hjørne af! Ikke kun på kernen, men i det hele taget!
En ½ mm er nok til at den ikke dur!
Du må squ'da ikke prøve at starte UDEN køler!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:08 #28
Der sker ikke noget ved at starte den op uden køler i få sekunder, det har jeg trods alt prøvet før.

Jeg fandt for resten ud af i dag at computeren slet ikke reagerer mere på at jeg tænder. Jeg startede den op helt uden noget som helst og der burde den klage over at der ingen CPU er, men det skete ikke. Kan mit bundkort være brændt helt af og kan det være kabinettets skyld?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:10 #29
Jeg har egentlig også nu tænkt mig at sende det hele ind til en reperatør hvis det ikke koster for meget. Håber det hjælper.
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
12. oktober 2002 - 13:42 #30
Jeg har været ude for samme problem på mit tidligere MSI K7N420-Pro (nforce chipset) og der viste den at cpu'en var 100 grader.. og nej den brænder ikke af, af den grund.. min cpu overlevede og kørte fint efter fejlen blev rettet. fejlen bestod af at jeg havde sat en Coppershim hen over cpu'en og pga den fik køleren simpelthen ikke ordentlig kontakt med cpu'en som så resulterede i at den blev for varm og slukkede af sig selv.

hvis du har sådan en coppershim så væk med det bras for det er ikke andet end problemer (lidt kliché folk påstår den giver bedre køling for det gør den ikke) eneste formål den har er at du beskytter cpu'ens kerne .. faktisk så meget så køleren slet ikke får ordentlig kontakt.
køleren kan også sidde skævt (på den vandrette led henover kernen) gør den det vil den også blive for varm så du skal sikre dig at kølerens låseklemmer ikke sidder skævt eller noget.
en anden ting du lige skal tjekke er jumper indstillinger, tjek om jumperne sidder korrekt mht. FSB og derefter evt. multiplier..

håber det hjælper lidt

Starknight.dk!
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
12. oktober 2002 - 13:43 #31
du kunne også tjekke om jumperen til BIOS reset sidder i normal/reset stilling (folk har en tendens til at glemme den når noget driller)

Starknight.dk!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:32 #32
Tjo, det kunne være det der gik galt, men hvad er en Coppershim egentlig og kan en CPU godt blive så varm på få sekunder?

Ud over det har jeg lige sendt hele (næsten) hele skidtet ind til en fagmand, så han kan teste den for fejl - så nu venter jeg med spænding. Men det kan da være jeg lige skulle forsøge mig med hvad du sagde starknight. (Ud over at jeg ikke har ændret på nogle af jumperne ud over den til BIOS, så det burde helst ikke være problemmet).
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. januar 2003 - 21:12 #33
Problemmet er løst nu. Det var CPU'en som det var galt med så nu er den fikset og i orden. Nu ved jeg ikke rigtig hvem jeg skal give pointene så kunne I ikke bare give mig et svar alle sammen (altså jer som har hjulpet i dette spørgsmål) så vil jeg give lidt ud på må og få. Så tak for hjælpen alle sammen :-)
Avatar billede fun22 Nybegynder
21. januar 2003 - 11:26 #34
lidt i tvivl....
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. april 2003 - 00:13 #35
Nå, nu gider jeg ikke vente på at folk for svaret, så I får bare pointene let fordelt jeg tre. Ellers mange tak for alle de gode indlæg - håber jeg måske senere kan bruge dem.